Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Oc av 3500+ med A8N32-SLI hk - stopper på 2.6ghz

Anbefalte innlegg

Hei!

Har lenge kjørt min AMD 3500+ på 2.5ghz med følgende settings:

250x10 (2500)

166mhz på ram (166/200*250 = 208mhz)

4x250 = 1000 HTT

vCore: 1.475

mem volt: 2.7

og den ligger fint på temp (30-40'c).

Kjører Aquacomputer vannkjøling som fungerer bra.

Men... når jeg prøver å gå over 2.6ghz så nekter den.

kjører da:

250x10.5 (2625)

133/200*250 = 166.25 (greit å unngå at det er rammen det står på, så bra underklokket)

4x250 = 1000HTT (også prøvd 3x)

vCore: har prøvd opp til 1.5625 da hk'et nekter meg å velge noe høyere (!).

mem volt: 2.7 (prøvd 2.8 til ingen hjelp)

Men den rebooter automatisk under windows oppstart - og nekter å være stabil.

Div ekstra info:

PCIe frequency er satt til 100, SB>NB: 16/16, K8>NB: 16/16, SB>NB Frequency: 200, SB>NB Multiplier: 5x. Peg link: disabled. All auto-overvoltage settings = off.

Memory command rate: 1T.

Mem timings: 2-3-2-5

Skal jeg si meg fornøyd på 2.5ghz? Trodde 3500+ kunne klokkes en god del høyere enn det - men det er mulig jeg har fått en mandags-prosessor :cry:

Forslag mottas med takk og skåling i øl! :)

-Zomb

Endret av ZombieBobie
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sett HT til 2x da. Du trenger strengt tatt ikke ha den på mer enn det.

Tilogmed 1x går fint. Du merker kun forskjell hvis du multitasker masse, og programmene støtter det etc.

Du skriver Nb multi 5x: Hva er det? Og det hørtes høyt ut =)

Det jeg anbefaler deg å gjøre er å tenke over hva som er akseptabelt.

Hvis du aksepterer temperaturen cpu'en din holder når den er på MAX volt av hva du kan stille i bios, og du aksepterer vifte hastigheten, evt. støy fra vifter etc..

Du må faktisk, jeg vet, stille cpu din opp f.eks 1mhz på fsb'n opp om gangen til du når max ytelse.

Deretter bruker du stressprime til å teste cpu og minne, som er ganske standard..

Som ikke det var nok så må du også spørre deg hva er dine krav til stabilitet egentlig? Holder det med 24 timers test? Eller ei god uke eller en måned?

Det jeg pleier å gjøre er å starte orthos, dualcore versjon av stressprime, og litt uti cpu testen, så starter jeg å se på en hardpakket video..

Dette stresser cpu,minne, chipset noe voldsomt, og sparer meg for masse tid. I samtlige tilfeller har jeg klart å funnet en stabil klokk på denne måten, og jeg slipper å vente i dagesvis på om klokken er stabil eller ikke...

Prøv å sett multi opp til 11 og fsb til 236 f.eks, det burde gå lett...

Evt multi ned til 9 og øk fsb.

Noen systemer er bra med høy fsb, andre lavere...

Endret av amiganostalgia
Lenke til kommentar
Sett HT til  2x da. Du trenger strengt tatt ikke ha den på mer enn det.

Tilogmed 1x går fint. Du merker kun forskjell hvis du multitasker masse, og programmene støtter det etc.

Du skriver Nb multi 5x: Hva er det? Og det hørtes høyt ut =)

Tror det har noe med SLI hastighet å gjøre. Skal visstnok være fixed på 5x sammen med SB>NB Frequency (som er 200). Så vidt jeg har skjønt har det vel ingen innvirkning på prosessoren.

Det jeg anbefaler deg å gjøre er å tenke over hva som er akseptabelt.

Hvis du aksepterer temperaturen cpu'en din holder når den er på MAX volt av hva du kan stille i bios, og du aksepterer vifte hastigheten, evt. støy fra vifter etc..

Vannkjølt og støydempet. Blir ikke noe støy å snakke om. Prøvde max volt men var fortsatt ikke stabilt.

Du må faktisk, jeg vet, stille cpu din opp f.eks 1mhz på fsb'n opp om gangen til du når max ytelse.

Deretter bruker du stressprime til å teste cpu og minne, som er ganske standard..

Som ikke det var nok så må du også spørre deg hva er dine krav til stabilitet egentlig? Holder det med 24 timers test? Eller ei god uke eller en måned?

Det jeg pleier å gjøre er å starte orthos, dualcore versjon av stressprime, og litt uti cpu testen, så starter jeg å se på en hardpakket video..

Dette stresser cpu,minne, chipset noe voldsomt, og sparer meg for masse tid. I samtlige tilfeller har jeg klart å funnet en stabil klokk på denne måten, og jeg slipper å vente i dagesvis på om klokken er stabil eller ikke...

Prøv å sett multi opp til 11 og fsb til 236 f.eks, det burde gå lett...

Evt multi ned til 9 og øk fsb.

Noen systemer er bra med høy fsb, andre lavere...

7374246[/snapback]

Kan prøve med multi på 9. Fikk den stabil på 11x236 men ikke noe høyere.

Lest litt rundt og ser ut som mange 3500 har problemer med å gå noe særlig høyere enn 2.5ghz. Så får kanskje la den bli på det.

