Istapp Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 "Tertiærsyfilis. Kan begynne mellom 3 og 30 år etter at man ble smittet. Kan føre til sykelige forandringer i hud, hjerte eller hjerne (sinnssykdom)." fra lommelegen.no. Tror nok uansett det hadde blitt revolusjon i ettertid hvis akse-maktene hadde vunnet. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 Halve verden og vel så det tror fortsatt på barnefortellinger om supermektige vesener som har skapt hele universet. Og det i en virkelighet der teknologien og kunnskapen var kommet langt langt lengre enn på Hitlers tid. Nå skal ikke jeg slå fast noen årstall, men det er mindre enn hundre år siden at mange mennesker fra mer primitive samfunn ble ansett som mindre utviklet, og man anså at avkom av mennesker fra to forksjellige raser resulterte i degenerert avkom. Og dette var allmenn akseptert oppfatning, og ikke bare noe enkelte ekstremister trodde på. Det var vel også omtrent på den tiden (+- et par tiår) at man i amerika solgte bendelormer på glass som slankemiddel. Man kan ikke se og forstå oppslutningen om Hitler med dagens øyne. Man må se det i sammenheng med hva som var allment akseptert på den tiden, at det var store foskjeller på forskjellige menneskeraser, og den gjevne tysker var mye mindre utdannet enn den gjevne nordmann i dag. Og man må innse at til tross for utdanning og kunnskap, så er det lett å tro på myter som mange andre rundt en tror på, gjamfør religioners fortsatt store utbredelse. Jeg tror heller ikke den gjevne tysker kunne forutse de millioner som skulle dø i krigen, og at det ville bli masseslakt av jøder, homoer og annet i utryddningsleire. Lykkke til med oppgaven. Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 Superkort oppsummering: I tider man har hatt behov for syndebukker var det i det kristne Europa i middelalderen veldig populært å si at jødene tok livet av Jesus. Det faktum av Jesus selv var jøde var det veldig lett å overse. Da tanken om at jødene var superskurkene hadde satt seg, holdt det med å rope "jøde" hver gang noe gikk galt. Lenke til kommentar
Ferchie Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 ahh herlig JBlack! Der sa du det bra! Men selve ideologien vil nok funke idag. Det er så enkelt som at mennesker i nød er enklere å manipulere enn folk som er generelt tilfreds. Eller noe sånt.. Lenke til kommentar
skolegutten Skrevet 28. november 2006 Forfatter Del Skrevet 28. november 2006 Skolegutten: Jasså, dette har jeg gått glipp av! (var ikke bestandig like våken i historie timene på skolen!) .. Kan du fortelle litt om dette? ^^ 7375112[/snapback] Hehe, dette har vi fått opp og i mente om på ungdomsskolen Er vel ikke så mye si... Wergeland skjønte vel at dette ikke var helt som det burde, og han kjempet hele sitt liv for å oppheve den. Dessverre rakk han ikke å se at ønsket hans ble oppfylt - han døde som kjent i 1845, mens "jødeparagrafen" ble opphevet seks år etter dette igjen. Halve verden og vel så det tror fortsatt på barnefortellinger om supermektige vesener som har skapt hele universet. Og det i en virkelighet der teknologien og kunnskapen var kommet langt langt lengre enn på Hitlers tid. Nå skal ikke jeg slå fast noen årstall, men det er mindre enn hundre år siden at mange mennesker fra mer primitive samfunn ble ansett som mindre utviklet, og man anså at avkom av mennesker fra to forksjellige raser resulterte i degenerert avkom. Og dette var allmenn akseptert oppfatning, og ikke bare noe enkelte ekstremister trodde på. Det var vel også omtrent på den tiden (+- et par tiår) at man i amerika solgte bendelormer på glass som slankemiddel. Man kan ikke se og forstå oppslutningen om Hitler med dagens øyne. Man må se det i sammenheng med hva som var allment akseptert på den tiden, at det var store foskjeller på forskjellige menneskeraser, og den gjevne tysker var mye mindre utdannet enn den gjevne nordmann i dag. Og man må innse at til tross for utdanning og kunnskap, så er det lett å tro på myter som mange andre rundt en tror på, gjamfør religioners fortsatt store utbredelse. Jeg tror heller ikke den gjevne tysker kunne forutse de millioner som skulle dø i krigen, og at det ville bli masseslakt av jøder, homoer og annet i utryddningsleire. Lykkke til med oppgaven. 7375123[/snapback] Veldig langt og godt begrunnet svar! Takk skal du ha! Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 Det er vel ikke akkurat konsesus om at det tyske folk ble manipulert eller hjernevaska. Mange historikere mener at denne teorien er bare er en måte å frata folket ansvar for hendelsene. For noen måneder siden var en historiker hos Skavlan, jeg husker dssverre ikke hva han heter, som hadde skrevet ei bok om dette. Han mente at det tyske folk sluttet opp om Hitlers plan med åpne øyne. Hvis du er interessert så finner du sikkert ut hva han het. Hører ikke denne hjemme i Historieforumet? Lenke til kommentar
