Gå til innhold

Lite aktivitet i dette forumet

Anbefalte innlegg

Lite aktivitet i dette forumet (bortsett fra før skoleinnleveringer)... Si meg, er det noen her som jobber med Java? Evt. hvilke arbeidsoppgaver har dere, hvor mange klasser jobber dere med, hvordan er arbeidsfordelingen og ansvarsfordelingen der dere jobber? Dediserte klasser?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

sorry for at jeg ikke deltar mer, men hittil har jeg fått til de fleste skole-oppgavene mine selv. Eventuelt med hjelp fra medstudenter. Men en dag kommer jeg sikkert til å spørre på forumet også.. hehe

Neida, jeg deler samme erfaring som deg, dette forumet har blitt mer og mer til et "hjelp-meg-med-leksene"-forum. Ikke noe galt i det egentlig, men innimellom hadde det vært gøy å lest innlegg som ikke var skole-relatert også

Lenke til kommentar
Lite aktivitet i dette forumet (bortsett fra før skoleinnleveringer)... Si meg, er det noen her som jobber med Java? Evt. hvilke arbeidsoppgaver har dere, hvor mange klasser jobber dere med, hvordan er arbeidsfordelingen og ansvarsfordelingen der dere jobber? Dediserte klasser?

7373006[/snapback]

Jobbet litt med java tidligere. Gikk innom mine vanlige oppgaver til å utvikle visse småapplikasjoner. Ikke spes stort da, men det var litt her og der på noen tusen linjer.

Ellers har jeg vært privatlærer innen java (våren 2006), og jobber nå med et prosjekt som kanskje skal portes til java (til enterpise), evt appletbakgrunn isteden for ajax.

Lenke til kommentar

Jeg driver og utvikler paa vaar hovedapplikasjon, som er et program som kontrollerer og beregner kjemiske analyser, samtidig som at den styrer pumper, pH-maalere, forskjellige akser osv. for aa gjoere analysen helautomatisk.

Hva gjoer saa jeg? En del swing programmering (som er vaart interface), mye Socket forbindelser (kommunikasjon med kundesystemer) baade propriotaere protokoller og standarder, embedded CAN-Bus kommunikasjon, veldig mye multi-threading, noe database. Alt med hjelp av Java. Dessverre har jeg ikke vaert saa mye involvert i J2EE bibliotekene. Applikasjonen har til naa over 1500 klasser.

Jeg jobber i et lite ingenioerfirma (hovedsaklig mekanikk, elektronikk, kjemi og informatikk), og vi er 3-4 som utvikler applikasjonen. Hvem som gjoer hva kommer helt ann paa kundeoppdragene. Ofte oensker kunden bestemte utvidelser av applikasjonen, og da sitter faar som regel en av oss hele ansvaret. Andre ganger videreutvikler vi selv ting og tang (ny og bedre hardware), og da maa vi programmere implementere nye drivere, noe som kan fordeles paa flere (kommer ann paa antall drivere). Siden firmaet er lite (20 personer), saa jeg faar til tider mye ansvar.

Endret av Patton
Lenke til kommentar

Jeg jobber med Java til daglig. For øyeblikket går det primært i utvikling av salgsstøtteløsninger for et stort norsk konsern. Applikasjonene er implementert som webapplikasjoner i MVC-baserte rammeverk på WAS. Med andre ord går det primært i J2EE, men jeg har også vært borti noe Eclipse RCP-utvikling.

Personlig kunne jeg tenkt meg at dette forumet ble splittet opp i en "Jeg trenger leksehjelp"-forum og et forum for litt mer generelle Java-spørsmål. Det er mye støy å sortere ut på dette forumet og ikke alle trådene virker like gjennomtenkte, strukturerte eller informative. Det er bra å ha et forum hvor man kan diskutere og få hjelp med skoleoppgaver, men det er ofte håpløst å finne noe særlig annet på dette forumet og det er litt trist.

Et lite tips er forresten at man helst bør ha et konkret spørsmål omkring en skoleoppgaver og ikke bare liste opp oppgaven og forvente at en eller annen skal løse oppgaven for en. Man lurer bare seg selv, det er i alle fall helt sikkert.

