Gå til innhold

Hvordan definere en sjanger?


Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg søker folk med genuin forståelse for lyd og musikk. Alle er mer enn velkomne til å dele meninger og synspunkter her, men jeg jakter på en fasit på hvordan jeg kan definere en sjanger. Kjennetegn og lignende. (f.eks. Black Metal vs Death Metal. Hva er forskjellene?)

 

Og siden vi først er i gang, hva definerer musikk? Er virkelig trance og annet elektronisk oppkast musikk?

 

Personlig mener jeg at du må ha instrumenter for å lage musikk. Levende i form av gitarer, trommer, vokal, bass etc.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er virkelig trance og annet elektronisk oppkast musikk

Liker jeg det? Nei, men selvfølgelig er det musikk.

 

Jeg skjønner ikke helt spørsmålet ditt egentlig. Hvordan definere en sjanger? Det svarer du jo egentlig på selv, man hører etter kjennetegn osv. Kommer du med noen konkrete eksempler, kan jeg (kanskje) svare.

 

Det jeg lurer på er vitsen med å plassere alt innen for en eller annen sjanger, tror det er mange som har gått glipp av mye god musikk pga de er skeptisk til sjangeren.

Endret av Arbakadarba
Lenke til kommentar

Sjangerrunking er så kjedelig og lite givende. Det samme er diskusjonen om elektroniskbasert musikk kan defineres som musikk. Musikknazisme, kalles det. For nazister er ikke jødene og andre folkeslag mennesker, for musikknazister er ikke spesielle musikktyper musikk. Trangsynt, oppblåst, meningsløst og fanatisk. Hva er forskjellen på et elektrisk keyboard og et midikeyboard som man kan bruke til å lage musikk vha en pc? Begge må jo spilles på for å skape noe. Allerede her ser vi sprik i argumentene.

Lenke til kommentar

Da er det mye jazz som ikke er musikk da det ofte består av improviserte snutter som ikke alltid har noe "system". Arne Nordheim er også på grensen. :p

 

Musikk er musikk så lenge man klassifiserer det som musikk. Om det er bra eller ei får være en annen sak. Om jeg slår hodet lenge nok i veggen så kan jeg sikkert kalle det for musikk. Uhm...ja...

Lenke til kommentar

Jeg mener at dersom en unge på 13 kan lage "musikk" via Magix Music Maker, og få like mye annerkjennelse som noen som har lært å spille et instrument over flere år, da er det noe feil.

 

Se bare på BassHunter.. En oppblåst liten svenske, som oppriktig mener at det han lager er musikk. Det er lyd, og det er fengende for sløve sinn, men pokker om jeg vil tilegne det tittelen musikk.

 

Jeg tror alle som noensinne har slitt seg igjennom det å lære et instrument vil være enige med meg.

Lenke til kommentar
Jeg mener at dersom en unge på 13 kan lage "musikk" via Magix Music Maker, og få like mye annerkjennelse som noen som har lært å spille et instrument over flere år, da er det noe feil.

 

Se bare på BassHunter.. En oppblåst liten svenske, som oppriktig mener at det han lager er musikk. Det er lyd, og det er fengende for sløve sinn, men pokker om jeg vil tilegne det tittelen musikk.

 

Jeg tror alle som noensinne har slitt seg igjennom det å lære et instrument vil være enige med meg.

7382622[/snapback]

Jeg skjønner godt hva du mener, men dårlig techno blir ikke noe mindre musikk av den grunn.

Lenke til kommentar
Jeg mener at dersom en unge på 13 kan lage "musikk" via Magix Music Maker, og få like mye annerkjennelse som noen som har lært å spille et instrument over flere år, da er det noe feil.

Hvis noen liker den førstnevnte musikken bedre, så skal de få lov til det. Hvem er du som kommer her og prøver å diktere hva andre oppfatter?

 

Se bare på BassHunter.. En oppblåst liten svenske, som oppriktig mener at det han lager er musikk. Det er lyd, og det er fengende for sløve sinn, men pokker om jeg vil tilegne det tittelen musikk.

Hvorfor vil du ikke klassifisere det som musikk? Og hvorfor fokuserer du så mye på personen bak, når det er selve musikken som er viktig?

 

Jeg tror alle som noensinne har slitt seg igjennom det å lære et instrument vil være enige med meg.

7382622[/snapback]

Jeg tror de aller fleste som har lært å spille et instrument faktisk veit hva definisjonen på musikk er.

Lenke til kommentar
Jeg mener at dersom en unge på 13 kan lage "musikk" via Magix Music Maker, og få like mye annerkjennelse som noen som har lært å spille et instrument over flere år, da er det noe feil.

En 13 åring kan også lage "musikk" hvis han får tak i en gitar/trommer/whatever. Hva er forskjellen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...