Gå til innhold

256GB lagret på et A4 ark


Anbefalte innlegg

"Antall muligheter" er bare forvirrende i denne sammenhengen. 32 bits/4 bytes gir over 4 milliarder forskjellige tall/kombinasjoner, men det er 4 bytes som er det interessante. Hvis en pixel kan lagre 4 bits betyr det at man trenger to for å lage en byte. Altså vil antall bytes (tegn) et ark kan lagre være = antall pixler det er plass til på et ark / 2.

 

Det er ca 97,5 kvadrattommer på et A4-ark, så med en oppløsning på 4800x2400/kvadrattomme vil det være plass til ca 535 MB, eller litt over 1/500-del av det man påstår å ha fått plass til.

7384538[/snapback]

 

Jeg våknet en natt, etter et matte-mareritt -- og *husket* at jeg brukte antall muligheter -- i stedet for størrelsen på en mulighet...

 

Uansett --

 

Det spørs hvor avansert man tillater seg å gå:

To farger: 1 og 0 -- eller 1 til og med 16 -- eller fulle 1 til og med 256 farger.

 

Uansett vil det gå an -- bare man bruker nok avanserte fargekoder:

256 farger gir en kode med:

0 : 2^1

00 : 2^2

000 : 2^3

0000 : 2^4

00000 : 2^5

000000 : 2^6

0000000 : 2^7

0000 0000 : 2^8 = 256 farger: Eller 1 byte per pixel.

 

Da får man: 1 117 440 000 byte: 1.1 gigabyte.

 

Tja...

 

Tror man må gå fra 8 bit: 256 farger og noe opp før man får 256 GB:

Med 32 bit får man 3 ganger så mye -- pluss at man kan bruke begge sider av arket.

 

Uansett -- Jeg tror studenten sa "256 megabit" -- 256 Mb -- og så har media oversatt det til megabyte -- MB ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...