Lenke til kommentar
Men det må jo sies at hvis man hadde fjernet leksehjelpen, så hadde det vært ~1 tråd i måneden på dette forumet...

7378555[/snapback]

Ja, det er nettopp derfor den ene tråden drukner i leksehjelp. Det kan jo godt være at det ikke er "marked" for andre typer spørsmål på dette forumet.

Lenke til kommentar
Et lite tips er forresten at man helst bør ha et konkret spørsmål omkring en skoleoppgaver og ikke bare liste opp oppgaven og forvente at en eller annen skal løse oppgaven for en. Man lurer bare seg selv, det er i alle fall helt sikkert.
Dette er veldig irriterende, ja. Man ser en god del bruker som gjerne har registrert seg samme dag og hiver inn hele oppgaveteksten og ikke flere spørsmål, men slik er det nok med dem som bare vil komme seg gjennom studiet med ståkarakter.
Lenke til kommentar

Tja. Syns jeg ser en del gode spørsmål også, der for eksempel trådstarter ikke forstår prinsipper innen programmering osv. Da kommer det gjerne 'Les boka di.' og lignende, mens det for mange er lettere å forstå ting om andre skriver det på et forum enn å bla side opp og side ned i en bok.

Sier ikke at dette er standard, men ofte kan det være vanskeligere å forstå selve prinsippene bak Java eller programmering generelt, enn de konkrete oppgavene som man skriver i åpningsinnlegget. Prøver vel å få fram at det kanskje er 'dypere' ting som ligger til grunn for mange spørsmål, enn bare det å få løst det der og da. Spørsmålet kan være formulert konkret, men det kan ofte være for å få greie på sammenhengene bak - akkurat som vi eksemplifiserer i hverdagen ellers.

Endret av Mr.Berg
Lenke til kommentar

7373006[/snapback]

Jeg jobber med en J2EE-applikasjon som pr dags dato har ca 9000 brukere. Benytter forskjellige rammeverk, bla. Apache Cocoon, Hibernate, Spring, EJB, etc. I tillegg til dette blir det en del XHTML, XSLT, JavaScript, CSS, etc. Så jeg jobber med applikasjonen fra innerst til ytterst.

Jobber også endel med Oracle PL/SQL.

Når det gjelder dette forumet så er jeg litt oppgitt over kulturen til enkelte, som bare kommer innom her for å få hjelp til noe de i utgangspunktet er null og niks interessert i å finne ut av selv. Jeg tror vi gjør dem en bjørnetjeneste når vi hjelper dem så ukritisk. Hva skjer når de kommer ut i arbeidslivet? Skal vi hjelpe dem da også?

Hilsen Werner

Lenke til kommentar
Når det gjelder dette forumet så er jeg litt oppgitt over kulturen til enkelte, som bare kommer innom her for å få hjelp til noe de i utgangspunktet er null og niks interessert i å finne ut av selv.  Jeg tror vi gjør dem en bjørnetjeneste når vi hjelper dem så ukritisk.  Hva skjer når de kommer ut i arbeidslivet?  Skal vi hjelpe dem da også?
Hvis man går ut ifra at brukerne vil lære seg Java, så blir det nok gjort mang en bjørnetjeneste, ja, men jeg har fått inntrykk av at mange som studerer matematikk eller andre realfag som innebærer programmering i første år bare vil stå og bli ferdig med saken. Endret av drange
Lenke til kommentar

Har jobbet i 5år i et lite firma som spesialiserer seg på nisjeprodukter - nærmere bestemt spesialskrevne applikasjoner for mobilbransjen.

Bruker XML/XSLT/RMI/J2EE/Swing/JSP/Servlet/Ajax og alt sammen jobber mot en Postgres databaseserver.

Har endel samarbeidspartnere og jeg må si at det faglige nivået og forståelsen av hva som er best for kunden er veldig varierende...

Lenke til kommentar

Jobber med Java/J2EE til daglig i et rimelig stort firma. Her brukes alt fra eclipse, hibernate, struts, maven,ant, jira osv.

Må si meg enig enig at det er litt "dårlig" kulttur her. Uten å nevne navn på andre norske forum, så syns jeg at java-delen her på hw er litt useriøs i forhold. Savner litt mere tekniske/relaterte tråder. Ikke bare "hjelp til innlevering" ++ :)

Lenke til kommentar

Javisst, leksehjelp trådene gir en viss amatør stempel på java forumet her. Burde hatt egen kategori for det spør du nå meg, eller fjerna postene som starter med "Oppgave 1: Lag en klasse..." osv. Hjelp til selve kodingen er jo greit nok, men da syns jeg man burde fokusere tråden deretter.

Men, lurer på om det noen her som driver med OpenGL i Java (JOGL, LWJGL osv.)? Eller er det bare knusktørr web design og databaser det går i for det meste? ;)

Lenke til kommentar
Når det gjelder dette forumet så er jeg litt oppgitt over kulturen til enkelte, som bare kommer innom her for å få hjelp til noe de i utgangspunktet er null og niks interessert i å finne ut av selv.  Jeg tror vi gjør dem en bjørnetjeneste når vi hjelper dem så ukritisk.  Hva skjer når de kommer ut i arbeidslivet?  Skal vi hjelpe dem da også?

Hilsen Werner

7381963[/snapback]

Jeg studerer informatikk forste aar i Tromso. Har ikke vaert inne her og spurt sporsmaal enda, ettersom jeg har faatt til oppgavene mine selv, eller med hjelp fra medstudenter eller dyktige gruppelaerere.

Har slitt mye med lenkede lister (var saavidt jeg fikk gaa opp til eksamen), men etter iherdige forsok klarte gruppelaereren aa faa meg til aa forstaa. Aa faa hjelp andre steder enn boken er veldig verdifullt for aa komme seg videre med programmeringen og forstaa hva som maa gjores. Forumet er veldig greit til det. Spesielt for de som ikke har medstudenter aa sporre.

Aa sporre etter prinsippene bak noe, eller lignende synes jeg er veldig viktig. "Kan dere hjelpe meg med oppgaven min?" er derimot noe det er greiere aa sporre gruppelaerer/assistent eller medelever om. (Det kan jo ogsaa hende at det er greit aa sporre her, men slik jeg ser det er det mer hjelp i aa sporre noen som holder paa med samme oppgaven som deg selv)

-----

In other news:

Eksamen i Innforing i programmering er avlagt. Herlig aa vaere ferdig. :)

Lenke til kommentar
Si meg, er det noen her som jobber med Java?

Grubler tidivs på tanken på å skrive en HTTP-server i java som skal kunne kjøre PHPx som CGI modul og ha mulighet for å clustre serverene med et "knips". Får se om jeg våger meg på det eller ei, får undersøke litt mer først. Men hvis noen skulle ønske å snuse litt på prosjektet er det bare å dumpe en PM til meg.

Lenke til kommentar

Jobber en del med portletutvikling på IBM WebSphere-plattformen. Går mye i å integrere eksisterende løsninger mot portal, samt kommunikasjon mot IBM Content/Document Manager. I tillegg blir det en god del IBM Web Content Management.

Er nesten aldri her inne på forumet lengre. Er ofte mye lettere å søke seg frem til løsninger selv, samt bruke kollegaer, enn å komme med såpass konkrete og produktspesifikke spørsmål her. IBM-produktene er generelt SVÆRE, og ikke minst dyre, og er vel fåtallet her inne som har muligheten til å kunne bistå.

Lenke til kommentar
Jobber en del med portletutvikling på IBM WebSphere-plattformen. Går mye i å integrere eksisterende løsninger mot portal, samt kommunikasjon mot IBM Content/Document Manager. I tillegg blir det en god del IBM Web Content Management.

Er nesten aldri her inne på forumet lengre. Er ofte mye lettere å søke seg frem til løsninger selv, samt bruke kollegaer, enn å komme med såpass konkrete og produktspesifikke spørsmål her. IBM-produktene er generelt SVÆRE, og ikke minst dyre, og er vel fåtallet her inne som har muligheten til å kunne bistå.

7402927[/snapback]

Det er jo en del av oss som jobber med slike verktøy her da. Bruker wsad, men blir nok å gå over til rad etterhvert. Hvis alt går etter planen. Så jeg må si jeg savner en slik bit på forumet her, som man kan lufte problemer og erfaringer med slike verktøy :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...