znabel Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 Lurer på å kjøpe dette objektivet i julegave til meg selv. Har som mål å erstatte kit linsen til 350D. Har fra før et Sigma 70 - 300 objektiv, og da passer jo dette godt da det overlapper Sigma objektivet. Noen som har erfaring med dette objektivet, eller som har andre forslag til kjøp? Budsjettet ligger på rundt 5000 kr. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 Lurer på å kjøpe dette objektivet i julegave til meg selv. Har som mål å erstatte kit linsen til 350D. Har fra før et Sigma 70 - 300 objektiv, og da passer jo dette godt da det overlapper Sigma objektivet. Noen som har erfaring med dette objektivet, eller som har andre forslag til kjøp? Budsjettet ligger på rundt 5000 kr. Som mange andre, vil jeg anbefale Tamron 17-50 f/2.8, særlig hvis du er ute etter noe med brukbar vidvinkel. Du har ikke samme fleksibiliteten i brennviddeomfang, men du får til gjengjeld et lyssterkt og relativt skarpt objektiv for en billig penge. Det er selvfølgelig en liten ulempe at du mister området 50-70 mm, men da bør du vurdere hvor mye du har savnet det området til nå. Sigma har også sin 18-50 f/2.8 "Macro" (det er egentlig ikke et ekte 1:1-macro-objektiv, men har ganske god nærgrense), som kan være verdt å kikke på Hvis du tar lite bilder på vidvinkel, kan du også vurdere Tamron 28-75 f/2.8 eller Sigma 24-70 f/2.8. Sistnevnte er antakelig best egnet på en 350D, da får du i det minste noe som minner om vidvinkel (38.4mm 35mm-ekvivalent på 350D). Da kan du jo beholde kit-objektivet til de bildene du tar med vidvinkel. Canon-objektivet du nevner er et godt objektiv, hvis du har fått et bra eksemplar. Men det er ganske stor produktvariasjon ute og går, og du kan ikke regne med å få et bra eksemplar usett. Det har jo IS, men det er ellers nokså lyssvakt. Ellers kan det jo være en idé å kikke på fastobjektiver, dersom du er interessert i skarpest mulig bilder, og eksperimentere med dybdeskarphet. Du kan få noen fine glass for 5000 kr, f.eks. 50mm f/1.8+28mm f/1.8 USM, eller mange andre kombinasjoner. Det er ingen hemmelighet at fastobjektiver er mye bedre optisk enn zoomer, uansett, men du mister jo litt fleksibilitet da. Men det er fint om du skriver litt mer om hva du skal bruke det til. Er det hovedsaklig familiefoto, tror jeg at jeg ville gått for det første Tamron-objektivet, evt. Sigma 18-50 f/2.8, eller muligens Sigma 24-70 eller Tamron 28-75. Personlig liker jeg å fotografere med litt tele, så vidvinkel er ikke det viktigste for meg. Andre synes vidvinkel er best, det er mye smal og behag... Lenke til kommentar
TigerBlack Skrevet 3. desember 2006 Del Skrevet 3. desember 2006 Jeg har dette objektivet, kjøpte det i Japan i sommer. Og det er i dag fast stående på mitt kamera. Jeg bruker det til omtrent alt jeg ikke trenger mer en 85MM rekkevidde. Objektivet er skarpt så det rekker, så lenge du følger "reglen" om nedblending. IS funker som bare rakkern og jeg har tatt mange flotte bilder med det objektivet. Eneste ulempen med det er at det ikke følger med "lens hood" så den må du kjøpe separat, den er forresten ett must. Ellers kan jeg bare anbefale 17-85 på det varmeste Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 3. desember 2006 Del Skrevet 3. desember 2006 Bruker 18-85mm regelmessig. God oppløsning og kontrast. Hurtig autofokus. Eneste ankepunktet er noe høy kromatisk aberrasjon i motiver med skarp skille mellom høylys og mørke områder. Det kan man gjøre noe med i f.eks. Photoshop. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 4. desember 2006 Del Skrevet 4. desember 2006 Emnetittelen i denne tråden er ikke god nok, om ikke dette blir endret slik at det er lettere å forstå hva slags informasjon tråden omhandler vil denne bli stengt! En god emnetittel er en tittel som forklarer godt hva innholdet i posten din går ut på. En bruker bør kunne skaffe seg oversikt over hovedinnholdet i posten bare ut fra å lese tittelen. Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler. Bruk -knappen i første post for å endre emnetittelen. (Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Vennligst ikke kommenter dette innlegget, men rapporter gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet.) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg