Gå til innhold

Linuxhjelp!

chimera

Anbefalte innlegg

Det er første gang jeg har installert linux.

Dette gjelder Linux Slackware 8.1

Lilo starter jeg trykker enter og til slutt står det

darkthrone(er dette domain) login:

Hva nå?

Hvordan starte x. Jeg har klart å logge inn som root, men det skjer ingenting hvis jeg skriver "startx" eller "xf86config".

Jeg har installert alt(alle alternativ), og valgte KDE som desktop. Jeg har 9 partisjoner på en 45GB HDD.

På starten valgte jeg slik

slackware login: simon

uten passord, men det funker ikke å logge inn som dette. Jeg har en følelse av at jeg bare sitter i konsolen. Kan noen hjelpe?

Den har lasta kernelen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først må du nok konfigurere skjermen og skjermkortet, og det gjøres med 'xf86config', deretter starter du X med 'startx'.

Jeg for min del starter ikke x som root, så lag en bruker med 'adduser', logg inn med den, og start X :smile:

[edit: skriveleif]

Lykke til.

[ Denne Melding var redigert av: gunnarhalle på 2002-11-16 14:49 ]

Lenke til kommentar

Du får ikke logget på? Merkelig at brukeren du opprettet ikke fungerte.

Under installasjonen fikk du kanskje beskjed om å oppgi root passord. Dette er administrator-brukeren. For å logge på med den skriver du "root" på login prompten, trykker "enter", og skriver inn root passordet.

Lenke til kommentar

I linux fins det en variabel som blir kalt PATH, det denne er satt til er der linux leter etter programfiler. Om du skriver "env", vil du sansynligvis finne denne sammen med en del andre. Om linux ikke finner kommandoene, kan grunnen være at banen til komandoen ikke ligger i PATH. Sannsynligvis ligger kommandoen i "/usr/X11R6/bin". For å legge til denne og en del andre kan du skrive "export PATH="$PATH:/bin:/usr/bin:/usr/X11R6/bin", eller du kan redigere filen /etc/profile, og legge til denne kommandoen der.

Prøv å skriv kommandoene på nytt etter dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...