temmor Skrevet 27. november 2006 Del Skrevet 27. november 2006 Eg har utført fleire testar med desse linsene, og det verkar stdig som eg har eit fokuseringsproblem med Sigmaen Følgjande web-side illustrere problemet i ein vanleg situasjon (innandørs med blitz, 1,5 meter avstand, autofokus: Testbilete Her kjem utsnitt av ein del bilete som vart tekne for å teste fokus. Kamera var plassert 45 grader i høve til figur. Kamera fokuserer i sentralt punkt på 0 i skalaen Først bilde i 1,5 m avstand: Canon 18mm app 3.5 , shutter 1/60 Sigma 17mm app 2.8, shutter 1/100 Canon 55mm app 5.6, shutt 1/30 Sigma 70mm app 4.5, shutter 1/60 Så nokre med avstand 0.9: Canon 18mm app 3.5 , shutter 1/60 Sigma 17mm app 2.8, shutter 1/100 Canon 55mm app 5.6, shutt 1/30 Sigma 70mm app 4.5, shutter 1/60 Og til slutt nokre med 10m avstand: Canon 55mm app 5.6, shutt 1/20 Sigma 70mm app 4.5, shutter 1/30 Sigma 70mm app 16.0, shutter 0.3 For meg ser Sigmalinsa meir uskarp ut i dei fleste tilfella. Er det mi linse det er noko i vegen med? Etter som eg har forstått vert denne Sigmalinsa rekna som betre enn kit-linsa til Canon (?) terjem Lenke til kommentar
opsahle Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 Hmm.. frontfokus på sigmaen ja.. om du er sikker på at testen er utført korrekt hadde jeg levert / byttet objektivet. Så mye skal den ikke bomme. Den virker også uskarp på full åpning men det er ikke så unaturlig. Ta bilder med samme åpning på begge objektivene for å gi mere korrekt sammenligningsgrunnlag. Om sigmaen er så veldig mye bedre en Canon sin kit i ren skarphet er jeg ikke sikker på, det kommer vel litt an på hvor heldig man er med eksemplaret. Sigma sin QC er horribel men dessverre har også Canon veldig variabel kvalitet. Lenke til kommentar
Madmax500 Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 Dette eksemplaret hadde jeg byttet med en gang. Har selv 17-70'en og har ikke noe problem med front/back fokus. Sigma har slitt litt med dette på endel andre modeller, men på dette objektivet har de fått det til rimelig bra. Det kan jo alltid dukke opp enkelte mandags eksemplar av alle saker og ting, men de blir vanligvis luket ut i ved en kvalitetskontroll. Sigmaen skal være endel skarpere enn kit på stort sett alle blendere og har bedre kontrast og farge også Lenke til kommentar
temmor Skrevet 29. november 2006 Forfatter Del Skrevet 29. november 2006 (endret) Takk for råda... Objektivet (med serienr 1027568) er levert tilbake.....og nytt eksemplar er bestilt.... Eg kjem nok til å teste den nye linsa grundig med ein gong eg får den! terjem Endret 29. november 2006 av temmor Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå