Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Norsk stil, hjelp til innledning?

Anbefalte innlegg

Jeg sliter med å lage en innledning til denne oppgaven (innledningen er ganske viktig!):

Skriv en artikkel om norsk folkediktning. I artikkelen skal du gi en karakteristikk av folkediktning. Du skal få fam hvilken funksjon denne diktningen hadde i gamle nondesamfunnet. Videre skal du diskutere hvem som har interesse av denne diktningen og hvorfor.

Dette er hittil den vanksligste oppgaven jeg har hatt og blir helt satt ut når jeg ser oppgaven.

Hva vil det si at jeg skal: I artikkelen skal du gi en karakteristikk av folkediktning.

Takk så mye for svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

er dette svaret på det ene jeg lurte på?

I artikkelen skal du gi en karakteristikk av folkediktning.

Folkedikning blir som sagt delt opp i forskjellige sjangere, blant annet eventyr, sagn, folkeviser og stev. Jeg har valgt å utdype to av disse sjangerne, og jeg begynner med eventyr. Det er funnet spor etter eventyr i Norge som stammer 1000 år tilbake! Vi deler eventyr inn i 3 grupper: Dyreeventyr som Revenka, de egentlige eventyr som igjen kan bli delt opp i tre grupper, og til slutt skjemte eventyr som Gudbrand i lia. Eventyr har ingen bestemt tidsbestemmelse for når det tar plass. Eventyr kan være oppdiktede fortellinger om dyr, mennesker og overnaturlige vesener. I tillegg til dette følger eventyr faste sjangertrekk, som for eksempel; Eventyr har en rolig innledning og begynner med ”Det var en gang”. Slutten ender som regel bra. De fleste eventyr går ut på at det er ”de gode mot de onde”, og har ofte en helt som er snill og hjelpsom, og helten havner som regel i en konflikt eller konflikter. Tallene som Spesielt blir brukt i et eventyr og som de fleste klarer å huske er 3 og 7. Et eksempel på det kan være at, tre brødre havner i en konflikt og må velge tre av sju valg. I enkelte eventyr får dyr og andre vesener menneskelig egenskaper og trekk. Eventyr har også som regel moral, moralen forteller altså hva vi lærer av eventyret.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...