Gå til innhold

Tåkelys, en uting


qinqong

Anbefalte innlegg

Og alle de som kjører rundt med tåkelys + nærlys når det er mørkt bruker ALDRI tåkebakly set i tett snødrev når det faktisk er et must for de som ligger bak. :mad:

7386961[/snapback]

 

Tåkebaklyset skrur jeg forøvrig på (blinker) dersom de bak har på tåke- og nærlys som blender meg i alle speil osv.

 

De bilene som har værst tåkelys er det fleste høye SUV-er og subaruer.

De beste er VAG. De runde lysene tåkelysene til VAG blender ikke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ganske morsomt å se at noen tror dette er en tøff ting, som gjør ens bil og seg selv som fører til en cool type, til tross for at det er forbudt å benytte sammen med vanlig nærlys, til tross for at muligheten er tilstade, og det skal overhodet ikke være mulig å benytte sammen med fjernlys, da det i såfall er en ulovlig kobling.

 

At drosjesjafører benytter dette, betyr da ikke at det er hverken tøfft eller lovlig, og om noen syntes det er så viktig å kjøre med dette lyset på, ja så må de vel bare finne seg i at andre bilister markerer og blunker fordi det stort sett finnes seriøse trafikanter på veien, og at man regner med at de fleste kanskje har satt de på i vanvære, men altså, det finnes da noen som er så tøffe at de driter i andre, men de vil nok gjerne bli blinket på om de sel har glemt å sette på lys i det hele tatt, så dette får de bare finne seg i. Er det vanskelige forhold som gjør at noen må benytte hoved og tåkelys sammen, ja så forbeholder jeg meg retten til å benytte fulltlys når jeg møter disse av hensyn til eventuelle fotgjengere som måtte befinne seg på min side av veien, da disse vil være nærmest umulig å se om de i tillegg ikke bruker refleks.

Eller forventer disse tøffe menn seg at møtende trafik skal stoppe hver gang de kommer med sine juletrebelyste biler??

 

Loven er klar på dette området for de som kan lese trafikregler, og det er klart at man kan jo bli så tøff at man kan lage en ny trend, kjøre på venstresida i vegen, bare for å vise hvor tøff man er.....

Lenke til kommentar
Ganske morsomt å se at noen tror dette er en tøff ting, som gjør ens bil og seg selv som fører til en cool type, til tross for at det er forbudt å benytte sammen med vanlig nærlys, til tross for at muligheten er tilstade, og det skal overhodet ikke være mulig å benytte sammen med fjernlys, da det i såfall er en ulovlig kobling.

7412544[/snapback]

Greit at dette kan være en ulovelig kobling, men på min fars nye Volvo v40 var det iallefall mulig å gjøre dette, som standard..

Lenke til kommentar

Jeg har aldri sett noen bil der det _ikke_ går ann å kombinere grøft-/tåkelys og fjernlys. Når det er mørkt og jeg kjører på veier der det såvidt eksisterer biler på så kjører jeg med nær-, fjærn- og tåkelys. Jeg trykker på _EN_ knapp på blinklysstanga, så skrur det seg over til kun nærlys igjen (bruker det når det kommer biler i mot)

 

Ser overhode ingen problemer med dette egentlig.. Jeg skrur det av når biler kommer i mot.

Lenke til kommentar

Plager meg mer de som har på tåkebaklysene uansett om sola skinner eller det er en vakker sommernatt. Ser jo F***** meg ut som de kjører med bremsene på og uansett hvor mya man blinker eller what ever så skjønner de jo ingen ting.

 

Liksom bare oi!! I dag er det tåke, best å skru på tåkelysene. 10 år senere er de fremdeles ikke skrudd av, lurer på om det er mange i det hele tatt som vet hva som indikerer tåkelysene jeg siden folk aldrig klarer å skru de av igjen

Endret av Goodall
Lenke til kommentar
Jeg har aldri sett noen bil der det _ikke_ går ann å kombinere grøft-/tåkelys og fjernlys

7415313[/snapback]

Det er ikke mulig på min bil. Dersom man ikke kobler om fra originalt så er det umulig å bruke tåkelys i kombinasjon med annet enn parklys

Lenke til kommentar
Plager meg mer de som har på tåkebaklysene uansett om sola skinner eller det er en vakker sommernatt. Ser jo F***** meg ut som de kjører med bremsene på og uansett hvor mya man blinker eller what ever så skjønner de jo ingen ting.

