Inaktiv bruker 2 Skrevet 27. november 2006 Del Skrevet 27. november 2006 (endret) Jeg har merket at mitt ene øye er litt skjeløyd og ikke ser helt rett frem. Det er ikke noe stort problem, men det er litt hemmende å hele tiden tenke hvor rart det oppfattes for andre hvis jeg noen ganger ikke se de rett i øynene med begge øynene. Hvis dette ikke er medfødt har det nok kommet av enormt mye kløing i øyet som følge av pollen som jeg angrer ekstremt på. Noen her som kan litt mer om skjeløydhet? Hva gjør jeg? Er det mulig å ta en enkel eller uvanlig operasjon, er det mulig å fikse uten operasjon eller er det ikke mulig å fikse i det hele tatt? Har søkt i forumet og ble ikke helt klok på forskjellen mellom skjeløydhet og skjeve hornhinner. Endret 27. november 2006 av @daniel89j Lenke til kommentar
Xtra Skrevet 27. november 2006 Del Skrevet 27. november 2006 (endret) Dette er skjeve hornhinner: Astigmatisme betyr at din hornhinne har en ujevn krumning av en eller annen type. Ujevnheten betyr at lysstrålene brytes i ulike lengder slik at de ikke treffer netthinnen på samme sted. Dermed oppnår man ikke et klart bilde. Link til en svensk klinikk som tar for seg dette her. Link 1 Hva er strabism/skjelning: Skelning eller strabism innebär att det ena ögat intar en avvikande ställning. Skelning kan uppstå i barndomen och kan skada synen om den inte upptäcks och behandlas från tidig ålder. Även vuxna kan ha besvär från ögonen som orsakas av skelning. Det är då svårigheter med samsynen som ger symptom, i form av bl a dubbelseeende och ögonvärk. Orsaken kan vara en dold skelning som ger sig tillkänna, eller uppkommen sjukdom eller skada, vanligen i nervsystemet, som i sin tur leder till skelning. Symptom från dold skelning har uppenbarligen blivit vanligare i takt med ökade krav på närseendet vid arbete framför datorer och andra displayer, och läsrelaterade ögonproblem kan vara tecken på skelning. Behandling och s k lappbehandling. Avvikande ställning hos ögonen kan behandlas med operation. Hos vuxna behöver samsynen underlättas med hjälp av glasögon och s k prismor, eller kirurgiskt med injektion i ögonmuskel eller operation på ögonmusklerna. Vid Globen Ögonklinik i Stockholm kan alla typer av skelning behandlas. Syn och samsyn, liksom ögonställning och ögonrörlighet kan mätas på patienter i alla åldrar, för att ställa rätt diagnos och följa resultaten av behandlingen. Rätt glasögon och prismastyrka kan provas ut, och kirurgisk behandling med injektion eller operation kan genomföras. Injektionsbehandlingen, som vi är ensamma om att utföra i Stockholmsregionen, görs med injektion av Botox som temporärt förlamar en ögonmuskel och rätar upp ögonställningen. Injektionsbehandlingen utförs på mottagningen, polikliniskt som man benämner det. Operation utförs vanligen i narkos, men i s k dagkirurgi, dvs patienten kommer till operationsavdelningen på morgonen och åker hem på eftermiddagen. Konvalescensen efter operation är ca 10 dagar Endret 27. november 2006 av Xtra Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 27. november 2006 Del Skrevet 27. november 2006 Jeg vet om noen som har blitt operert for skjeling i Norge. Lenke til kommentar
asoris Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 En lapp over det friske øyet hver gang anledningen byr seg kunne vel være verd et forsøk? En trener på den måten automatisk opp det andre øyets slappe musklatur. Lenke til kommentar
Heimdall Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 Jeg vet om noen som har blitt operert for skjeling i Norge. 7373665[/snapback] Jeg vet om MANGE som har blitt operert for skjeling i Norge! Lenke til kommentar
b0nna Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 Tror operasjon er noe man gjør svært sjeldent på voksne .. ? Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 Tror operasjon er noe man gjør svært sjeldent på voksne .. ? 7383974[/snapback] Det er voksne man opererer. Mer eller mindre i hvert fall. Man ønsker at skjelingen skal ha stabilisert seg mest mulig før man opererer. Jeg ble operert i sommer, og øyet mitt så ut som en skrekkfilmrekvisitt i ukevis... Men det var verdt det, nå skjønner folk hvem jeg ser på. Bestill deg en time hos ortoptist (eller "sjeledoktor" som jeg kalte det da jeg var liten ) så får du undersøkt mulighetene for at det offentlige netaler operasjonen. Lenke til kommentar
b0nna Skrevet 1. desember 2006 Del Skrevet 1. desember 2006 Tror operasjon er noe man gjør svært sjeldent på voksne .. ? 7383974[/snapback] Det er voksne man opererer. Mer eller mindre i hvert fall. Man ønsker at skjelingen skal ha stabilisert seg mest mulig før man opererer. Er jo mange som opereres som barn da.. !? Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 1. desember 2006 Del Skrevet 1. desember 2006 Mulig man gjør det på noen, men det vanligste er vel å la dem gå med lapp over øyet og sånn, for å se om musklene i øyet kan trenes opp til å se rett. Men så lenge sjelingen har stabilisert seg, er det vel ikke så farlig hvor gammel man er. Det varierer vel litt hvor gammel man er når det stabiliserer seg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå