stich_it Skrevet 1. november 2009 Del Skrevet 1. november 2009 Dere er for opptatt av hva ANDRE gjør feil. Om dere virkelig finner det nødvendig å blinke til folk med nærlys og grøftelys syns jeg synd på dere. Og Cho-san, at du blir blenda i en "monster bil" tror jeg ikke noe på. helt enig, jeg syntes og synd på meg selv når jeg blir blenda av andre på kvelden/natta, eventuelt så syntes jeg synd på de som går langs veien uten refleks som jeg ikke ser etter jeg er blenda.... heldigvis ikke truffet noen enda. Da kjører du ikke etter forholdene. Jeg for min del har opplevd å møtt biler som kjører med fulltlys, og at jeg har gjort det samme, uten at det har ødelagt sikta, blenda, for meg, så det har nok mye fra person til person å gjøre også. kjøre etter forholdene? det har da ingenting med å blende folk! faktum er at øynene trekkes mot lyset og vis det kommer en mot deg med fulle lys så vil du se mot det vis du ikke bevist prøverå ungå det. og det er ikke alltid like enkelt... ikke det at det går ann å overbevise deg uansett... MEN faktum er at ikke alle er som deg og det å kjøre med fjernlysene på når du møter andre vil generelt gjøre at folk mister nattsynet og da skapes det farlige situasjoner. Lenke til kommentar
Bearar Skrevet 1. november 2009 Del Skrevet 1. november 2009 Altså: Om du kjører på en person pga. motgående bil har kjørelys+grøftelys på så er det ikke den andre bilen sin skyld. Man skal da aldri se rett mot sterke lys, men bevisst se en annen vei? Man skal alltid bevisst prøve å unngå det. Om øynene trekkes mot lyset (uansett lys?), så bør vel alt lys forbys på natta. Mener dere/du også at grøftelys+kjørelys er like forstyrrende på dagtid? Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 1. november 2009 Del Skrevet 1. november 2009 Altså: Om du kjører på en person pga. motgående bil har kjørelys+grøftelys på så er det ikke den andre bilen sin skyld. Man skal da aldri se rett mot sterke lys, men bevisst se en annen vei? Man skal alltid bevisst prøve å unngå det. Om øynene trekkes mot lyset (uansett lys?), så bør vel alt lys forbys på natta. Mener dere/du også at grøftelys+kjørelys er like forstyrrende på dagtid? vis du når det er mørkt ute plutselig utsettes for mye lys vil øyet justere for dette, når så lyskilden forsvinner vil øyet bruke tid på å tilpasse seg igjen og og det som før var litt ute i skyggene vil (før øyet har tilpasset seg igjen) bare være et mørkt felt. som vil gjøre at personer som går langs veien uten releks vil gå fra å være en grå siluett til å ikke være synlig. og dermed kan man ikke legge seg ut for å gi den gående plass. og nei det er ikke bilen som blender deg sin skyld men det er en stor bidragende årsak nei man skal ikke se mot lyset men det er et udiskutabelt faktum at øynene draes mot lyset jo sterkere lys jo mer dreas det mot. Om øynene trekkes mot lyset (uansett lys?), så bør vel alt lys forbys på natta. det tør jeg påstå er et usakelig utsagn. som er ekstremt unyansert. og nei det er ikke like forstyrende på dagtid for da har man en annen lyskilde som gjør lysene fra bilen mindre "tiltrekkende" Lenke til kommentar
JFM Skrevet 1. november 2009 Del Skrevet 1. november 2009 (endret) Tåkelys skulle ikke vært lov å ha på biler. Hater dem! Jeg bruker å skru på 1000-metringene mine med xenon i (ikke et lovlig oppsett, så skal vel kanskje ikke klage) for å blende tilbake på de som kjører med tåkelys. Tingen er bare det at dt kun er 1 av 50 som skjønner hvorfor jeg gjør det Endret 1. november 2009 av JFM Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 1. november 2009 Del Skrevet 1. november 2009 Fortsatt bedre med en som ser normalt enn ingen sier nå jeg.. Mange år siden jeg hadde mørkekjøring, men mener kjørelæreren min sa noe om dette med mørkesynet da.. Det tar ca. 30 sekunder å venne seg til lys fra mørke omgivelser, mens det tar ca. 30 min før fullt nattsyn er oppnådd.. Noen som kan bekrefte/avkrefte? Lenke til kommentar
GeirG Skrevet 1. november 2009 Del Skrevet 1. november 2009 Altså: Om du kjører på en person pga. motgående bil har kjørelys+grøftelys på så er det ikke den andre bilen sin skyld. Nei, selvsagt ikke. Blir jeg blendet, bør jeg jo selvfølgelig stoppe. Trafikken bak meg er uvesentlig. Hmmm....kanskje jeg skulle begynne med det heretter.... Man skal da aldri se rett mot sterke lys, men bevisst se en annen vei? Man skal alltid bevisst prøve å unngå det. Se for deg en bygdevei midt på natta, med sånn ca 500m rett strekning. Ingen veilys, og våt veibane. Hvor mener du man skal rette blikket? Til høyre i de ganske mange sekundene, opptil halvminuttet det tar å møte hverandre? Om øynene trekkes mot lyset (uansett lys?), så bør vel alt lys forbys på natta. Det er vesentlig forskjell på normale nærlys, som er mer retningsbestemt nedover og ut mot høyre, enn tåkelys som sprer i alle retninger. Tåkelysene ødelegger også eierens lengdesyn. Det er ingen behov for å se hva som befinner seg ti meter foran og ti meter til siden for bilen. Det er hva som befinner seg 100-200m og lenger foran som betyr noe. Tåpelys er bare blitt en jålegreie. Behovet er der så ekstremt sjeldent at det aldri burde blitt standard utstyr på en bil. Mener dere/du også at grøftelys+kjørelys er like forstyrrende på dagtid? Det er totalt unødvendig da også, men selvsagt ikke like forstyrrende. Dagslyset dominerer og demper virkningen av lysene. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 1. november 2009 Del Skrevet 1. november 2009 Tåkelys lyser faktisk ikke i "alle retninger". I motsetning til nærlys har tåkelys en veldig skarp cutoff fra totalt opplyst til totalt mørke, som oppstår ca. 20m foran bilen. Nærlys har ikke det, da nærlys sprer lys oppover og rett forover for å lyse opp skilt og reflekser. Faktum er at et fullt fungerende tåkelys vil ikke blende i det hele tatt, fordi lys fra det treffer aldri motgående trafikk. Men, så perfekt er det ikke: 1: Tåkelys står montert typisk nederst på støtfangeren, uten lyktespylere, i den verste spruten fra alt rundt seg. Det betyr at iløpet av få år får lykteglasset fullt av små hakk av stein, og iløpet av få timer er det helt tildekt av møkk fra veien, da spesielt på vinteren. 2: Originalmonterte tåkelys på biler er ikke skikkelige tåkelys, men "tullelys". De klarer såvidt å oppfylle kravene for tåkelys når de er helt nye. De strør mye lys i retninger de ikke skal strø lys, og blir veldig fort skadet (se punkt over). Det samme gjelder ca. alt av ettermonterbare tåkelys, med noen få unntak. 3: Mange ettermonterer tåkelys uten å bry seg om justering eller plassering. I mange tilfeller elendige tåkelys som er montert slik at de aldri ville oppfyllt kravene som stilles for originalmontering. 4: Mange bytter ut pærene i tåkelysene med noe annet sterkere fordi "de lyser ikke langt nok". Det kan inkludere modifikasjoner på lykten for å klare å få inn den der elendige og for lange xenonpæra.. 5: Tåkelys lyser veldig sterkt rett nedover. På våt vei blir svært mye av lyset som lyser rett ned reflektert oppover, og fremover. På tørr vei vil den svært kraftig opplyste veien rett foran møtende bil fungere som en vegg av lys som gjør det umulig å se forbi den. Lenke til kommentar
-Léon- Skrevet 3. november 2009 Del Skrevet 3. november 2009 Misliker Xeon lys mye mere enn grøftelys + nærlys. Blir jo helt ¤%#¤% i hodet når du ser de "¤#%="#) skarpe lysene komme imot deg en mørk kveldsnatt. Selv så bruker jeg grøftelys på parkeingslys(ikke vanlig nærlys eller hva det kalles) når jeg kjører om kvelden. (ikke hat meg >.<) Lenke til kommentar