 

Liksom bare oi!! I dag er det tåke, best å skru på tåkelysene. 10 år senere er de fremdeles ikke skrudd av, lurer på om det er mange i det hele tatt som vet hva som indikerer tåkelysene jeg siden folk aldrig klarer å skru de av igjen

7415379[/snapback]

Når jeg klagde på mangelen av bruken av tåkebaklys så har jeg fortsatt flere vinterdager friskt i minnet fra den gangen jeg pendla.

Tett snødrev, nullføre, mørkt og sterk vind.

En perfekt kombinasjon som gjør at bilen forran for det første mister all belysning bak fordi det danner seg en stoor fokkskavel bakpå samt at det tette snødrevet gjør han usynlig, en uslåelig kombinasjon for ubehagelige overaskelser.

Hadde vedkommende brukt tåkebaklys hadde de tint seg gjennom snøen og man hadde sett vedkommende.

 

Når det er sagt så er det trist når tåkebaklysene glemmes og de brukes året rundt.

Det er faktisk en lampe på dashbordet som indikerer dette på de fleste biler men ettersom den brukes så skjeldent så vil nok de fleste ikke tenke over den lille lampa som lyser hele tida.

 

Heldigheten er at det bare er annethvert skuddår man treffer på disse.

Lenke til kommentar

Mon om det heter tåkelys for at det er beregnet brukt i pent vær, eller om det heter baklys det som er bak på bilen, som frontlys i fronten på bilen. Blinklys for å blinke når man markerer om man skal svinge til høyre eller venstre, og parklys når man står parkert.

 

Det lyder nesten som at tåkelys er beregnet på tåkeforhold, eller....??

 

Lovdata har jeg ikke lest, men i trafikreglene er det klinka klart at det er forbudt med kombinert bruk av hovedlys og tåkelys fra 1.juli 2004

Lenke til kommentar

Jeg også irriterer meg litt over møtende biler med både tåke/kurvelys og nærlys tent, spesielt ved våt asfalt. De fleste tåke/kurvelys gir bare et ekstra opplyst felt omtrent rett foran bilen, og om det er mørkt er det ikke der en skal ha oppmerksomheten.

 

Og for all del, der er jo i aller høyeste grad lov å bruke både fjernlys, nærlys og kurve-/tåkelys så sant forholdene tillater det, altså at du har behov for et litt bredere og samtidig langt synsfeldt, og det ikke er til hinder for andre medtraffikanter.

 

Det er også lov å kjøre med park- og kurve-/tåkelys sammen når det er mørkt, så lenge det er gatelys, f.eks. i tettbygd strøk. På motorveier o.l. vil jeg dog anbefaler nærlys framfor tåkelys, selv om det er gatelys.

 

Som en før her har nevnt, hadde bare folk vært like flinke med tåkebaklyset som tåke/kurvelysa foran! Jeg må si jeg synes folk flest er dårlige til å bruke tåkebaklys, det etter å ha pendla LHMR-Gjøvik i hele høst, med flere mørke og tåkefulle/regnfulle morgener/kvelder!

Lenke til kommentar
Det er også lov å kjøre med park- og kurve-/tåkelys sammen når det er mørkt, så lenge det er gatelys, f.eks. i tettbygd strøk. På motorveier o.l. vil jeg dog anbefaler nærlys framfor tåkelys, selv om det er gatelys.

7466073[/snapback]

Hei

 

Er dette din tolkning av trafikkreglene og kjøretøyforskriften, eller står det svart på hvitt noen plass?

 

Jeg har skjønt det slik at park+tåke/grøftlys og mørke er en vurderingssak. Jfr §15-1

Lys som er påbudt for kjøretøy, skal være tent under kjøring når lys- eller siktforholdene gjør det påkrevd for å gi føreren tilstrekkelig synsfelt eller for å gjøre kjøretøyet synlig for annen trafikant.
i trafikkreglene. Hva som er tilstrekkelig synsfelt blir en vurderingssak, og de eksemplene jeg har hørt om har det blitt vurdert dithen at gatelys og park+tåkelys ikke gir gode nok siktforhold for sjåføren

 

Mvh

Lenke til kommentar

Erik Braseth:

Nei, jeg ordla meg nok feil på det punktet, for jeg har ikke sett det skrevet sart på kvitt. Grunnlaget mitt der var at jeg mener å ha hørt at det er tillatt og om noen venners venner osv, så, langt i fra sikkert m.a.o.

 

Men om man ser på det med litt fornuft: Om man bruker nærlys eller kurve-/tåkelys der det er gatelys mener jeg blir ett fett siden siktforholdene så og si blir de samme. Dette så sant det ikke er "stearinlys" til gatelykter selvsagt.