Jaja - får oppgradere til core 2 duo snart da :p

Lenke til kommentar

Altså HT= Hyperthreading.

Grensen er populært 1000 for hovedkort opptil nå hvor det kommer nye hovedkort med 1333 fsb totalt osv.

Dvs 5x200 er jo 1000. Går du over 1100 på en del hovedkort kan det fort bli ustabilt. Noen hovedkort klarer en 1200 kanskje 1300 uten videre problem.

Poenget er at du bør holde deg UNDER grensa, ettersom det er i praksis 0% ytelse å hente på dette. Så hold deg under 1000 totalt.

Du får den stabil på 11x236, ja men gratulererer =)

Siden du ikke klarer den magiske 237 eller over med 11 multi tror jeg du har større odds for å klare det med 9 multi.

Jeg tror ikke jeg har til dags dato lest om noen som egentlig ikke har kommet lengst med lavere multi. Det hører sjeldenhetene til, av de som skriver om sine erfaringer på nett iaf. at høyere multi var bedre for høyere oc.

Jeg synes 2.6 høres helt kanon ut i og med at du ikke har mer volt å gi på via hovedkortet.

Er du begrenset så er du det. Enten godtar du det, eller så får du ett annet hovedkort.

DFI lager gode overklokkevennlige hovedkort.

Det gjør Epox og som jeg har. Liker epox bedre da jeg har til dags dato ikke klart å ha få blåskjerm etc, det er forferdelig stabilt for min del.

Klart, overklokker man slik at man ber om det, blir det jo ustabilt.

Personlig tenker jeg at det ikke er verdt å oppgradere evt. før ddr3 er en realitet for det større markedet, og kommet seg noe i prisen.

11x236 er magisk grense, finner du sikkert fort ut om du googler litt.

Lenke til kommentar

yep - jeg holder HT under 1000.

Har lenge kjørt min AMD 3500+ på 2.5ghz med følgende settings:

250x10 (2500)

166mhz på ram (166/200*250 = 208mhz)

4x250 = 1000 HTT

vCore: 1.475

mem volt: 2.7

og den ligger fint på temp (30-40'c).

Også prøvd 3x men fikk samme problem. Så lenge den er under eller lik 1000 er det vel bra er det ikke? (sånn jeg har forstått det)

Også prøvd å øke RAM volten til 2.8 og 2.85, men gjorde ikke noe utslag. Fortsatt reboot under oppstart.

Mulig det rett og slett er stopp på 2.6ghz.

Har ikke prøvd å slakke på RAM timingsene, men det skal vel ikke ha noe å si så lenge man setter RAM'en til f.eks. 133 slik at ram'en er godt underklokket?

Har forøvrig 2048mb OCZ Platinum Edition EL 2-3-2-5 dual kit.

Takk for svar :)

Lenke til kommentar

Ser det på den første posten. prøv å sette denne til 2T

7394192[/snapback]

Da blir det å prøve 2T. Får vel også teste litt slakkere timings å se om det gjør noe utslag.

Noen som kan fortelle hva som er forskjellen mellom 1T og 2T? Vet selv bare at 1T skal brukes så lenge du ikke har mer enn 2 RAM brikker i pc'en. Hvorfor vet jeg ikke.

-Zomb

Lenke til kommentar

Ser det på den første posten. prøv å sette denne til 2T

7394192[/snapback]

Da blir det å prøve 2T. Får vel også teste litt slakkere timings å se om det gjør noe utslag.

Noen som kan fortelle hva som er forskjellen mellom 1T og 2T? Vet selv bare at 1T skal brukes så lenge du ikke har mer enn 2 RAM brikker i pc'en. Hvorfor vet jeg ikke.

-Zomb

7395092[/snapback]

trur at 1T har noko med timings å gjere.

Lenke til kommentar

kan noen svare meg på hvorfor min amd athlon 64 3500+ plutselig har nedklokket seg til 994 MHz? :hmm:

multiplieren varierer mellom 11 og 5 så noen ganger har jeg 2.2 GHz.

jeg er helt grønn på sånt, men jeg har ikke rørt noe som helst.

merket det da BF2 begynnte å hakke noe jævlig.

noen ganger står det tilogmed i everest at jeg har 3000+ noe som jeg ikke har.

noen råd? jeg trenger hjelp fort.

Lenke til kommentar
kan noen svare meg på hvorfor min amd athlon 64 3500+ plutselig har nedklokket seg til 994 MHz? :hmm:

multiplieren varierer mellom 11 og 5 så noen ganger har jeg 2.2 GHz.

jeg er helt grønn på sånt, men jeg har ikke rørt noe som helst.

merket det da BF2 begynnte å hakke noe jævlig.

noen ganger står det tilogmed i everest at jeg har 3000+ noe som jeg ikke har.

noen råd? jeg trenger hjelp fort.

7405466[/snapback]

CoolNQuiet er mest sannsynlig aktivert hos deg.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

blir litt nekrobump det her, men men :)

har prøvd alt av varianter nå for å få den over 2.6ghz - hender den booter - men får kjapt bluescreen.

er stabil på 255x10, med ram satt til 166 (211.65mhz, 2-3-2-5) og HTT 4x (1020).

1,475v.

Har testet opp til 1.55v og med slakke timings / lav mhz på ram etc.

men får den ikke stabil.

Hvis noen har noen forslag, mottas de med takk! Har planer om å oppgradere til C2D i nær fremtid så er ikke redd for å eksperimentere litt :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...