bb79 Skrevet 8. november 2009 Del Skrevet 8. november 2009 Slik jeg forstår det kan disse bilistene deles i to grupper: 1. De som er uvitende om hvordan lys og syn fungerer i mørke. 2. De som synes det er tøft å kjøre med slike lys. Når det gjelder punkt 1; Jeg er enig med BeFs (i en annen tråd). Det er både irriterende og trafikkfarlig at jeg får 8 lys mot meg. Er det virkelig lurt at én bilist skal blende alle vedkommende møter, og faktisk uten å ha bedre sikt selv? De gangene jeg har fått bruk for tåkelys er i veldig tett tåke eller snø. Da har jeg selvfølgelig kjørt uten nærlys. I slike ekstreme situasjoner ser man absolutt ingenting foran seg hvis man har lys som lyser for høyt. Tåkelyset er laget for å lyse lavt nede, nettopp for slike forhold. Teorien om lys skal alle som har lappen lært om. Hvorfor tror du lyset er avslått i kinosalen? Det er nettopp fordi fokuset og kontrasten på det som er viktig (lerretet) er best. De som kjører med tåkelys slår vel på alle lysene i stua når de skal nyte en film? Når det gjelder punkt 2; Hvor mange rånere har du sett som ikke kjører med tåkelys? Disse folka har gjerne blått lys under bilen også. Med dette påstår jo ikke jeg at alle er rånere. Men man skal ikke nekte at folk kjøper bil fordi den ser pen ut. Og da er jo nettopp hvordan bilen ser ut med lys på viktig. Jeg driter i om folk har blått lys under bilen, blå skiltlys og dioder her og der. Bare slå av de tåkelysene! Lenke til kommentar
Gege Skrevet 10. november 2009 Del Skrevet 10. november 2009 Tror ikke det som var henta fra VG der var helt riktig. Fjernlys og tåkelys er ikke lov, mens nærlys og tåkelys er lov. Og til sterkere lys man har selv, til svakere virker møtende lys. Feil, begge er ikke tillatt. Bare parklys kombinert med tåkelys på dagtid er lov. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 10. november 2009 Del Skrevet 10. november 2009 Og til sterkere lys man har selv, jo mindre ser de som kommer i møte om du ikke dimmer ja.. Men du kan fort ødelegge det knallgode lyset ditt om det er forskjellige feil i oppsettet/innstillingene.. Lenke til kommentar
B5234T Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 Grøftelys: Vær rå' , slå de på! Lenke til kommentar
GeirG Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 Grøftelys: Vær rå' , slå de på! Og møt mine fjernlys två....nei, fire fjernlys har jeg visst! Lenke til kommentar
thoomaas Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 Jeg synes trailere med tusen forskjellige lys rundt er mye verre enn småe tåkelys! Ærlig talt. Nye trailere i dag ser jo ut som et opplyst juletree. Er det ikke lov med tåkelys i mørket, så skulle iallefall trailere hadd x antall mindre lys de også. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 (endret) Jeg synes trailere med tusen forskjellige lys rundt er mye verre enn småe tåkelys! Ærlig talt. Nye trailere i dag ser jo ut som et opplyst juletree. Er det ikke lov med tåkelys i mørket, så skulle iallefall trailere hadd x antall mindre lys de også. Disse lysene som eierene av disse vogntogene strør over hele bilen er faktisk forbudt. Man har lov til å plassere 10 stykk hvite lys foran og 10 stikk røde bak (kan hende jeg bommer litt her på antallet eller noe, men det er i vertfall i nærheten av slik det er), men de skal stå på sidene slik at de viser størrelsen på bilen, ikke være plassert overalt slik mange gjør. Lysende reklameskilt er av en eller annen merkelig grunn lov, så lenge de ikke er forstyrrende for andre og ikke kan forveksles med andre lyssignal. Endret 29. januar 2010 av gxi Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå