Gå til innhold

Uvitenhet på Elkjøp

Oyoz

Anbefalte innlegg

Quote:

Den 2002-11-18 17:11, skrev olsen:

Men det blir jo ett svare strev! Og ikke alle gjør det! Elkjøp burde plassert Alle TVene likt, og ikke belyse enkelte av de (de billige) med spotter. Det er juks, og burde vært ulovelig.

Kjøp dyr TV. Dyre TV'er er bra 9 av 10 tilfeller. :razz:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Altså..

Det kommer ann på HVILKEN Elkjøp Butikk du går til.. Og det er faktisk mange Elkjøp ansatte som har peil på hva de driver med..

Ta f.eks hvitevarer.. De som jobber der, har ganske peil.. Og brunt.. De også veit mye..

Men Data.. Tja.. Det kommer ann på hvilken butikk du går til.. La oss si Elkjøp Stormarked Drammen.. De som jobber på Data/Tele har peil.. Stor peil! Tro meg.. I know! :smile:

Lenke til kommentar

Det virker som de fleste har dårlige ting å si om elkjøp, dessverre er jeg enig med de fleste når de nevner dårlig service og ikke tilstrekkelig kompetanse pluss udaterte maskinvare.

Uansett av hva en butikk selger, bør kunnskapen være der, hvis jeg skulle markedsføre ett produkt måtte jeg først ha kunnskaper om det (stikkord: troverdighet).

Butikker generellt sett er flinke til å "prakke på" ting som kjøperen ikke var ute etter i utgangspunktet, det er ikke bare Elkjøp som synder der (de gjør det mer synlig enn alle andre).

Mitt råd til de som skal en tur til Elkjøp for å kjøpe datautstyr eller mobiltelefoner eller whatever;

surf på nettet og du vil sikkert finne bedre tilbud og kanskje litt mer opplyste mennesker som kan fortelle om produktet du er ute etter.

Elkjøp er greit å ha når de har "tilbud", men ikke ellers......

Lenke til kommentar

Vil bare si at jeg jobber som selger data/tele på Elkjøp, så dere får ta det jeg skriver som dere vil.

Litt morsomt å se at de aller aller fleste her har "glemt" at "vanlige" folk ikke har den største innsikten i pc-verden. Dere som skriver her på forumet har et kunnskapsnivå om data/pc som er milevis høyere enn de som Elkjøp i hovedsak henvender seg til. Elkjøp er ikke en datadetaljist, men retter seg heller mot den delen av befolkningen som ikke kan så veldig mye om pc'er. Folk veit så og si null om pc'er(men selvfølgelig er det unntak, og ikke tro at jeg ser ned på folk med mindre kunnskaper om pc'er og data enn meg) og for dem så spiller det overhodet ingen rolle hva slags cpu som sitter i maskina dems. Dem kunne ikke bry seg mindre om hadde DDR eller SDR SDRAM, eller hvem som har produsert harddisken ! De sier dem ikke noe uansett. Det nytter ikke å stille samme kravene til en kjede med såppass bredt spekter av produkter som Elkjøp har, som til en ren dataforhandler. En del webshop'er har vist mer skremmende mangler på kunnskap enn en selger på Elkøp som ikke veit hva XGA/SXGA+/UXGA+ er...

Daglig kommer det folk innom som skal ha "internettkort", "harddisker(dvs bare pc'er uten skjerm)" og en mobiltelefon som kan sende SMS. De fleste her på forumet flirer vel av sånne spørsmål, uten å tenke videre på det. Det virker som dere glemmer at folk ikke veit spesielt mye om pc'er. PC'er ikke alt i verden. Gamle Olga trenger en pc som virker, og hvis den ikke virker trenger hun ETT sted, EN produsent som tar seg av ALT med den pc. Hun skal ikke måtte finne ut om det er harddisken som kødder, eller om det er lydkortet sin feil at ikke cd-brenneren virker... Slutt å være så arrogante overfor folk som ikke har den helt store kunnskapen om et emne. Bare se hvordan "newbies" behandles på irc og her på forumet...