 

Bakdelen er at nærlys vanligvis lyser lengre enn tåkelys, og for å oppdage fotgjengere med refleks er jo da dette å anbefale. På den andre siden vil kanskje kurvelys lyse like langt fremover som nærlys, men mer mot siden, og da er plutselig disse å anbefale framfor nærlys igjen.

 

Så, til syvende og sist blir det kanskje en vurderingssak ved hver enkel bil m.h.t. å få mest ut av lysene en velger å bruke.

Lenke til kommentar
Erik Braseth:

Nei, jeg ordla meg nok feil på det punktet, for jeg har ikke sett det skrevet sart på kvitt. Grunnlaget mitt der var at jeg mener å ha hørt at det er tillatt og om noen venners venner osv, så, langt i fra sikkert m.a.o.

 

Men om man ser på det med litt fornuft: Om man bruker nærlys eller kurve-/tåkelys der det er gatelys mener jeg blir ett fett siden siktforholdene så og si blir de samme. Dette så sant det ikke er "stearinlys" til gatelykter selvsagt.

 

Bakdelen er at nærlys vanligvis lyser lengre enn tåkelys, og for å oppdage fotgjengere med refleks er jo da dette å anbefale. På den andre siden vil kanskje kurvelys lyse like langt fremover som nærlys, men mer mot siden, og da er plutselig disse å anbefale framfor nærlys igjen.

 

Så, til syvende og sist blir det kanskje en vurderingssak ved hver enkel bil m.h.t. å få mest ut av lysene en velger å bruke.

7471570[/snapback]

Riktig justerte tåkelys er jo ikke noe problem. Problemet er når de er feiljusterte. Tåkelysene skal lyse rett framfor bilen, ikke vere justert høyere enn nærlysene, som mangen gjør. Det er da man skaper blendesituasjoner

Lenke til kommentar
Riktig justerte tåkelys er jo ikke noe problem. Problemet er når de er feiljusterte. Tåkelysene skal lyse rett framfor bilen, ikke vere justert høyere enn nærlysene, som mangen gjør. Det er da man skaper blendesituasjoner

7471840[/snapback]

Ja, og for å oppdage fotgjengere med refleks i mørket, selv med gatelys, er nærlys å foretrekke framfor tåkelys, så sant tåkelysene er rett innstilt og lyser opp rett foran bilen.

 

Men slik jeg ser det er det en forskjell på tåkelys og kurvelys. Jeg har litt erfaring med MB Sprinter fra forsvaret, og disse hadde kurvelys, der du fikk et dekket et ekstra område på hver side av området som ble dekket av nærlysa. Altså, ikke rett foran bilen som med tåkelys og ikke langt fram som med fjernlys, men ut mot sidene.

 

Det likte jeg veldig godt med den bilen, når jeg møtte en bil slo jeg ned til nærlys+kurvelys, og i det motgående bil var i ferd med å kjøre inn i området dekket av kurvelysa, slo jeg på fjernlysa igjen som også gjorde at kurvelysa ble slukket. Møtte jeg flere biler samtidig, slo jeg av kurvelysa.

 

Men jeg må også si, altså, tåkelys/lavt plasserte lys er nesten å betrakte som slags trend e.l., for selv i tåke hjelper ikke de tåkelysa som lyser en snau meter foran bilen mye!

Lenke til kommentar

Men slik jeg ser det er det en forskjell på tåkelys og kurvelys. Jeg har litt erfaring med MB Sprinter fra forsvaret, og disse hadde kurvelys, der du fikk et dekket et ekstra område på hver side av området som ble dekket av nærlysa. Altså, ikke rett foran bilen som med tåkelys og ikke langt fram som med fjernlys, men ut mot sidene.

 

Det likte jeg veldig godt med den bilen, når jeg møtte en bil slo jeg ned til nærlys+kurvelys, og i det motgående bil var i ferd med å kjøre inn i området dekket av kurvelysa, slo jeg på fjernlysa igjen som også gjorde at kurvelysa ble slukket. Møtte jeg flere biler samtidig, slo jeg av kurvelysa.

 

Men jeg må også si, altså, tåkelys/lavt plasserte lys er nesten å betrakte som slags trend e.l., for selv i tåke hjelper ikke de tåkelysa som lyser en snau meter foran bilen mye!

7472904[/snapback]

 

Artig at du skulle nevne akkurat MB Sprinter, for i min instruksjonsbok for min Sprinter står det ikke kurvelys, men "Tågeforlykt" jmf:innholdsfortegnelse s.5

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...