b0berg Skrevet 22. januar 2007 Del Skrevet 22. januar 2007 Park+tåkelys ser kult ut 7773815[/snapback] Sikkert kult på "stripa" i Østfold, Larvik, Notodden eller nord for Sinsenkrysset... Men for meg er det bare et uttrykk for at bilens sjåfør er harry Og sansynligvis er en tulling som ikke gidder blinke kryss, rumpekjører o.l. 7774205[/snapback] okei =) Lenke til kommentar
qinqong Skrevet 24. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2007 Ja, det er på tide at noen begynner å håndheve loven mot disse som leker "barske" i trafikken uten evne til å se andre enn seg selv. http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_trondelag/1.1693742 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 Jeg har lagt merke til at veldig mange SUV-er kjører med nær+tåkelys. Er det fordet mange av disse starter automatisk med tåke+nærlys, eller fordet at de som kjøper SUV er så tøffe at de må markere seg litt ekstra? Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 Var det et markeringsbehov så skulle man vel sett flere arctic truck riggede biler med fullt lys både dag og natt. Er jo mye "tøffere" og kunne skilte med en vegg av lys en bare 4 nærlys. Tror det er ganske enkelt at kurve/tåkelys gir bedre lys rett forran bilen og mange foretrekker det. Så kommer jo harryfaktoren i tillegg da. Lenke til kommentar
Misantropen Skrevet 29. januar 2007 Del Skrevet 29. januar 2007 Var ute for en skikkelig tåkelys-taper her for leden. Selvfølgelig lå han oppi rompa på meg (selv om det var lang kø foran). Han hadde tåkelys og nærlys på, samt at han kjørte stasjonsvogn på grønne skilt (fattigmanns-harrybil), og ikke minst hadde slik rånegrill hvor bilmerket er fjernet (fant ut det var en Passat V6 da han mistet tålmodigheten og kjørte forbi meg på innsiden, noe som ikke er helt lovlig det heller)). Fyren hadde selvsagt caps på bare for å understreke rånepreget. Slike bilister burde vært fratatt lappen på stedet (evt henges i nærmeste lyktestolpe :!: ). Lenke til kommentar
Babelfisken Skrevet 29. januar 2007 Del Skrevet 29. januar 2007 Var ute for en skikkelig tåkelys-taper her for leden. Selvfølgelig lå han oppi rompa på meg (selv om det var lang kø foran). Han hadde tåkelys og nærlys på, samt at han kjørte stasjonsvogn på grønne skilt (fattigmanns-harrybil), og ikke minst hadde slik rånegrill hvor bilmerket er fjernet (fant ut det var en Passat V6 da han mistet tålmodigheten og kjørte forbi meg på innsiden, noe som ikke er helt lovlig det heller)). Fyren hadde selvsagt caps på bare for å understreke rånepreget. Slike bilister burde vært fratatt lappen på stedet (evt henges i nærmeste lyktestolpe :!: ). 7822213[/snapback] Henges fordi de har caps? Lenke til kommentar
Babelfisken Skrevet 29. januar 2007 Del Skrevet 29. januar 2007 Var det et markeringsbehov så skulle man vel sett flere arctic truck riggede biler med fullt lys både dag og natt.Er jo mye "tøffere" og kunne skilte med en vegg av lys en bare 4 nærlys. Tror det er ganske enkelt at kurve/tåkelys gir bedre lys rett forran bilen og mange foretrekker det. Så kommer jo harryfaktoren i tillegg da. 7797222[/snapback] De må jo gjerne tro at de ser bedre men i realiteten gjør de ikke det. Dvs de får de første metrene foran bilen veldig godt opplyst, mye mer enn nødvendig. Det får øyenene til å justere seg mor skarpere lys og de ser vesentlig dårligere i perefierien av nærlyset. På den måten reduserer de både egen og andres sikkerhet. Lenke til kommentar
Cheese_king Skrevet 14. desember 2007 Del Skrevet 14. desember 2007 beklager for å ta opp en gammel tråd, men lurer på en ting..har lest igjennom tråden men er fortsatt usikker på en ting..er det lov å kjøre med parklys+tåkelys?? har nemmelig en venn som ble stoppet av politiet å måtte betale bot for dette:S Lenke til kommentar
gxi Skrevet 14. desember 2007 Del Skrevet 14. desember 2007 Ja, det er lov, men det er visse ting som tilsier at det vistnok (men ingen har kunent bekrefte det med dokumentasjon) skal være ulovlig å bruke det når det er mørkt. De argumentene som tilsier at det skal være forbudt når det er mørkt er følgende: - En person i dette forumet har et par ganger nevnt at det står et eller annet sted, men har aldri kommet med noen dokumentasjon, at tåkelys regnes som Daytime Running Lights, som da altså klart er forbudt å bruke når det er mørkt (ligger litt i betegnelsen). - Loven sier at det skal benyttes så mye lys som det er nødvendig. Tåkelys er er å betrakte som parklys i hastigheter over ca. 30km/t sett på lysutbytte for fører. - Loven sier at "Når fjernlys ikke er tillatt i bruk, skal nærlys benyttes". Det må ikke forveksles med nærlys+tåkelys, da det er klart forbudt. Lenke til kommentar
Ditech Skrevet 20. desember 2007 Del Skrevet 20. desember 2007 Før brukte jeg tåkelys/kurvelys + parklys da jeg kjørte på dagtid, rett og slett fordi bilen min så kulere ut. Har en nyere bil nå, med xenon-nærlys, som fungerer veldig bra og kostet meg litt penger, så jeg ser ingen grunn til å la være å bruke de. Og nei, de er ikke typen som blender folk, har ikke blitt blunket på enda. Bruker selvsagt ikke tåkelysene sammen med nærlysene. En ting som irriterer meg, uansett hvilken bil jeg har hatt så synes jeg tåkelysene/kurvelysene fungerer alt for svakt. De lyser jo nesten ingenting... ikke hjelper de noe særlig i tåke heller. De lyser jo opp en meter til siden, men hva hjelper det liksom. Eneste grunnen til å bruke de er hvis bilen ser "tøffere" ut. Prøv tett tett tåke, med snødrev og vind. Da du såvidt tør å trille bilen i førstegir. Da er det fint å kunne bruke BARE tåkelys og parklys. Lenke til kommentar
8483838383 Skrevet 20. desember 2007 Del Skrevet 20. desember 2007 Før brukte jeg tåkelys/kurvelys + parklys da jeg kjørte på dagtid, rett og slett fordi bilen min så kulere ut. Har en nyere bil nå, med xenon-nærlys, som fungerer veldig bra og kostet meg litt penger, så jeg ser ingen grunn til å la være å bruke de. Og nei, de er ikke typen som blender folk, har ikke blitt blunket på enda. Bruker selvsagt ikke tåkelysene sammen med nærlysene. En ting som irriterer meg, uansett hvilken bil jeg har hatt så synes jeg tåkelysene/kurvelysene fungerer alt for svakt. De lyser jo nesten ingenting... ikke hjelper de noe særlig i tåke heller. De lyser jo opp en meter til siden, men hva hjelper det liksom. Eneste grunnen til å bruke de er hvis bilen ser "tøffere" ut. Prøv tett tett tåke, med snødrev og vind. Da du såvidt tør å trille bilen i førstegir. Da er det fint å kunne bruke BARE tåkelys og parklys. Hvis det er så tett snø at du må bruke tåkelysene, vil du bli blendet av dine egne nærlys. Poenget med tåkelys er at høyden på lyset skal være nedforbi synsfeltet ditt, sånn at du slipper refleksjoner i tåke og snø. Lenke til kommentar
Kilronan Skrevet 20. desember 2007 Del Skrevet 20. desember 2007 En ting som irriterer meg, uansett hvilken bil jeg har hatt så synes jeg tåkelysene/kurvelysene fungerer alt for svakt. De lyser jo nesten ingenting... ikke hjelper de noe særlig i tåke heller. De lyser jo opp en meter til siden, men hva hjelper det liksom. Der sier du faktisk noe fornuftig. Folk kan si hva de vil men tåkelys er tilsynelatende hovedsakelig bare en gimmick slik at produsentene kan føre opp enda et punkt på ekstrautstyrslisten. Stort sett er de aller fleste tåkelys helt ubrukelige til noe som helst annet enn å irritere livskiten ut av alle møtende bilister. Og hver gang det dukker opp en slik diskusjon som denne så finner folk på alle mulige slags tullete grunner for å forsvare at en bruker dem. Disse grunnene varierer stort sett fra helt idiotiske til patetiske. Det får vel uansett lite konsekvenser hva jeg mener om dette, men skal man på død og liv bruke tåkelys til annet en kjørelys i dagslys så får man også akseptere alt fra fjernlysblending fra medbilister til forenklet forelegg fra onkel. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 20. desember 2007 Del Skrevet 20. desember 2007 Èn ting er sikkert; man har aldri noen nytteverdi av tåkelys dersom farten er høyere enn 30km/t. Lenke til kommentar
eab Skrevet 20. desember 2007 Del Skrevet 20. desember 2007 (endret) akseptere alt fra fjernlysblending fra medbilister til forenklet forelegg fra onkel. Her må du nok utdype, jeg har enda ikke sett noe i lovteksten som tilsier at det er forbudt "når det er mørkt"... Endret 20. desember 2007 av Erik Braseth Lenke til kommentar
Cheese_king Skrevet 23. desember 2007 Del Skrevet 23. desember 2007 var på politistasjonen å spørte, dem va usikkre å måtte ringe til noen, men så kom de fram til at det var ulovlig med park og tåkelys, eneste som var lov er fjernlys og tåkelys Lenke til kommentar
eab Skrevet 23. desember 2007 Del Skrevet 23. desember 2007 De kom med andre ord ikke fram til det samme som står i norges lover.... Spenstig Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 23. desember 2007 Del Skrevet 23. desember 2007 Mørkt eller ikke, dette er hva Forskrifter om kjørende og gående trafikk $ 15 punkt 5 sier. http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-19...-0.html#15[/url] ']5. Tillatt hjelpelys må ikke nyttes til annet formål enn det er bestemt for. Kurve-/tåkelys kan ikke nyttes sammen med nærlys. Gleder meg til jeg få kjøpt meg min 80 talls Caprise med 4 hovedlykter. Den blir garantert rigget med nærlys i alle lyktene samtidig over egen bryter. Det er ikke lovlig det heller men kan bli en fin markering for tåkelyskjørerne i mørket. Lenke til kommentar
eab Skrevet 23. desember 2007 Del Skrevet 23. desember 2007 Det finnes flere lover enn akkurat den biten der, som regulerer bruken av tåkelys. Jeg kjører fortiden med tåke-/grøftelys i kombinasjon med 21w pærer i "parklysene". Det er vel neppe lovlig, men siden jeg har dobbeltpære emd 5/21w og ikke gidder å skru på lysbryteren blir det slik.. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 23. desember 2007 Del Skrevet 23. desember 2007 Om folk velger akkurat den varianten så bryr det meg ganske så lite, det er kombinasjonen med nær/tåkelys som er irriterende. I realiteten er det som å møte en bil med dobbelt så sterkt lys som vanlig. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 24. desember 2007 Del Skrevet 24. desember 2007 .. noe som spesielt gjelder på våt vei, og det er vist tydeligvis endel som har funnet ut at tåke+nærlys er lovlig og perfekt å bruke når det regner. Vannet som ligger på veien sørger for at lyset som lyser rett ned, blir reflektert rett opp igjen. I vertfall her i Bodø er det slik at så snart det regner litt, så er det plutselig 3 ganger så mange som bruker den kombinasjonen. Selv offentlige tjenestebiler har brukt det. I en periode var det slik at den kjøretøygruppen som hadde høyest prosentandel på slik lyskombinasjon var ambulanser, som alltid kjørte med den kombinasjonen. Tok en stund, så ble det plutselig slutt på det.. Var et innlegg i avisen hvor en tulling påsto rett ut til folket at tåke+nærlys var en lovlig kombinasjon i regnvær og tåke, derav navnet "tåkelys". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå