jonsen Skrevet 27. november 2006 Del Skrevet 27. november 2006 Hei, øver på noen eksamensoppgaver uten fasit i 3KJ. Lurer litt på denne her: b) NaClO spaltes ved henstand, og forenklet skjer det etter dette skjemaet: NaClO -> NaCl + O Forklar hvordan dette vil påvirke pH i Klorin. Noen som vet? Jeg har en teori, men er litt usikker: O + H2O -> OH + OH. Da vil vannet bli basisk og pH-en vil øke... Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 23. desember 2006 Del Skrevet 23. desember 2006 Hei, øver på noen eksamensoppgaver uten fasit i 3KJ. Lurer litt på denne her: b) NaClO spaltes ved henstand, og forenklet skjer det etter dette skjemaet: NaClO -> NaCl + O Forklar hvordan dette vil påvirke pH i Klorin. Noen som vet? Jeg har en teori, men er litt usikker: O + H2O -> OH + OH. Da vil vannet bli basisk og pH-en vil øke... 7372932[/snapback] Når det gjelder ditt resonnement, må du huske på at hydroksidioner eksisterer som ioner og ikke nøytrale atomer. I tillfellet måtte reaksjonslik. vært: O^(2-) + H_2O <---> 2OH^(-) (da stemmer ladning, atom-og ionetyper på begge sider). Mitt svar: I utgangspunktet er denne løsningen være basisk, fordi: NaClO er saltet til den svake syra underklorsyrling, HClO Man kan også anta NaClO spaltes på følgende måte: NaClO(aq)--> Na^(+) + ClO^(-), derav følger at: ClO^(-) + H_2O <----> HClO + OH^(-) altså basisk løsning-hvor pH øker Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå