Gå til innhold

Hva koster spillene å produsere

Anbefalte innlegg

Kom over denne artikkelen, som forteller at det ihvertfall ikke er pengene det skal stå på, for å få Killzone til å leve opp til target-videoen på E3..

Budsjettet er over 16 millioner Euro, altså OVER 132 millioner 325 tusen 592 kroner og 4 ører, i skrivende stund...

--8<-- klipp klipp ---8<---

Ever since its controversial trailer fired up E3 2005, the forthcoming Killzone game for the PlayStation 3 has been missing in action. It was nowhere to be seen at a variety of high-profile events, including E3 2006 and the 2006 Tokyo Game Show. The shooter wasn't even mentioned at the Gamers' Day events Sony held to help hype the launch of the PS3.

Today, the long silence on the game was broken by the Dutch newspaper de Volksrant. In an article titled, "A video game more expensive than the most expensive film," the daily highlights the next-gen Killzone and its developer, Amsterdam-based and Sony-owned Guerilla Games. The piece's name comes from the fact that the game is costing more to develop than the priciest film in Dutch history, World War II thriller Black Book (Zwartboek).

While Black Book cost over 16 million euros (approx. 21 million), Guerilla won't mention specific numbers for Killzone's budget. "Our budget tops [the film]," said Killzone director Arjan Brussee. "We're working on the biggest multimedia project in Dutch history."

Killzone's high cost is due to the labor-intensive development nature of graphically demanding next-generation games. "Work that used to take someone a week now takes him a month," said Brussee. Currently, some 120 developers are working on Killzone--roughly three times the staff of the first Killzone. Interestingly, half of dev tem comes from outside the Netherlands, up from one third on the PS2 original.

Another factor driving up the game's price tag is localization, as the new Killzone will be fully translated in 20 different languages. This effort will pay off in the long run, Brusse thinks. "You sell 30 to 40 percent more [units] with a translated version," he said.

The Volksrant article also confirmed suspicions that Killzone will have downloadable content via the PS3's online PlayStation Store. "The Killzone that is in stores is only the beginning," promised Brusse. Though the developer did not go into specifics, newspaper mentioned that new "chapters" will be downloadable, raising the prospect of episodic content.

--8<-- klipp klipp ---8<---

Nå lurer jeg fælt på om noen vet hva andre spilltitler koster, hadde vært interessant å vite hva spill som Final Fantasy, World of Warcraft, Oblivion eller andre titler har/hadde i budsjett?

Endret av KongRudi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gears of War kostet i underkant av 10 millioner dollar.

Men nå brukte dog Epic alle pengene på å utvikle et spill, ikke på å lokalisere 20 forskjellige språkversjoner som koster en formue.

World of Warcraft er det dyreste spillet som er lansert hittil med et budsjett på ca. 70 millioner dollar.

Lenke til kommentar
Sistnevnte var vel i tillegg vanvittig bra?

7373899[/snapback]

Litt usikker her, men satser på at den var ment som et spørsmål til min post :p

Ja, Shenmue er ekstremt bra. Et av de spillene det virkelig er verdt og kjøpe Dreamcast for, etter min mening.

7373942[/snapback]

Absolutt.. Det var Shenmue og Soul Calibur som gjorde at jeg gikk i baret der.. :D

Lenke til kommentar

Gran Tourismo 4 hadde vist ett budsjett på godt over 50 millioner dollar.Husker ikke hvor jeg hørte det. Tipper at det var på B3D eller i Edge eller noe. Det var i alle fall en del utviklere som diskuterte at noen spill kommer til å bryte 100 millioner dollar denne generasjonen(Ps3/Xbox360).

Lenke til kommentar
Kanskje denne blir bra da? :) Husker jeg ikke likte Killzone så mye siden den ble omtalt for å være "halo killer", men kan ærlig si jeg digga utseende på Helghastene (SP?).

Men det virker litt overdrevent å oversette det til 20-30 språk spør du meg :p

7373894[/snapback]

Tviler på at dem kommer til å gjøre noe særlig forandringer på gameplay-delen, siden de har fått ganske mye skryt for den delen, men jeg må si at Killzone websiden (http://www.killzoneps2.com) er dritstilig. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...