Ferchie Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 Det er vel ikke akkurat konsesus om at det tyske folk ble manipulert eller hjernevaska. Mange historikere mener at denne teorien er bare er en måte å frata folket ansvar for hendelsene. For noen måneder siden var en historiker hos Skavlan, jeg husker dssverre ikke hva han heter, som hadde skrevet ei bok om dette. Han mente at det tyske folk sluttet opp om Hitlers plan med åpne øyne. Hvis du er interessert så finner du sikkert ut hva han het. Hører ikke denne hjemme i Historieforumet? 7375180[/snapback] jo. Endel var jo selvøflgelig med på det med åpne øyne som du sier, men massene beveger folk. Storparten ble nok manipulert av de grunner som er nevnt og den enkle grunn at ''alle gjorde det, så hvorfor ikke jeg'', noe som er en slags manipulasjon. Lenke til kommentar
ChaosPredicted Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 Det er viktig å huske at på 1930-tallet var ikke raseteorier spesielt radikale. Det var ikke Hitler selv som "fant på" at jødene skulle være mindre verdt enn andre, slik hadde det mer eller mindre vært i store deler av Europa siden senmiddelalderen, da bankvesenet for alvor slo rot. Selv idéen om den ariske rase og dens superioritet snappet Hitler opp fra annet hold, først og fremst fra Mdm. Blavatsky, samt enkelte okkulte germanske ordener. Poenget er at Hitler før han kom til makten bevisst spilte på strømninger i det tyske samfunnet, hvor slike idéer og tanker allerede levde i beste velgående. Når det er sagt, det er en grunn til at Hitler forsøkte å skjule selve utryddelsen av jødene, dette var for drastisk til at de fleste tyskerne ville godtatt dette, det vanlige synet var "bare" at jødene måtte kastes ut av landet, ikke nødvendigvis drepes. Håper dette hjalp litt på oppgaven. Hvis du lurer på noe mer er det bare å spørre, mulig jeg kan svare. Lenke til kommentar
skolegutten Skrevet 28. november 2006 Forfatter Del Skrevet 28. november 2006 Hører ikke denne hjemme i Historieforumet? 7375180[/snapback] Det kan godt tenkes, jeg var ganske usikker selv når jeg postet den. Lenke til kommentar
b0nna Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 Det er vel ikke akkurat konsesus om at det tyske folk ble manipulert eller hjernevaska. Mange historikere mener at denne teorien er bare er en måte å frata folket ansvar for hendelsene. For noen måneder siden var en historiker hos Skavlan, jeg husker dssverre ikke hva han heter, som hadde skrevet ei bok om dette. Han mente at det tyske folk sluttet opp om Hitlers plan med åpne øyne. Hvis du er interessert så finner du sikkert ut hva han het. 7375180[/snapback] The Nazis: A Warning from History (Hardcover) by Laurence Rees. Ligger forhåpentligvis under julestreet Klippet fra det programmet var dessverre ikke tilgjengelig på nrknettv nå Ang Hitler plan var jo ikke å utrydde jødene heller da, i alle fall ikke offisielt. Lenke til kommentar
Ferchie Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 Det er vel ikke akkurat konsesus om at det tyske folk ble manipulert eller hjernevaska. Mange historikere mener at denne teorien er bare er en måte å frata folket ansvar for hendelsene. For noen måneder siden var en historiker hos Skavlan, jeg husker dssverre ikke hva han heter, som hadde skrevet ei bok om dette. Han mente at det tyske folk sluttet opp om Hitlers plan med åpne øyne. Hvis du er interessert så finner du sikkert ut hva han het. 7375180[/snapback] The Nazis: A Warning from History (Hardcover) by Laurence Rees. Ligger forhåpentligvis under julestreet Klippet fra det programmet var dessverre ikke tilgjengelig på nrknettv nå Ang Hitler plan var jo ikke å utrydde jødene heller da, i alle fall ikke offisielt. 7375291[/snapback] men det var akkurat det han ønsket! ^^ Og etter jødene skulle sigøynerne osv. Helt til den ''overlegne'' ariske rase var igjen. hmm.. Norge skulle vist bli brukt som et slags avling land for å få flere ariske i verden. Vi var liksom ''helt rene''. Nrk dokumentar for de som tviler. Lenke til kommentar
skolegutten Skrevet 28. november 2006 Forfatter Del Skrevet 28. november 2006 Ang Hitler plan var jo ikke å utrydde jødene heller da, i alle fall ikke offisielt. 7375291[/snapback] Kanskje ikke, men rund januar 1942 ble det jo vedtatt at alle jøder virkelig skulle utryddes. Wannsee-konferansen, var det ikke? Lenke til kommentar
ChaosPredicted Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 Det stemmer Skolegutten. Denne beslutningen sjokkerte flere nazister, og man forsøkte å holde de endelige implikasjonene av "Endlösung der Judenfrage" hemmelige for folk flest. Tyskerne visste om deportasjonene, men ikke mange var klar over omfanget av hva som foregikk i leirene. Utryddelsen av jødene var ikke blant argumentene som gjorde at Hitler kom til makten i 1933, selv om han allerede da mente at jødene burde sendes ut av landet. Lenke til kommentar
Ferchie Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 Det stemmer Skolegutten. Denne beslutningen sjokkerte flere nazister, og man forsøkte å holde de endelige implikasjonene av "Endlösung der Judenfrage" hemmelige for folk flest. Tyskerne visste om deportasjonene, men ikke mange var klar over omfanget av hva som foregikk i leirene. Utryddelsen av jødene var ikke blant argumentene som gjorde at Hitler kom til makten i 1933, selv om han allerede da mente at jødene burde sendes ut av landet. 7375376[/snapback] okok, litt humor; Vigrid våger faktisk å påstå at dette ikke har forekommet! Litt kort dette og veldig Off topic. beklager, men det måtte ut. Lenke til kommentar
b0nna Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 Det stemmer Skolegutten. Denne beslutningen sjokkerte flere nazister, og man forsøkte å holde de endelige implikasjonene av "Endlösung der Judenfrage" hemmelige for folk flest. Tyskerne visste om deportasjonene, men ikke mange var klar over omfanget av hva som foregikk i leirene. Utryddelsen av jødene var ikke blant argumentene som gjorde at Hitler kom til makten i 1933, selv om han allerede da mente at jødene burde sendes ut av landet. 7375376[/snapback] touche! Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 I Tyskland er det straffbart å si at Holocaust ikke fant sted. Lenke til kommentar
ChaosPredicted Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 (endret) Hehe, jeg kjenner til Vigrids argumenter Rasch. De mener at bare et lite antall jøder døde under andre verdenskrig, og at disse til overmål ble drept av den allierte bombingen. (Siden Nazistene jo behandlet jødene svært så humant. :!: ) Når de i tillegg operer med begreper som HoloCa$h og Jew$A mister Tore Tvedt og hans likesinnede i mine øyne de siste restene av kredibilitet. Men for all del, både jeg og Tore Tvedt bor i gule boliger, så noe har vi da til felles. Endret 28. november 2006 av ChaosPredicted Lenke til kommentar
Istapp Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 (endret) OT: Ja. Noe annet som også irriterer meg der er at de plent skal blande skikker fra vikingtiden osv oppi coctailen. Greit nok at en del av nazismen handlet om å bevare det gamle, men dette blir bare svartmaling. Endret 28. november 2006 av Istapp Lenke til kommentar
Ferchie Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 OT: Ja. Noe annet som også irriterer meg der er at de plent skal blande skikker fra vikingtiden osv oppi coctailen. Greit nok at en del av nazismen handlet om å bevare det gamle, men dette blir bare svartmaling. 7375520[/snapback] jepp jepp! var veldig intresert i den gamle norske historien før, for eks. om vikinger og slikt, men da jeg leste på deres nettsteder hvor de trekker frem vikingene i dette ble jeg litt oppgitt.. Ble liksom aldri det samme. Hva har nazisme og vikingene til felles? Ingen verdens ting! Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 Har hørt at Hitler ble gasset eller noe under første verdenskrig, og derfor ld av psykiske problem(doh), kanskje dette kan ha noe at han fikk slike syke idèer... 7374969[/snapback] det er litt feil å si at han ble gasset. Da han var soldat under WWI ble de tyske linjene (hvor han var) gasset av britiske tropper. når det gjelder hvordan han kom til makten siterer jeg Wikipedia.org: Hitler gained power in a Germany facing crisis after World War I. Using propaganda and charismatic oratory, he was able to appeal to the economic need of the lower and middle classes, while sounding resonant chords of nationalism, anti-Semitism and anti-communism. With the establishment of a restructured economy, a rearmed military, and a totalitarian fascist dictatorship, Hitler pursued an aggressive foreign policy with the intention of expanding German Lebensraum ("living space"), which triggered World War II when Germany invaded Poland. At the height of its power, Nazi Germany occupied most of Europe, but it and the Axis Powers were eventually defeated by the Allies. By then, Hitler's racial policies had culminated in a genocide of approximately eleven million people, including about six million Jews, in what is now known as the Holocaust. mer kan leses her. jeg synes også dette lukter skoleoppgave.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå