qinqong Skrevet 13. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2006 klart det at om du kjører Stalheimskleiva en sen kveld så kan du bruke dette som kurvelys, men om du kjører rundt på vanlige veier og det ikke er tåkegrøt, ja da er det bare å forholde seg til ordinære nær og fjernlys. Var det meningen at man skulle benytte tåkelys i samband med vanlige lys, ja da ville det hete "harrylys" og ikke tåkelys, og videre om man kan bedømme selv hva man syntes er trafiksikkert, ja hvorfor kan ikke jeg sette inn 130 watts fjernlys med 100 watt på nærlys, for da ser jeg selv optimalt selv om de arme stakkarene som kommer i møte ikke ser noe særlig og spesiellt med fare for fotgjengere som befinner seg i og ved kjørebanen og hvor ungdom er overrepresentert og ikke benytter refleks. Muighetene er mange om vi er villige til å drite i alle andre enn oss selv. Lenke til kommentar
eab Skrevet 13. desember 2006 Del Skrevet 13. desember 2006 qinqong: Hva regner du som vanlige lys? Nærlys+parklys (som tilsammen blir kjørelys), eller bare nærlys (som ikke er lov å kjøre med)? Lenke til kommentar
qinqong Skrevet 13. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2006 Så alle må ettermontere tåkelys fordi det plutselig er forbudt å kjøre med nærlys, uten tåkelys?? skjønner ikke hva du prøver å si. Lenke til kommentar
thamule Skrevet 13. desember 2006 Del Skrevet 13. desember 2006 qinqong: Hva regner du som vanlige lys? Nærlys+parklys (som tilsammen blir kjørelys), eller bare nærlys (som ikke er lov å kjøre med)? 7492339[/snapback] Det DER er flisespikkeri. Han mener selvfølgelig nærlys og parklys, noe alle biler registrert i Norge skal ha automatisk når man skrur på bilen..... Lenke til kommentar
PC^2020 Skrevet 14. desember 2006 Del Skrevet 14. desember 2006 Det var en stund det ikke var påbudt, mange litt eldre mercedeser osv som må skru på dette manuelt.. Lenke til kommentar
eab Skrevet 14. desember 2006 Del Skrevet 14. desember 2006 Så alle må ettermontere tåkelys fordi det plutselig er forbudt å kjøre med nærlys, uten tåkelys?? skjønner ikke hva du prøver å si. 7495779[/snapback] Det er forbudt å kjøre med nærlys uten parklys tent! Er det så vanskelig å forstå da? Jeg spør bare hva du regner som "vanlige" lys. For etter lovverket så stiller nærlys+parklys like sterkt som tåkelys+parklys hvis det gir tilstrekkelig sikt/lys. Det DER er flisespikkeri. Han mener selvfølgelig nærlys og parklys, noe alle biler registrert i Norge skal ha automatisk når man skrur på bilen..... 7497421[/snapback] Det er ikke påbudt med automatiske kjørelys. Det er bare påbudt at parklys skal være tent når tenninga står på. Lenke til kommentar
Misantropen Skrevet 14. desember 2006 Del Skrevet 14. desember 2006 Jeg kjører alltid med tåkelys og fjernlys, jeg. Det lyser opp mye bedre enn noe annet. Jeg tror andre bilister også setter stor pris på at jeg gjør meg såpass synlig, for de blinker med sine lys og vinker til meg når vi møtes. 7394248[/snapback] Ta den helt ut, kjør med fjernlys hele døgnet! :!: Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 14. desember 2006 Del Skrevet 14. desember 2006 (endret) . Det er bare påbudt at parklys skal være tent når tenninga står på. 7500133[/snapback] Det er nok ikke riktig. Det er påbudt med parklys (og kjørelys) når bilen kjører. Ingen lov sier at når bilen din står med tenninga på, f.eks: uten at en gang motoren går, så skal parklysene lyse. Min Voyager har IKKE parklys automatisk. Men jeg glemmer heller ALDRI å bruke lys slik de fleste "slaskene" i MB, Audi og BMW gjør..... Endret 14. desember 2006 av Autofil Lenke til kommentar
Datacalibel Skrevet 14. desember 2006 Del Skrevet 14. desember 2006 På nybilen min må jeg ha på tåkelys slik at jeg klarer å se om jeg kommer meg over fartdumperen eller ikke :S Den har 70mm senking! Og ja, jeg skal heve den, kjøpte den idag, så vil ikke ødelegge understellet på en 2000 modell akkurat Lenke til kommentar
Misantropen Skrevet 15. desember 2006 Del Skrevet 15. desember 2006 Det er vel obligatorisk med tåkelys hele døgnet når man har 70mm senkining på bilen sin :!: Aldri har jeg hatt det så moro med fortauskanter i Oslo som etter jeg sentet min '96 Citroën ZX. Lenke til kommentar
qinqong Skrevet 16. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2006 hæææææ??? Så du setter på tåkelys på landeveien og ellers rundt omkring fordi du må se fartsdempere?? Jeg tror du skal sjekke ut grønn stær først, eller så tror jeg du er en ufattelig dårlig sjafør.. Lenke til kommentar
jorgenre Skrevet 16. desember 2006 Del Skrevet 16. desember 2006 tåkelys er veldig smart når men trenger det men kan ikke folk skru dem av når de møter andre biler? det er JÆ***IG iriterende når du blir blenna av en idiot som ikke skjønner at man skal dempe lysa når man møter andre! Lenke til kommentar
kremt Skrevet 17. desember 2006 Del Skrevet 17. desember 2006 Det var en stund det ikke var påbudt, mange litt eldre mercedeser osv som må skru på dette manuelt.. 7499259[/snapback] Alle biler som ikke er kjøpt nye i Norge er slik da... Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 17. desember 2006 Del Skrevet 17. desember 2006 Tåkelys er ikke det værste faktisk, men de jævlene som har fine nye 1000 metringer og som atpåtill ikke kan en døyt om trafikkreglene som er værst. Jeg har selv 1k metringer på min bil, men jeg ser og om det kommer biler rundt svingen, og gjør det det slår jeg ned lysa før bilen kommer rundt svingen og slår de på når bilen har plassert, ikke som mange idioter som venter til de kan se hvitøyet på føreren av møtende bil, da slår de det av og like fort på igjen. Blendefaktor 100%. Disse bruker å få en dose 1k metringer i øynene fra meg, uten noen problemer. Og da de som ligger bak med fine skarpe nye lys som de liker å blinke med fordi jeg ikke har råd til en saftig bot fordi jeg sprengte fartsgrensa. Lenke til kommentar
Finholt Skrevet 17. desember 2006 Del Skrevet 17. desember 2006 Å få noen 1000-metringer midt i fleisen er ikke noe særlig, men det er og noe med det å ikke se rett i lysa også. Om det er rettstrekker det er snakk om, så går det ann å slå av ekstra fjernlys (om man har ekstra bryter) og kun bruke de ordinære fjernlysa et stykke før en slår ned til nærlys. Det er og slik at en kan slå på fjernlys litt før en har passert motgående bil/trafikk, ikke noe galt i det, så sant ekstralysa ikke lyser opp mye foran bilen og til siden. Hvis man blir blendet av det har man egentlig bare seg selv å takke, da har en sett inn i lysa. Lenke til kommentar
Misantropen Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 Har dere også lagt merke til at tåkelysbruk også påvirker blinklysbruken (eller mangelen på sådan)? Lenke til kommentar
d3vil Skrevet 21. desember 2006 Del Skrevet 21. desember 2006 jeg lurer av og til på hvorfor rånere som regel alltid har på tåkelys å parklys,å nesten aldri vanlig nærlys på?skal det være kult eller noe slikt? mulig jeg er kanskje litt små-voksen av meg, men jeg ser i såfall ikke akkurat det "kule" i det.det er i hvertfall mangen av de typene her jeg bor. en ting er jo å stå stille med bilen på en parkeringsplass å snakke me noen andre rånere,eller noe slikt. men en annen ting er jo å kjøre rundt med det hele veien, på dagtid og kveldstid/nattestid . er det noen rånere her inne som kan svare meg på dette?er egentlig bare litt nysgjerrig . Lenke til kommentar
Misantropen Skrevet 21. desember 2006 Del Skrevet 21. desember 2006 Rånere og Taxi-sjåfører. Mulig råneres drømmejobb er å kjøre taxi, hva vet jeg, de får jo kjøre dyr Mercedes hele dagen. I dag er det tåke ute, men jeg så få som kjørte med tåkelys merkelig nok. Lenke til kommentar
d3vil Skrevet 21. desember 2006 Del Skrevet 21. desember 2006 Rånere og Taxi-sjåfører. Mulig råneres drømmejobb er å kjøre taxi, hva vet jeg, de får jo kjøre dyr Mercedes hele dagen. I dag er det tåke ute, men jeg så få som kjørte med tåkelys merkelig nok. 7547704[/snapback] hehe,stemmer,taxi-sjåfører også. Glemte de Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå