Gå til innhold

Tåkelys, en uting

qinqong

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan hinter man til folk om at de må skru av tåkelysa? Blinker man med lyshornet bare blinker de tilbake og skjønner ingen ting.

En fyr kjørte langt opp i ræva mi på E18 med tåkelys. Blenda noe jæv#¤! i speilet. Jeg blinka som en gal med tåkebaklyset for å prøve å få ham til å fatte at tåkelysa hans blenda (og at han måtte slutte å prøve å rævkjøre meg). Skjønte ingen ting han. Bare blinka tilbake med fjernlysa.

Lenke til kommentar
Hvordan hinter man til folk  om at de må skru av tåkelysa? Blinker man med lyshornet bare blinker de tilbake og skjønner ingen ting.

En fyr kjørte langt opp i ræva mi på E18 med tåkelys. Blenda noe jæv#¤! i speilet. Jeg blinka som en gal med tåkebaklyset for å prøve å få ham til å fatte at tåkelysa hans blenda (og at han måtte slutte å prøve å rævkjøre meg). Skjønte ingen ting han. Bare blinka tilbake med fjernlysa.

7378126[/snapback]

Hvordan får du det til at tåkelysene hans lyste inn og blenda deg, når han lå helt i ræva på deg og tåkelysene ligger nederst (under) på frontfangeren?

Jeg synes forøvrig det er værre med biler med xenonlys (originalt eller ei). Blender mer enn noen spinkle tåkelys som ikke lyser opp allverden.

Lenke til kommentar
visst det er mørkt og folk i mot kjører med tåke- og nærlys så setter jeg på nær-, fjern- og tåkelys og blender han som faen.

7379800[/snapback]

Ja, for da slår du virkelig et slag for trafikksikkerheten :roll:

Jeg er personlig opptatt av trafikksikkerhet og tilbringer mye tid i bil. Likevel kan jeg ikke si at jeg opplever å bli særlig blendet av bilister som bruker tåkelys sammen med kjørelys/nærlys hverken på dagtid eller kveldstid. Det beste argumentet jeg kan se for at tåkelys + nær/kjørelys skal være forbudt er at lys like foran bilen kan forvirre øyet. Resultatet er at tåkelysene trekker oppmerksomheten bort fra det området du egentlig bør følge med på.

Det finnes ufattelig mye annet enn feil bruk av tåkelys å ta tak i for å øke trafikksikkerheten, blant annet agressive bilister med total mangel på empati for sine medtrafikanter.

Endret av trafikklaereren
Lenke til kommentar
Bare for å gjøre en ting klinkende klart.

ALLE biler skal ha parklys tent så lenge tenningen står på. Videre er det PÅBUDT med kjørelys i norge. Som kjørelys kan man blant annet bruke parklys+nærlys ELLER parklys+tåkelys.

7382072[/snapback]

Du har kun lov å bruke parklys + tåkelys når det er lyst. På kvelden/natte er det forbudt.

Lenke til kommentar
Hvordan får du det til at tåkelysene hans lyste inn og blenda deg, når han lå helt i ræva på deg og tåkelysene ligger nederst (under) på frontfangeren?

Ikke alle biler har tåkelysa like lavt. Og dessuten er speilet mitt plassert slik at jeg ser veldig langt ned rett bak bilen.

Dessuten er det forskjell på mange tåkelys. På noen biler blender de nesten ikke i det hele tatt, mens på andre er det nesten som å få fjernlys midt i trynet (i mørket vel og merke). Man merker også tåkelys bedre hvis det ikke er gatelys.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
Kurvelys eller tåkelys sitter som oftest montert lavt i grillen. Disse er ulovlig å bruke sammen med nærlys. Imidlertid kan ekstralysene brukes på dagtid som kjørelys sammen med parklys.

I mørket skal du kjøre med nærlys eller fjernlys. Tåkelys er bare tillatt når det er tett tåke, sterk nedbør eller så skarpe svinger at du må se veikantene ekstra godt.

I fjor bøtela Utrykningspolitiet et sted mellom 1400 og 1500 bilførere fordi de kjørte med tåkelys/kurvelys i mørket.

Kjelde: VG

Midt på lyse dagen kan folk bruke tåkelys om dei vil, men når det blir mørkare er det veldig irriterande å møte, for å sitere VG, ein «lysvegg».

Lenke til kommentar

Det å møte biler som har tåkelysene på sammen med nærlysene i mørket er drepen. Legger vi i tillegg til tett regnvær og samtidig møter dette greiene for eksempel over en bakketopp,vel da ser man ikke så alt for mye. Er også enig i at xenonlys som ble nevnt tidligere,ikke er et hakk bedre. Men det er kanskje sånn at dess svakere lys/pærer du selv har,jo mer vil du eventuelt bli blendet av møtene trafikk?

Lenke til kommentar
4. Parkeringslys skal være tent under stans eller parkering på veg når lys- eller siktforholdene gjør det påkrevd for å gjøre kjøretøyet synlig for annen trafikant.

Fjernlys eller nærlys må ikke være tent under stans eller parkering som nevnt i første ledd.

5. Tillatt hjelpelys må ikke nyttes til annet formål enn det er bestemt for. 

Kurve-/tåkelys kan ikke nyttes sammen med nærlys.

Kjelde: Forskrift om kjørende og gående trafikk.

Kjøring uten å gi påbudt tegn, uten å ha påbudt tent lys eller uten tilstrekkelig utsyn. Kjøring med feil ved nærlys, fjernlys eller kjørelys: kr 2000,-

Kjelde: Satser for forenklet forelegg.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Den vg artikkelen det er linket til her ville jeg ikke stolt på. Den er jo skrevet av selveste hanne hattrem...

Du har kun lov å bruke parklys + tåkelys når det er lyst. På kvelden/natte er det forbudt.

7382352[/snapback]

Det står ingenting (såvidt jeg vet) om dagslys. Det står derimot "Lys som er påbudt for kjøretøy, skal være tent under kjøring når lys- eller siktforholdene gjør det påkrevd for å gi føreren tilstrekkelig synsfelt eller for å gjøre kjøretøyet synlig for annen trafikant." Så dette blir nok en vurderingssak for den enkelte politimann som er ute og kontrollerer.

KURVE-/TÅKELYS

1. Bil kan ha to lykter foran som gir hvitt eller gult kurve-/tåkelys. 

1.3 Lykten skal være plassert slik at høyden fra vegbanen til nederste kant av den lysende flaten er 25 cm eller mer, men øverste kant av den lysende flaten må ikke ligge høyere enn øverste kant av den lysende flaten i nærlyset. 

1.4 Lyktene skal være plassert slik på hver side at den lysende flates ytterkant er mindre enn 40 cm fra bilens ytterste kant. 

1.5 Lyktene skal være koplet over egen bryter og slik at de ikke kan lyse uten at parkeringslys, baklys og lys for kjennemerke samtidig er tent.

PARKERINGSLYS

3.5 Lyktene skal være koplet slik at de alltid lyser når fjernlys, nærlys, baklys, lys for kjennemerke, hjelpefjernlys, kurve-/tåkelys, markeringslys, arbeidslys eller tåkebaklys er tent.

KJØRELYS

11. Bil skal ha to lykter foran som gir hvitt eller gult kjørelys. Som kjørelys kan benyttes: Nærlys, nærlys med redusert spenning, særskilt godkjente lykter eller lykter for kurve-/tåkelys.

§ 15. Bruk av lys

1. Lys som er påbudt for kjøretøy, skal være tent under kjøring når lys- eller siktforholdene gjør det påkrevd for å gi føreren tilstrekkelig synsfelt eller for å gjøre kjøretøyet synlig for annen trafikant.

Under kjøring med motorvogn skal påbudt fjernlys, nærlys eller godkjent kjørelys alltid være tent.

5. Tillatt hjelpelys må ikke nyttes til annet formål enn det er bestemt for. 

Kurve-/tåkelys kan ikke nyttes sammen med nærlys.

De tre første bestemmelsene finnes i kjøretøyforskriften, den siste i trafikkreglene

Lenke til kommentar
visst det er mørkt og folk i mot kjører med tåke- og nærlys så setter jeg på nær-, fjern- og tåkelys og blender han som faen.

7379800[/snapback]

Ja, for da slår du virkelig et slag for trafikksikkerheten :roll:

Jeg er personlig opptatt av trafikksikkerhet og tilbringer mye tid i bil. Likevel kan jeg ikke si at jeg opplever å bli særlig blendet av bilister som bruker tåkelys sammen med kjørelys/nærlys hverken på dagtid eller kveldstid. Det beste argumentet jeg kan se for at tåkelys + nær/kjørelys skal være forbudt er at lys like foran bilen kan forvirre øyet. Resultatet er at tåkelysene trekker oppmerksomheten bort fra det området du egentlig bør følge med på.

Det finnes ufattelig mye annet enn feil bruk av tåkelys å ta tak i for å øke trafikksikkerheten, blant annet agressive bilister med total mangel på empati for sine medtrafikanter.

7381961[/snapback]

Jeg gjør det ikke hver gang akkurat, men dersom en kommer og det blender noe helt sinnsykt så må de jo lære på sett og vis. Og det er jo riktig som du sier, det er ikke ALLE biler som har like sterkt tåkelys, og da er det ikke plagsomt at det er nødvendig å gi tegn tilbake :thumbup: .

Lenke til kommentar

Kan dere nevne noen eksempler på biler med plagsomt sterke tåke/grøftelys? Nå snakker vi såklart originalt.

Eneste jeg kan komme på er de nyeste modellene av mondeo. Mange drosjer i byen her kjører med park+tåke om natta, litt sterkt lys er det jo, men langt ifra at jeg blir blendet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...