Gå til innhold

Dårlig ytelse på AMD Opteron 175?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har nettopp oppgradert min maskin med nytt hovedkort, CPU og skjermkort. Valget denne gangen falt på AMD Opteron 175, MSI K8N Neo4-FI hovedkort og Asus 1300Pro skjermkort.

Men når jeg kjører div ytelsestester, ja da kommer mitt system veldig dårlig ut... Nesten dårligere enn mitt forrige system, P4 3.2Prescot, MSI hovedkort og samme minne.

Er det noen patcher eller drivere jeg har gått glipp av? :)

Jeg har lastet ned siste BIOS fra MSI, siste drivere fra ATI, og kjørt LiveUpdate fra MSI for å sjekke andre drivere/utils til mitt hovedkort. :dontgetit:

Poenget for meg er ikke god ytelse i spill, men god ytelse på f.eks Photoshop, VMWare Workstation, Virtual PC 2700. Videoredigering er også mye brukt.

Det virker nesten som det er litt "lagging" i Windows.

Kjører XP SP2, 32-bit.

Burde jeg re-installere med XP 64-bit?

Tanken med hele oppgraderingen er å kunne kjøre Vista 64-bit med OK hastighet, samtidig som jeg ønsker å ha noen virtuelle servere/maskiner gående i bakgrunnen.

Håper dette er rette forum? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan garantere deg at den cpu du har er mer en kraftig nok for de aller fleste applikasjoner. Sitter selv med en overklokket utgave av lillebroren (opty 165) og det er ingen "lag" her :) .

Foruten at du bruker et veldig enkelt og svakt skjermkort, tror jeg det er noe galt i windows oppsettet ditt.

Lenke til kommentar
Med intel system og et annet chipsett før "oppgradering" vil jeg tro det er naturlig at trådstarter har reinstallert OS (32bits XP) .

7372741[/snapback]

Ja, jeg har installert Windows på nytt. Jeg laget en slipstreamet CD med XP SP2 på, og formatere hele C:

Prøvde å sysprepe den gamle C:, men det var uten nytte. Windows ville ikke starte, så det ble blank installasjon.

Lenke til kommentar
Men dual core optimizer burde du ha...

kjører minnet og slikt på den hastigheten det skal og sånn. ikke 133mhz f.eks...

7373232[/snapback]

Den har jeg nå lastet ned. Men jeg ser at minne bare kjører på 167Mhz, dvs DDR333, og ikke DDR400 (PC3200). Skal det være slik?

:)

Jeg fant det ut via litt Skyping til en kamerat.... Minnebrikkene skulle stå anderledes enn det jeg er vant til.. Jeg har tidligere satt mine i spor 1 & 3, og har hele tiden trodd at jeg har fått Dual Channel av dette oppsettet.

Men på MSI K8N skal brikkene står i spor 1 & 2 for å få Dual Channel med Dobbelside brikker. Ja, man lærer så lenge man lever sier jeg bare.

Jeg synes hastigheten på minne gikk noe opp...

Endret av Glenn Østerud
Lenke til kommentar

Har du endret PC typen til multiprosessor under device manager? Hvis ikke kjører du med feil hal....

En annen ting... du sier ikke noe om hva du oppgraderte fra? Dersom du har hatt noe helt annet før... f.eks en Pentium boks... og bare oppgraderer til dette uten å reinnstallere... så vil det i tillegg til det første jeg nevnte gi deg en buggete opplevelse. :)

Endret av Buzz76
Lenke til kommentar

huh? har ikke gjort noe sånnt. men har jo innstallert drivere til dc og dc optimizer så tipper allt er ok. god ytelse ihvertfall!

Edit: ACPI flerprosessor -pc regner med det er den så er vel ok da! :D

Endret av eXa
Lenke til kommentar
Har du endret PC typen til multiprosessor under device manager? Hvis ikke kjører du med feil hal....

En annen ting... du sier ikke noe om hva du oppgraderte fra? Dersom du har hatt noe helt annet før... f.eks en Pentium boks... og bare oppgraderer til dette uten å reinnstallere... så vil det i tillegg til det første jeg nevnte gi deg en buggete opplevelse. :)

7379723[/snapback]

Dersom denne også var til meg?

Jeg rett og slett reinstallert fra XP CD'en. Og formatert C: disken på nytt.

Men minne er på rett vei nå...

Lenke til kommentar
Dersom denne også var til meg?

Jeg rett og slett reinstallert fra XP CD'en. Og formatert C: disken på nytt.

Men minne er på rett vei nå...

7379776[/snapback]

Åh... hum... har du Microsoft sin dualcore fix innstallert også?

Evt. sjekk event manager->system... noen feil? Task manager-> aktiviteter?

Alle drivere er oppdatert?

:hmm:

Lenke til kommentar
Du kan jo prøve å flashe bios. Ser det er kommet et utall av dem og flere har med CPU å gjøre.

7380763[/snapback]

Alt fungerer som det skal nå.

Jeg beklager dersom jeg har skrevet noe annet.

Jeg ser 2 stk CPU grafer, har installert AMD CPU driver for Opteron.

Nå ser jeg at minnehastigheten er 200Mhz pr. brikke, og ikke 167Mhz som før i dag.

Jeg synes ytelsen er helt akseptabel.

Har nå prøvd 3 virtuelle maskiner samtidig (Virtual PC 2700 Beta 2), og det går veldig bra unna.

Men nå er vel egentlig spørsmålet... Bør jeg oppgradere til 64-bit OS?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...