Gå til innhold

Plassering av termometre

andersmessel

Anbefalte innlegg

Nettopp kjøpt meg Lian Li LCD display med autmatisk vifteregulering basert på selvvalgte temp terskler. Men jeg lurer litt på plasseringen av sensorene. Det er tre stk sensorer som styrer CPU vifte, Front vifte, og bak vifte.

Hvor er det optimalt å plassere disse? tenker da mest på at den generelle arbeidstempen i kabinettet skal være bra og at innsug / utblås skal fungere i samsvar uten at det blir "overtrykk" eller "undertrykk". Vil helst slippe å plassere de feil slik at vifter går på max hele tia selv om tempen er fin. Eller motsatt at komponenter smelter fordi sensorene sitter på iskalde steder.

Noen som har superpeil og tips før jeg begynner å styre med det?

Kabinett: Lian Li PC6070B SCAND v2

Regulator: Lian Li display

Dessuten skal et 8800gtx kort, og e6700 cpu inn her og.

Endret av andersmessel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel egentlig umulig å forhindre all trykkforskjell inni et kabinett hvor det finnes vifter som blåser både inn og ut. Er det bare bittelitt forskjell så skal ikke det ha noe å si.

Plasseringen av temperatursensor:

CPU:

Denne plasserer du mellom cpu og cpu-kjøler, men for all del ikke oppa selve kjerna, men så nær som mulig. Den må ikke komme i klem. Bruk tape for å feste den. Bruker å følge med spesiell tape når du kjøper viftekontrollere.

Bak/forran:

Her blir det mer å holde styr på. Du setter selfølgelig ikke sensor like ved siden av luftinntaket. Har du en vifte som blåser kald luft utenfra og inn på harddiskene, så kan sensoren med fordel tapes fast i en av diskene.

Ellers så er det bare å prøve seg fram. Det er f.ex ikke vits å sette sensorene på steder temperaturen er nogenlunde konstant uansett hvor fort viftene går. Selv foretrekker jeg kabinettvifter med manuell hastighetskontroll.

Endret av geir__hk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...