Gå til innhold

Min første overklokking.

Anbefalte innlegg

Heisann.

Har forsøkt meg på overklokking for første gang. Har en AMD 64 Winchester 3200+, som jeg har fått til å kjøre på 2480 Mhz, og hvor den originalt har 2000 mhz.

Merket en forskjell med det samme. Den henter programmer raskere merker jeg.

Og spillene kjører med høyere innstillinger.

Har kjørt CPU-Z og den kan fortelle :

Core speed :1305,2 MHz

Multiplier : x5 ( jeg satte den da på 9,5 i bios da men...??)

Busspeed : 261 MHz(originalt er det 200)

HT Link ( vet ikke hva det er) :522,1 MHz

Volt er i følge Cpu-Z 1,24 .

Minnefrekv. er 130,5.

Jeg gjorde ikke noen instillinger for minne i BIOS. Alt står på auto.

Har egentlig ikke snøring på om jeg har gjort dette riktig, men det funker.

I BIOS står det nå 2480 MHz.til CPU.

Og CPU temparaturen er på 34 grader, og da har jeg spilt Call of Juarez i noen timer.Noen av dere som skjønner noe av det jeg har gjort, og som har noen formening om hva annet jeg bør gjøre? Har en mistanke om at det mangler noe,selv om alt funker fint nå. Hvorfor viser den X 5, når jeg egentlig satte mutiplier på 9,5?

Har forøvrig ASUS A8N SLI Delux ,NVIDIA 7600 GS,Creative SB X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty Professional, 64MB, EAX® ADVANCED HD™, 2 GB Dual Twinmos.og denne nevnte prosessoren da. Høres dette bra ut,eller kan jeg vente meg en nedtur etter å ha brukt disse innstillingene en stund?

Mvh mpeg :)

Endret av mpeg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøvde å starte maskinene nå på morgenen, men nå kom det en feilmelding, error boot. Jeg gikk inn i BIOS, og gjorde egentlig ingenting, bortsett fra å øke volten til 1,52. (Rart ikke den volten vises i CPU-Z ) og trykket f10, og den startet normalt...? Noen som vet hva dette skyldes?

Endret av mpeg
Lenke til kommentar

hei

frekvensen som er 1305mhz er hypertransport'en gå i bios å senk denne til 3x (det er den d står 5x nå på), står under ht frekvens eller noe sånt. denne bør ikke overstige 1000mhz..

det er muilig det er den som stopper deg her.

hilsen Truls

Lenke til kommentar
hei

frekvensen som er 1305mhz er hypertransport'en gå i bios å senk denne til 3x (det er den d står 5x nå på), står under ht frekvens eller noe sånt. denne bør ikke overstige 1000mhz..

det er muilig det er den som stopper deg her.

hilsen Truls

7374347[/snapback]

Hei Truls.

Er på jobb nå, men skal gjøre det når jeg kommer hjem. Skriver her hvordan det funket. Takk for tipset.

mvh mpeg

Lenke til kommentar
Du HAR nok mest sannsynlig CoolNQuiet Aktivert.

Den dropper multi til 5x når cpu ikke belastes.

7374807[/snapback]

Hei.

Når du sier det, så stemmer det. Husker at jeg så den var aktivert. Trodde den skulle være slik. Skal slå den av når jeg komme hjem i dag. Takker så mye for tipset.

Mvh mpeg

Lenke til kommentar

Er ikke noe i veien med CNQ i seg selv. Men du kan ikke overklokke i den vanlige forstand/oppfattelse ettersom du ikke har kontroll over multi.

Som man kan derimot få ved å installere 3dje parts programvare.

Men CNQ går veldig ut over latens tiden, selv om man kan få den redusert kraftig ved å lage til sitt eget strøm oppsett (power settings).

Ang tidligere post, den dropper til LAVESTE tilgjengelige multi, er vel slik det er...

Men dette er ofte 5 da.. Uansett, dropper til en veldig lav multi iallefall..

Bare hyggelig.

Endret av amiganostalgia
Lenke til kommentar

Hei igjen

Har fått et stort problem, da maskinen nekter å boote ordentlig nå. :dribble:

Den kommer til Windows logo lastingen, og bare restarter igjen derfra.Jeg har resatt BIOS med jumper og batteriet(tok det ut) uten resultat.Jeg begynner å lure på om jeg har ødelagt hovedkort,eller prosessor under mitt forsøk på overklokking?Har tatt ut en og en rambrikke for å se om en av de var defekte, men resultatet var det samme.Noen som kan noe om dette? Jeg gikk kanskje litt langt i mitt forsøk på å få maskinen rask som mulig, så dette er vel en av baksidene ved feil overklokking?

Håper noen kan hjelpe meg med dette.

Mvh mpeg

Endret av mpeg
Lenke til kommentar
Heisann..

Du må sansynligvis formatere og legge inn windows på nytt igjen :roll:

Windows kan ha en lei tendens til å bli fu**ed opp ved feil under klokking :!:

Prøv dette så får vi høre hvordan det gikk :whistle:

7380101[/snapback]

Trenger sikkert bare å kjøre inn XP cd'en og velge recovery console og avslutte med en "fixboot" og en "chkdsk c: /r /f" Hvertfall en sjanse å prøve.. slipper du kanskje reinstallasjon. :)

Lenke til kommentar
Heisann..

Du må sansynligvis formatere og legge inn windows på nytt igjen :roll:

Windows kan ha en lei tendens til å bli fu**ed opp ved feil under klokking :!:

Prøv dette så får vi høre hvordan det gikk :whistle:

7380101[/snapback]

Hei.

Takk for tipset.Det skal jeg prøve. Skal først se om minnebrikkene er i orden, samt prossessoren.

( har et par på jobben jeg kan prøve med).

Men tror nok du har rett, og at ny innstallasjon er nødvendig. Skal poste det her når det er prøvd ut.

Mvh mpeg

Lenke til kommentar

Hei.

Har nå installert windows på nytt. Det fungerer, så det var en feil i Windows som forårsaket feilen i oppstarten som nevnt i tidligere post.

Har dog ikke formatert den,bare innstallert windows over den gamle.(ny innstallasjon i gamle windows mappe). Men problemet nå,er at alle programmene som jeg har innstallert tidligere finnes ikke på "alle programmer" listen. Jeg finner derimot alt som jeg tidligere hadde innstallert i utforskeren og programfiler,musikk bilder, programmer, osv. Problemet nå er at jeg ikke får åpnet alle, da de mangler dll fil for å åpne, og anbefaler å installere programmet på nytt.

Finnes det en måte å få programmene frem på programlisten igjen, slik at maskinen blir som før, eller må jeg installerer alt på nytt?

Takker for hjelpen.

Mvh mpeg

Lenke til kommentar

Som tidligere nevnt her, sørg for at HT din er under tusen.

hvis fsb er 200, normalen, og ht multien er 5 som er normalen, så er det da tusen. Dette er IKKE samme multi som for cpu'n, dette veit du jo men det kan være lett å glemme å stille den multien for HT også.

Det har lite for seg å prøve å holde tusen multi med f.eks 4x 250fsb i forhold til mer ytelse. jeg kjører nå 2x 261 eller noe slikt, fungerer flott.

3x synes jeg ikke er noe særlig. Lang historie.

Lenke til kommentar
Som tidligere nevnt her, sørg for at HT din er under tusen.

hvis fsb er 200, normalen, og ht multien er 5 som er normalen, så er det da tusen. Dette er IKKE samme multi som for cpu'n, dette veit du jo men det kan være lett å glemme å stille den multien for HT også.

Det har lite for seg å prøve å holde tusen multi med f.eks 4x 250fsb i forhold til mer ytelse. jeg kjører nå 2x 261 eller noe slikt, fungerer flott.

3x synes jeg ikke er noe særlig. Lang historie.

7390373[/snapback]

fortell :innocent:

Lenke til kommentar

Av min erfaring er partall best på HT multien, 4x er bra altså med andre ord, men det har ingen ting å si for ytelsen, noe å si for en singel kjerne prosessor, det har det.

Men jeg har ikke sett noen tester som prøver virkelig å måle dette, men hei, jeg er sikker på google vet. GWS.

På mitt tidligere 939 msi kort, ja vet msi, så var 3x multi en REN GLEMME SAK, på ht altså, hvor 4x gikk fint. Da brukte jeg en singelkjerne cpu.

Samtidig har jeg ikke glemt dette og i mine overklokker så ser jeg en tendens til at 3x multi for HT, slår negativt ut i visse tester.

Og dette er en veldig bra test synes jeg selv, for å fort finne ut om en overklokk er stabilt.. Nevnte det her om dagen også i en tråd.

Starte stressprime (1kjerne) eller orthos (samme program,2kjerne cpu)

og la testen gå en stund,, circa 5-10 sekunder minst og lenger om du har stabilisert det videre..

Så etter 5 sekunder, startet man da en video fil, og da helst en video fil encodet til det ytterste..

Dette fungerer bra fordi man belaster harddisken, bufferet, chipsettet(bingo), cpu og video, minne etc.

Og minne og cpu deriblant chipset, blir da intensivt overbelastet for å si det slik, i en veldig veldig kort periode, men det er nok til at stress prime stopper, orthos for min del..

På denne måten sparer jeg alltid inn iallefall en 10-15 minutter på testingen av om systemet er stabilt... Totalt sparer jeg inn en 2-3 timer med vanlig sjekking om systemet er stabilt.

Jeg hadde kjørt systemet i 6 timer her om dagen i orthos, og alt var stabilt, også gjorde jeg denne testen og bingo ustabilt.

Så jekket jeg ned til 2x multi, 3 gikk ikke, 4 gikk noenlunde, og hey presto stabilt 24 timer.

Kom på dette selv, og synes det vel egentlig burde stå i nyttig lære om overklokk/cpu tråden på forumet her.

Jeg håper dette er en greie som amd har enten kurert i am2 chipsetta eller framtidige hovedkort osv.

Trialled, tested, and working..

Lenke til kommentar

Hei.

Prøvde igjen å overklokke (etter ny istallasjon av windows,som jeg nevnte over)og prøvde jeg å holde meg til de BIOS valgene( har Phoenix award BIOS).Der står det CPU Overclock eller noe, og kan klokke opp til X 10. Prøvde dette uten noen andre innstillinger, men fikk "Error boot" under oppstart.Gjorde da ikke noe med volten.(skulle kanskje gjort det?). Kan nevne at Zalman viften går kun på 1400 rpm, men jeg kan selvsagt øke hastigheten. Har faktisk ikke tenkt på det, men kan det være årsaken til feilen jeg får? For det skal da være mulig å klokke opp den prossessoren,ihvertfall til 2200 MHz med det hovedkortet jeg har ( ASUS A8N SLI Delux) uten å få de feilene? Hva tror dere?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...