Gå til innhold

Tåkelys, en uting

qinqong

Anbefalte innlegg

Hehe, her setter vi folk i bås etter hva slags lys de bruker på bilen.

Siden jeg ikke er taxisjåfør så går jeg vel inn under kategorien råner da. Med tanke på at bilen min er utstyrt med tåkelys fra fabrikk og dette brukes som kjørelys når forholdene tillater det.

Min drømmejobb er forøvrig ikke å kjøre taxi. Men jeg blir egentlig litt fornøyd når jeg ser en taxi komme med parklys og tåkelys, da de aller fleste kjører med NÆRlys og parklys.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hehe, her setter vi folk i bås etter hva slags lys de bruker på bilen.

Siden jeg ikke er taxisjåfør så går jeg vel inn under kategorien råner da. Med tanke på at bilen min er utstyrt med tåkelys fra fabrikk og dette brukes som kjørelys når forholdene tillater det.

7549816[/snapback]

Hva er galt med bare å bruke helt vanlige nærlys, og hvorfor skal man faktisk gidde å gjøre unødvendige 2 ting som 1 - skru på parklys, 2 - skru på tåkelys før man begynner å kjøre bil? Hvorfor ikke bare skru på tenningen og kjøre med nærlysene som blir automatisk skrudd på (i hvertfall på de fleste biler)?

Eller sier du at bilen fra fabrikk, levert i Norge, automatisk skrur på tåkelys og ikke noe annet når bilen startes? Burde jo ikke vært lov å selge i såfall :whistle: Så har vi jo disse kjipingene som importerer biler fra Tyskland og ikke tar seg bryet med å montere automagisk kjørelys på tenningen.

Biler er uansett lettere å se med kun nærlys, enn park+tåkelys.

Lenke til kommentar

Parklysbryteren er alltid inntrykt, og releet som styrer parklysene får strøm når lysbryteren settes i parklysposisjon. Vips, kjørelys når jeg vrir bryteren ett hakk.

At jeg virkelig gidder å ta på meg beltet, starte bilen, vri lysbryteren et hakk, skru på stereoen osv osv.. Det er slettes ikke så anstrengende eller krevende.

Jeg sier at bilen ble levert fra fabrikk med tåkelys i frontfangeren som KUN kan brukes når lysbryteren står i parkposisjon. Jeg har til og med mulighet til å la parklys og baklys på venstre side av bilen være tent. Den funksjonen, derimot, gidder jeg ikke bruke når jeg parkerer gatelangs. Men i andre land kan det sikkert være kjekt.

Hvorfor gidde å krangle når jeg faktisk ikke bryter reglementet? Det er jo min sak om jeg "gidder" å vri litt på lysbryteren når jeg starter. På samme måte som at jeg "gidder" å vippe opp blinklyshendelen når jeg kjører...

Det er forøvrig ingenting galt med å bruke helt vanlige nærlys (i kombinasjon med parklys vel og merke). Det er heller ingenting galt med å bruke tåkelys (i kombinasjon med parklys). Definert som KJØRElys begge deler, og KJØRElys må man ha når man KJØRER.

Lenke til kommentar

for oss vanlige mennesker så er det slik at man starter bilen, og voilaa, så er nærlys på, og faktisk, som du gjentar gang på gang, så kan du stille deg foran en nyere bil og se hvordan det fungerer med disse parklysene som du snakker om, når nærlyset er tent.

Skjønner at du syntes det er imponerende tøfft å kjøre med tåkelys pluss parklysene dine, det er oppfattet, og hvorfor diskutere det her i et diskusjonsforum, vel, det er vel du selv som får finne ut av, kanskje.

Ha en strålende hjul...

Lenke til kommentar

så du mener jeg heller burde tatt meg bryet å vri lysbryteren to hakk slik at nærlys tennes istedet for tåkelys? Det blir jo dobbelt så mye arbeid da.

Dessuten så må man fysisk slå på lysene i de aller fleste biler for å kunne bruke langlys f.eks. Så også dere vanlige mennesker må bort å tukle med lysbryteren en gang iblant. Det er ikke bare jeg, rånerne og taxisjåførene.

Grunnen til at det er "imponerende tøfft å kjøre med tåkelys pluss parklysene mine" er rett og slett fordi det er langt fra alle som klarer å gjøre det. Og som vi alle her vet er det måten tåkelysene skal brukes på...