Eller bare se på hvordan mange her på forumet svarer på poster i hytt og gevær. Mange er jo ikke i nærheten av en evt "løsning" eller "sannhet". Ofte svares det uten å tenke... med dertil hørende forvirring/feilinformasjon. Hvor ofte ser vi ikke "ATA/100 vs ATA/133"-tråder her? Selv mer "drevne" forumbrukere har bommet stygt på den der... Fei for egen dør først

Vi klager på Rimi pga. dårlig utvalg, men vi handler der likevel. Vi kjører gjerne helt til andre siden av byen for å spare en krone per kilo for mel. Hvorfor tror dere Svinesund har blomstra opp så inni granskauen de siste åra da? BILLIG !!! Alt er like bra, og vi kjøper den billigste. Vi er så opptatte at det ikke skal "koste mye", at alt som heter kvalitet og service går ut døra for å få ned prisen. Gamle nærbutikken hvor alle kjente alle ofres til fordel for billigkjedene. Og etterpå klages det på dårlig service/utvalg/kjedelige matvarer. Og vi kjøper datakomponenter fra en tvilsom nettsjappe og betaler med Visa på forskudd fordi vi sparer 100 kroner. :roll: !!!!!!!

Hver kjede henvender seg mot forskjellige kundegrupper. Elkjøp henvender seg ikke mot folk som kan mye om data, samme som Rimi ikke henvender seg gourmetkokker(riktig stavet?), eller Biltema som ikke henvender seg til profesjonelle mekanikkere... DEAL WITH IT!

PS: "Annonsegarantien/bomtur-garantien" sier at i løpet av de tre første dagene etter at annonsen har vært ute, så skal du ha mulighet til å kjøpe de annonserte varene. Er de ikke på lager når du kommer, og Elkjøp ikke kan skaffe en ny i løpet av en uke(7 dager), så har du rett til et tilsvarende/bedre produkt til samme pris.

---------

"Slik står det skrevet, og slik skal det være"

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-23 15:34, skrev Virago:

Hadde kunnskapen til de som jobber på Elkjøp vært like dårlige som rettskrivingen til mange her inne så hadde det vært katastrofe!!

idiotisk å kommentere rettskrivning! så lenge man skjønner hva det skal stå så er vel det et fett, er jo ikke akkurat noen stil man skriver her!.....å klage på rettskrivning er barnslig!

men ufoen over hadde selvfølgelig mye bra og, det var ingen som svarte på et spørsmål som jeg stilte for noen dager siden.

Hvilken av kjedene er best ?? Hva viss man ser bort fre betjeninga ?? Her oppe i nord er Elkjøp dessidert best, de har størst utvalg av merkevarer, og de har bra priser, sjekka for ei stund sia skriver til ei veninne, elkjøp skulle ha 895,- for en hpdj845, mens spaceworld skulle ha 1695,-!! er jo nesten det dobbelte. Og de har i tillegg dårlig utvalg. Og Coopen og Expert er jo et kapittel for seg selv som selger varer som er utgammel!

Lenke til kommentar

Jeg er helt enig i det ufo sier her. Elkjøp-personale trenger ikke å kunne alt mulig om datamaskiner, og det gjør de ikke heller. Istedenfor synes jeg de burde legge vekt på å være vennlige mot kundene, prøve å finne ut akkurat hva kunden har behov for, og ikke prakke på dem ting de absolutt ikke har bruk for.

Jeg hører stadig av folk at "dataen min er så føkka opp, jeg må nok kjøpe ny snart". Hadde selskaper som Compaq, HP og Dell lagt mer vekt på å bruke kvalitetshardware i løsningene deres ville mange av disse problemene blitt borte. Dette er jo selvfølgelig uhørt for produsentene, siden det er nettopp dette de tjener penger på. Verden er ikke hva den en gang var!

I tillegg synes jeg det burde være obligatorisk med undervisning i hvordan datamaskiner fungerer på skolen,og av datakyndige lærere (en sjeldenhet i disse dager).

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-23 15:14, skrev ufo:

Litt morsomt å se at de aller aller fleste her har "glemt" at "vanlige" folk ikke har den største innsikten i pc-verden. Dere som skriver her på forumet har et kunnskapsnivå om data/pc som er milevis høyere enn de som Elkjøp i hovedsak henvender seg til. Elkjøp er ikke en datadetaljist, men retter seg heller mot den delen av befolkningen som ikke kan så veldig mye om pc'er.

Og fordi man ikke har greie på PC-er, skal man prakkes på en PC som ikke dekker ens behov? Når en familiefar handler PC på Elkjøp og blir forsikret at han kjøper det beste og nyeste (og graver dypt i lommeboken), er det ikke til å undres over at han blir forbannet når han finner ut at ungene ikke kan bruke den til å spille de nyeste spillene.

Jeg mener at man har et stort ansvar når man selger produkter til folk som ikke har så store kunnskaper på området. Da er det at selgeren har kunnskaper og kommer med riktige anbefalinger, enda viktigere enn når man selger til folk som kan like mye som en selv. Hvis man på Elkjøp resonnerer slik at det ikke er så farlig hva man selger til folk som ikke har peiling, mener jeg at det tyder på manglende respekt for disse menneskene. Å beskylde folk som kritiserer denne praksisen, for å være arrogante, faller på sin egen urimelighet.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-23 18:28, skrev AlexK:

Quote:

Den 2002-11-23 15:14, skrev ufo:

Litt morsomt å se at de aller aller fleste her har "glemt" at "vanlige" folk ikke har den største innsikten i pc-verden. Dere som skriver her på forumet har et kunnskapsnivå om data/pc som er milevis høyere enn de som Elkjøp i hovedsak henvender seg til. Elkjøp er ikke en datadetaljist, men retter seg heller mot den delen av befolkningen som ikke kan så veldig mye om pc'er.

Og fordi man ikke har greie på PC-er, skal man prakkes på en PC som ikke dekker ens behov? Når en familiefar handler PC på Elkjøp og blir forsikret at han kjøper det beste og nyeste (og graver
dypt
i lommeboken), er det ikke til å undres over at han blir forbannet når han finner ut at ungene ikke kan bruke den til å spille de nyeste spillene.

Jeg mener at man har et stort ansvar når man selger produkter til folk som ikke har så store kunnskaper på området. Da er det at selgeren har kunnskaper og kommer med riktige anbefalinger, enda viktigere enn når man selger til folk som kan like mye som en selv. Hvis man på Elkjøp resonnerer slik at det ikke er så farlig hva man selger til folk som ikke har peiling, mener jeg at det tyder på manglende respekt for disse menneskene. Å beskylde folk som kritiserer denne praksisen, for å være arrogante, faller på sin egen urimelighet.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-23 15:34, skrev Virago:

Hadde kunnskapen til de som jobber på Elkjøp vært like dårlige som rettskrivingen til mange her inne så hadde det vært katastrofe!!

Veldig bra første innlegg må jeg si. For det første hadde det ingen relevant info om emnet i tråden. Og for det andre var det ikke sååå gæærn staving her. Så lenge det ikke blir et problem, så er det vel ikke direkte farlig om et ord staves litt feil. Jeg klarte å forstå alt som ble skrevet.. gjorde ikke du? :roll: :roll:

-------------------------

"Never aruge with an idiot, he will just lower you to his level and then beat you with experience"

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-18 03:15, skrev olapirat:

Har jobbet både deltid og fast på Elkjøp i 2,5 år. Har hatt spørsmål om XGA hele 1 gang i løpet av den perioden. Av de kundene jeg kan huske så er det bare en som jeg vet om som kjører RAID på sin egen PC.

Jeg husker fortsatt første gangen det kom en kunde og spurte om vi solgte løse harddisker. "Ja selvfølgelig" sa jeg, og dro frem diverse små IDE-ting. Han sto bare å titta dumt på meg og lurte på hva jeg drev med. Han skulle ha en PC uten skjerm.

Jeg skjønte fort at dette var det kunnskapsnivået de fleste av kundene hadde/har.

Det er ikke rart at mange på Elkjøp ikke husker alle forkortelsene. De trenger dem praktisk talt aldri.

Abit IT7-MAX

Pentium 4 2GHz @ 2.8GHz (Volt-modda)

Apacer 1GB PC3200 DDR @ 187/374MHz

ELSA Gloria DCC @ 250MHz/530MHz

GeForce3 + loddebolt + bios = Quadro DCC

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: olapirat på 2002-11-18 03:16 ]</font>

Du sier noe av det mest fornuftige jeg har lest i denne tråden ;

"Det er ikke rart at mange på Elkjøp ikke husker alle forkortelsene. De trenger dem praktisk talt aldri."

Det er faktisk helt riktig ! Jeg har selv jobbet i IT-bransjen i snart 10 år, og uttrykk som f.eks. XGA (og ikke minst det jeg jobber med nå, UPS) er noe de aller færreste "normale" mennesker vet hva er.

En annen ting er jo all slangen og forkortelsene mange av disse småungene bruker om diverse deler. Det er ikke rart at folk som har bedre ting å gjøre enn å lese datablader hele dagen, har problemer med å følge med til tider ! Så for å gi en beskjed til alle dere som tror dere er "Guruer" fordi dere har lært noen nye uttrykk; hvis dere treffer på noen som faktisk kan litt om "hverdags-data" og IT generellt, så LØP !!! Dere er nemlig i ferd med å få vite hvor lite dere EGENTLIG kan....

Lenke til kommentar

Quote:

fredster skrev (2002-11-24 04:19):

Du sier noe av det mest fornuftige jeg har lest i denne tråden ;

"Det er ikke rart at mange på Elkjøp ikke husker alle forkortelsene. De trenger dem praktisk talt aldri."

Synes ikke det var så smart jeg. En som jobber med å selge datamaskiner bør ha såpass peiling at han kan endel forkortelser, ikke fordi han pugger forkortelser som endel fjortisser gjør, men fordi han leser datablader og holder seg oppdatert. Eksempelet som ble brukt var kanskje ikke så bra, da det er veldig få som vet hva de forkortelsene er, selv blant datakyndige. tror jeg :smile:

Quote:

En annen ting er jo all slangen og forkortelsene mange av disse småungene bruker om diverse deler. Det er ikke rart at folk som har bedre ting å gjøre enn å lese datablader hele dagen, har problemer med å følge med til tider ! Så for å gi en beskjed til alle dere som tror dere er "Guruer" fordi dere har lært noen nye uttrykk; hvis dere treffer på noen som faktisk kan litt om "hverdags-data" og IT generellt, så LØP !!! Dere er nemlig i ferd med å få vite hvor lite dere EGENTLIG kan....

Det holder ikke å kunne litt om hverdagsdata om du skal være selger på elkjøp. Du må vite hva den nye teknologien er, for å få en innsikt i de produktene du selger. Ikke for å brife med kunnskapene dine og lure kunden, men for å kunne forklare hva datamaskinen kan gjøre, hvor fort den gjør det etc. Og for å kunne finne ut hvilken maskin kunden trenger. Leser du datablader, så lærer du deg uttrykk og forkortelser automatisk.

Jeg er enig i at kunnskaps nivået til elkjøp ansatte er lavt. Husker en gang faren min skulle kjøpe blekkpatron til en hp deskjet 815c. En av de mest kjøpte printerene i landet. Selgeren påstod at den printeren ikke fantes, at faren min mente sikkert hp deskjet 850. Pappa måtte gå til sjefen på elkjøp sjappa for å få den patronen han trengte.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-24 04:49, skrev olsen:

Det holder ikke å kunne litt om hverdagsdata om du skal være selger på elkjøp. Du må vite hva den nye teknologien er, for å få en innsikt i de produktene du selger. Ikke for å brife med kunnskapene dine og lure kunden, men for å kunne forklare hva datamaskinen kan gjøre, hvor fort den gjør det etc. Og for å kunne finne ut hvilken maskin kunden trenger. Leser du datablader, så lærer du deg uttrykk og forkortelser automatisk.

Det er der du tar så utrolig feil.Med en gang du prøver å forklare en kunde på Elkjøp hvorfor en ting er raskere osv, så detter kunden av med en gang, blir usikker og må hjem å tenke på det. Det holder faktisk akkurat å kunne litt om hverdagsdata for å selge PC på Elkjøp. De som tror noe annet vet sannsynligvis ikke hvor generelt uvitende det norske folk er på data.

Lenke til kommentar

Quote:

The Jackal skrev (2002-11-24 06:05):

Det er der du tar så utrolig feil.Med en gang du prøver å forklare en kunde på Elkjøp hvorfor en ting er raskere osv, så detter kunden av med en gang, blir usikker og må hjem å tenke på det. Det holder faktisk akkurat å kunne litt om hverdagsdata for å selge PC på Elkjøp. De som tror noe annet vet sannsynligvis ikke hvor generelt uvitende det norske folk er på data.

Hvis en kunde spør hva som er forskjellen på den og den maskinen, skal du bare si at den er raskere? eller større eller ...

Jeg har ikke sagt at du skal bruke forkotelser og vanskelig terminologi når du snakker med vanlige kunder. Men du bør jo kunne e del om data fordi. For å forklare ting på en enkel måte, for å kunne finne ut hvilken pc kunden trenger.

Og jeg vet hvor ekstremt lite peiling det norske folk har på data :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

Jeg hører stadig av folk at "dataen min er så føkka opp, jeg må nok kjøpe ny snart". Hadde selskaper som Compaq, HP og Dell lagt mer vekt på å bruke kvalitetshardware i løsningene deres ville mange av disse problemene blitt borte. Dette er jo selvfølgelig uhørt for produsentene, siden det er nettopp dette de tjener penger på. Verden er ikke hva den en gang var!

Sikkert og visst,...alt var mye bedre før. Før i tiden laget de kvalitet (tenker ikke nødvendivis PC), solide saker som kunne vare livet ut. Nå produseres det varer som er meningen å holde bare en viss tid så folk bare har som eneste mulighet å kjøpe nytt igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...