Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskin fryser under installering - *LØST*


Anbefalte innlegg

Hei

Fikk levert en pc på døra igår som skulle reinstalleres. Koblet til maskinen og det første som skjer er at skjermen ble svart når man kom inn i Windows og pc startet på nytt. Dette skjedde gang på gang. Brukte ikke mer tid på det og startet installering av Windows. Partisjonerte på nytt og formaterte. Alt OK så langt. Startet på nytt etter at installasjonsfiler var kopiert. Kom nå ikke lenger enn til Windows bilde hvor den frøs hver eneste gang. :hmm:

 

Eier av PC sier at den har fungert hver dag frem til levering til meg. :hrm:

 

Dette er selvfølgelig litt ekkelt siden jeg skal ha sånn passelig greie på dette.

 

Har byttet RAM-brikker. Samme resultat.

Har byttet HD. Samme resultat

 

PC er en Intel 2,4 gig. Så desverre ikke hva slags Intel. Blei litt sent igår.

512MB PC3200 (2x256mb)

Aopen hovedkort (har ikke sett på dette enda)

 

Siste mulighet er å prøve ny strømforsyning uten at jeg tror det vil gjøre noen nytte.

 

Synes temp. var litt høy Idle i BIOS. Vifta gikk alt den greide også. 62 grader. Endel støv der. Fikk fjernet det og temp. gikk ned til 57 grader og vifta senket hastigheten betraktelig.

 

Hva nå? Ikke noen god følelse av å skulle ha fått levert en PC som i utgangspunktet skal ha vært ok. :(

Endret av Jan-Inge
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har byttet RAM, HD og snart PSU, står du kun igjen med hovedkort/CPU. CPU er det svært sjelden feil med, dermed kan hovedkortet være synderen.

 

Regner selvfølgelig med du har tatt ut grafikkortet og satt inn et annet du vet fungerer.

 

Har selv vært borti mange defekte hovedkort som gjør at PC'n fryser :cry:

 

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar
Hvis du har byttet RAM, HD og snart PSU, står du kun igjen med hovedkort/CPU. CPU er det svært sjelden feil med, dermed kan hovedkortet være synderen.

 

Regner selvfølgelig med du har tatt ut grafikkortet og satt inn et annet du vet fungerer.

 

Har selv vært borti mange defekte hovedkort som gjør at PC'n fryser  :cry:

 

Mvh

Kjetil

7374460[/snapback]

 

Hei. Takk for svar.

Skjermkortet er integrert. Kanskje jeg kunne prøve et AGP eller PCI kort og se hva som skjer. Det som gjør dette ekstra ille er at den liksom skulle ha fungert helt til jeg fikk maskinen på døra. :hrm:

Lenke til kommentar
Hvis du har byttet RAM, HD og snart PSU, står du kun igjen med hovedkort/CPU. CPU er det svært sjelden feil med, dermed kan hovedkortet være synderen.

 

Regner selvfølgelig med du har tatt ut grafikkortet og satt inn et annet du vet fungerer.

 

Har selv vært borti mange defekte hovedkort som gjør at PC'n fryser  :cry:

 

Mvh

Kjetil

7374460[/snapback]

 

Hei. Takk for svar.

Skjermkortet er integrert. Kanskje jeg kunne prøve et AGP eller PCI kort og se hva som skjer. Det som gjør dette ekstra ille er at den liksom skulle ha fungert helt til jeg fikk maskinen på døra. :hrm:

7374478[/snapback]

 

Faktisk høres det litt ut som om maskinen kan være oveklokket, eller at viften ikke sitter godt nok.

Prøv å resette bios med "jumperen", eller bare ta ut bateriet som sitter på hovedkortet (vent ca. 10 sek.) og sett det inn igjenn.

 

Om ikke dette skulle hjelpe kan du prøve å "riste" litt på cpu vifta (det skal ikke være noe slark på den). Hvis den kjennes litt løs kan du prøve å ta den av og settet den på igjenn.

Er det foresten en rund, eller en "firkantet" kjøler du har?

Lenke til kommentar

Greit.

Mest sansynlig har du en 2.4GHz Pentium 4 (socket 478).

Mener fortsatt at du burde prøve å resette biosen først.

 

Feste mekanismen består av to klips 8sorte bølene på hver side), disse festes i en plast ramme som sitter fast montert til hovedkortet.

De hvite "flipsene" du ser, er der for å presse kjøleren ned mot cpuen.

 

Håper dette er forståelig nok.

 

Lykke til videre.

Lenke til kommentar
Greit.

Mest sansynlig har du en 2.4GHz Pentium 4  (socket 478).

Mener fortsatt at du burde prøve å resette biosen først.

 

Feste mekanismen består av to klips 8sorte bølene på hver side), disse festes i en plast ramme som sitter fast montert til hovedkortet.

De hvite "flipsene" du ser, er der for å presse kjøleren ned mot cpuen.

 

Håper dette er forståelig nok.

 

Lykke til videre.

7374642[/snapback]

 

Ja den CPU stemmer nok. Takk hjelp så langt. Oppdatering følger.

Lenke til kommentar

OK, da har jeg tatt ut batteriet på hovedkortet slik at BIOS ble resatt, uten resultat.

Jeg har byttet PSU uten resultat.

Jeg har satt inn et AGP kort jeg vet fungerer uten resultat.

 

Fikk blåst ren CPU vifte med luft på boks. Herrejemini der var det støv nok kan man si. CPU temp gikk da ned fra 62 grader til 43 grader idle. Det ble uansett samme resultat.

 

Kan han ha fått svidd CPU pga aldri å ha blåst ren ribbene?

 

Han blir nok fornøyd med "PC eksperten" ja. :nei:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...