Lenke til kommentar
Det var en stund det ikke var påbudt, mange litt eldre mercedeser osv som må skru på dette manuelt..

7499259[/snapback]

Alle biler som ikke er kjøpt nye i Norge er slik da...

7521970[/snapback]

Chryysler Voyagern som pappa kjøpte ny i Norge fra Møller Lørnskog i 1995 måtte slå på lysene manuelt. Alle disse voyagerne var slik fra 95.

Lenke til kommentar
Et godt tips til dere som blir blenda av tåkelys og nærlys:

Ikke se på lysa, se heller på veien, da blir du ikke blenda.

7583482[/snapback]

Ja, men et sterk lys forran der er fortsatt irriterende.

Pleier å se på den hvite stripa jeg da. Men ikke kun der, for da vet jeg ikke hva som kommer lengre fram.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Til alle som kjører med tåkelys sammen med nær/fjernlys!!!

Jeg blir nesten klikk når jeg møter biler med nærlys og tåkelys, det blenner noe jævlig.

tåkelys skal kun brukes når det er tåke!!

Det er kun lov til å bruke tåkelys sammen med parklys

Bruker du tåkelys sammen med nær/fjernlys ser du bare rett forran bilen uten at du merker det!

Lenke til kommentar
Til alle som kjører med tåkelys sammen med nær/fjernlys!

Jeg blir nesten klikk når jeg møter biler med nærlys og tåkelys, det blenner noe jævlig.

tåkelys skal kun brukes når det er tåke!!

Det er kun lov til å bruke tåkelys sammen med parklys

Bruker du tåkelys sammen med nær/fjernlys ser du bare rett forran bilen uten at du merker det!

7733921[/snapback]

Riktig justerte tåkelys blender ikke. Derimot når man justerer tåkelysene for å fungere som fjernlys, da blender dem. Mine tåkelys lyser kanskje opp 3 meter forran bilen, men mye til sidene. Veldig greit når det er veldig tett snøvær, siden jeg ser sidene på veien fremover. De er totalt ubrukelig uten nærlys i tillegg. I slike tilfeller bruker jeg begge samtidig, og såvidt jeg vet er det fullt lovlig. Derimot i tillegg til fjernlys blir noe annet, ingen fordel.

Lenke til kommentar
men så ser det jævlig kult ut da  :love:

7773050[/snapback]

Ja, det samme gjør Wunderbaum i speilet :!:

7773429[/snapback]

Det kan diskuteres hvor kult Wunderbaum er, men det diskuterer vi ikke her veit du ;)

7773621[/snapback]

Begge deler er harry, men kun den ene tingen er til sjenanse for dem på utsiden...

Lenke til kommentar
men så ser det jævlig kult ut da  :love:

7773050[/snapback]

Ja, det samme gjør Wunderbaum i speilet :!:

7773429[/snapback]

Det kan diskuteres hvor kult Wunderbaum er, men det diskuterer vi ikke her veit du ;)

7773621[/snapback]

Begge deler er harry, men kun den ene tingen er til sjenanse for dem på utsiden...

7773732[/snapback]

Park+tåkelys ser kult ut :)

Lenke til kommentar

Før brukte jeg tåkelys/kurvelys + parklys da jeg kjørte på dagtid, rett og slett fordi bilen min så kulere ut. :)

Har en nyere bil nå, med xenon-nærlys, som fungerer veldig bra og kostet meg litt penger, så jeg ser ingen grunn til å la være å bruke de. Og nei, de er ikke typen som blender folk, har ikke blitt blunket på enda. Bruker selvsagt ikke tåkelysene sammen med nærlysene.

En ting som irriterer meg, uansett hvilken bil jeg har hatt så synes jeg tåkelysene/kurvelysene fungerer alt for svakt. De lyser jo nesten ingenting... ikke hjelper de noe særlig i tåke heller. De lyser jo opp en meter til siden, men hva hjelper det liksom. Eneste grunnen til å bruke de er hvis bilen ser "tøffere" ut.

Lenke til kommentar
Park+tåkelys ser kult ut :)

7773815[/snapback]

Sikkert kult på "stripa" i Østfold, Larvik, Notodden eller nord for Sinsenkrysset... Men for meg er det bare et uttrykk for at bilens sjåfør er harry :tease: Og sansynligvis er en tulling som ikke gidder blinke kryss, rumpekjører o.l.

Endret av Krapfoss
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...