Gå til innhold

Hvordan kunne Adolf Hitler ha en slik ideologi?

Anbefalte innlegg

Hei! :)

Dette er noe jeg har lurt på. Adolf Hitler hadde en svært radikal teori når det gjaldt raseinndelingen sin, hvor han rangerte forskjellige "raser" etter hvor mye de var verdt. Hvordan kunne han framlegge en slik ideologi, og få så mange andre med på det? I dag er det omtrent ingen som ville sagt at dette systemet er fornuftig, men i sin tid kom Hitler til makten ved hjelp av det. Hvordan kunne dette skje? Dette er spørsmål jeg har lurt en del på, så kom gjerne med synspunkter :)

(Hvis noe er uklart, så bare spør - dette er min første tråd her i PRS.)

Diskutér.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

''Trikset'' var at han sa det som måtte til på den tiden i Tyskland. De satt i enorm gjeld etter 1. verdenskrig hvor de fikk skylden.

Inflasjonen herjet og arbeidsledigheten var høy. Han lovte arbeid og bedre økonomi i landet sitt. Husk at han startet som politiker (selv om han i grunn var det ehele veien).

Folk bet på det han sa, og han skaffet faktisk endel arbeidsplasser.

Folk flest visste ikke om hans syke planer (som forsåvidt har blitt delvis bevist i senere tid at det kunne være en kjønnssykdom som gjorde det).

Folk ble fanatiske og gjorde som han sa. Det tyske folk er et stolt folk som alltid har holdt sammen.

Dette var en genistrek av Hitler igrunn, selv om noen vil nekte på dette.

Det er laget en film om dette som er basert på en sann historie fra 70-tallet hvor det var en klasse som lurte på akkurat det du lurer på nå.

Læreren kjørte igang et eksperiment og resulatet? Vel se filmen! :D

Husker ikke navnet på den akkurat nå, kanskje noen her kan hjelpe? Den er ihvertfall obligatorisk på skolen tror jeg.

Lenke til kommentar

Har faktisk hørt om den filmen, skal visst være veldig bra. Skal se om jeg kan låne den på biblioteket :) Takk for gode svar.

Hva med Hitlers ideologi? Trodde han virkelig på den selv, eller var det bare noe han pønsket ut for å få folket med seg? Valgte han jødene som den svakeste rasen fordi jødene ofte har blitt beskyldt for ting som har skjedd opp gjennom historien?

Lenke til kommentar

Jeg mener å huske det var slik at mange jøder var velstående på den tiden, noe som ikke falt i smak hos en ellers lutfattig befolkning. Dermed var de en lett sak å lansere dem som felles fiender. Spørsmålet er om Hitler gjorde dette fordi han bare trengte en brikke i spillet sitt, eller om det bunnet i et genuint jødehat.

Lenke til kommentar
Jeg mener å huske det var slik at mange jøder var velstående på den tiden, noe som ikke falt i smak hos en ellers lutfattig befolkning. Dermed var de en lett sak å lansere dem som felles fiender. Spørsmålet er om Hitler gjorde dette fordi han bare trengte en brikke i spillet sitt, eller om det bunnet i et genuint jødehat.

7374964[/snapback]

godt mulig. Det hele startet jo for alvor i krystall natten? var det det det (lol 3 det) het?

Jødene har av en eller annen grunn bestandig vært hatet...

Blaster: Tviler. Det var en kjønnsykdom som gjorde at han bare ble galere og galere! :)

Endret av Rasch
Lenke til kommentar

godt mulig. Det hele startet jo for alvor i krystall natten? var det det det (lol 3 det) het?

Jødene har av en eller annen grunn bestandig vært hatet...

Blaster: Tviler. Det var en kjønnsykdom som gjorde at han bare ble galere og galere! :)

7374976[/snapback]

Jødene har vel vært hatet pga sin pågang og effektivitet.

Ja oki, da er det avkreftet

Endret av blaster88
Lenke til kommentar
Kan jo også legge til at Adolf ikke var direkte blid på at Tyskland hadde overgitt seg i første verdenskrig.

7374985[/snapback]

var vel få som var det.. Ødela jo landet totalt.

Egentlig rart å tenke på hvordan utkommet hadde blitt om han hadde klart å holde Sovjettunionen som alliert i noen år til.

utrolig at et land oms er økonomisk ruinert kan starte en krig mot en hel verden å faktisk nesten klare det!

Lenke til kommentar

Jødene har av en eller annen grunn bestandig vært litt upopulære.

Her er §2 fra Den Norske Grunnloven slik den ble skrevet i 1814:

§ 2. Den evangelisk-lutterske Religion forbliver Statens offentlige Religion. De Indvaanere, der bekjende sig til den, ere forpligtede til at opdrage sine Børn i samme. Jesuitter og Munkeordener maae ikke taales. Jøder ere fremdeles udelukkede fra Adgang til Riget.

Lenke til kommentar
Rasch: Kjønnssykdomsteorien høres i beste fall lite troverdig ut i mine ører. Hvilken kjønnssykdom skal dette ha vært, og hva skal den ha gjort? Forlatt snoppen og infiltrert hjernen?

At det kanskje gjør litt vondt der nede er ingen god grunn til å bli gal, uansett.

7375034[/snapback]

Dette er dokumentert fakta fra discovery channel.

Jepp, du har rett med at det gikk til hjernen, husker ikke hav den sykdommen heter, kan det være syfilis? Ihvertfall en vanlig sykdom på den tiden. Gikk til hjernen og man ble gal av den tilslutt.

Sies også at en konge i england hadde den for mange mange år siden, dette førte til at når han drakk te løftet lillefingeren seg, og dette så folk på som veldig pent eller kongelig eller hva jeg skal si.. Det er det som er grunnen til at folk gjør det idag.

Dette er noe jeg lærte hos en lærer for endel år siden, og om det er fakta eller ei vet jeg ikke..

Bobbafett: rofl! :D Den delen der er vel fjernet regner jeg med?

Er det noen her som har et konkret svar på HVORFOR de er hatet? I dag gir det litt mening i og med at de har tatt seg til rette i et land som egentlig ikke er deres, og utvider å dreper sivile som om de var dyr. Ikke at de andre er bedre da.

Sorry for litt off topic.

Endret av Rasch
Lenke til kommentar
Bobbafett: rofl! :D Den delen der er vel fjernet regner jeg med?

7375057[/snapback]

Ja, Wergeland kjempet hele sitt liv for å få opphevet denne paragrafen, og det skjedde i 1851 :)

Er det noen her som har et konkret svar på HVORFOR de er hatet? I dag gir det litt mening i og med at de har tatt seg til rette i et land som egentlig ikke er deres, og utvider å dreper sivile som om de var dyr. Ikke at de andre er bedre da.

Sorry for litt off topic.

7375057[/snapback]

Gjør ingenting, lurer litt på dette jeg også. Hvorfor er jødene ofte de som får skylda?

Endret av skolegutten
Lenke til kommentar
tror det kan ha personlige grunner. Er litt usikker på akkurat det. Han hadde jo selv jødeblod og var visst ikke så veldig glade i foreldrene sine.

7374949[/snapback]

Feil, han var veldig glad i sin mor, Klara, men ikke sin far.

7375095[/snapback]

yarrr.. visste jeg ikke skulle poste uten å være 100% sikker! :D Dere er alle så flinke!

Skolegutten: Jasså, dette har jeg gått glipp av! (var ikke bestandig like våken i historie timene på skolen!) .. Kan du fortelle litt om dette? ^^

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...