Red Frostraven Skrevet 3. desember 2006 Del Skrevet 3. desember 2006 "Antall muligheter" er bare forvirrende i denne sammenhengen. 32 bits/4 bytes gir over 4 milliarder forskjellige tall/kombinasjoner, men det er 4 bytes som er det interessante. Hvis en pixel kan lagre 4 bits betyr det at man trenger to for å lage en byte. Altså vil antall bytes (tegn) et ark kan lagre være = antall pixler det er plass til på et ark / 2. Det er ca 97,5 kvadrattommer på et A4-ark, så med en oppløsning på 4800x2400/kvadrattomme vil det være plass til ca 535 MB, eller litt over 1/500-del av det man påstår å ha fått plass til. 7384538[/snapback] Jeg våknet en natt, etter et matte-mareritt -- og *husket* at jeg brukte antall muligheter -- i stedet for størrelsen på en mulighet... Uansett -- Det spørs hvor avansert man tillater seg å gå: To farger: 1 og 0 -- eller 1 til og med 16 -- eller fulle 1 til og med 256 farger. Uansett vil det gå an -- bare man bruker nok avanserte fargekoder: 256 farger gir en kode med: 0 : 2^1 00 : 2^2 000 : 2^3 0000 : 2^4 00000 : 2^5 000000 : 2^6 0000000 : 2^7 0000 0000 : 2^8 = 256 farger: Eller 1 byte per pixel. Da får man: 1 117 440 000 byte: 1.1 gigabyte. Tja... Tror man må gå fra 8 bit: 256 farger og noe opp før man får 256 GB: Med 32 bit får man 3 ganger så mye -- pluss at man kan bruke begge sider av arket. Uansett -- Jeg tror studenten sa "256 megabit" -- 256 Mb -- og så har media oversatt det til megabyte -- MB ... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå