Gå til innhold

Fungerer dette som portrett?

olar0701

Anbefalte innlegg

Holder på å eksperimentere med to blitzer (580ex og 430ex) og har tatt masse portrettbilder. Bildet jeg legger ut ble i utgangspunktet mislykket, men med litt flikking i PS synes jeg likevel at det ble ganske greitt.. Hva fungerer og hva fungerer ikke? Bortsett fra den avkuttede albuen på høyre side,,

post-45747-1164659441_thumb.jpg

Endret av olar0701
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det diagonale skyggepartiet over nesen er en katastrofe. Det samme er skyggen under haken. Trenger jeg å nevne "the silly hat", som er større enn hodet, og stjeler oppmerksomheten i en slik grad at jeg måtte se på bildet to ganger før jeg oppdaget skyggen over nesen?

Bakgrunnen klarer jeg ikke å vurdere, siden alt annet er feil. :)

Mao: Sorry. Dette fungerer ikke som portrett. To blitzer er nok vanskelig - du må ha en tredje. ;)

Lenke til kommentar

"The silly hat", det er jo en ekte lamaull lue fra Peru :D

Hard, men ærlig kritikk. Har mye å lære om lyssetting og. I dette tilfellet havnet modellen foran blitzen som skulle redusere skyggene.

Vil tro at det ikke er optimalt med en blitz på kamera og slaven plassert der det måtte passe. To blitzer som styres trådløst, kan det være veien å gå?

Lenke til kommentar

Jeg skal ikke late som om jeg har veldig peiling på fotografi, men jeg har et par sterke meninger om dette så jeg tillater meg å synse uhemmet:

For meg fungerer det utmerket - nettopp fordi det er så fundamentalt annerledes. :thumbup: "Korrekte" portretter er noe av det verste jeg vet.

Dette er en diskusjon vi har vært inne på i andre tråder, men det er mer relevant for portretter enn for noen andre typer bilder. Hele poenget med et portrett sånn jeg ser det er å formidle personen som portretteres, med andre ord personlighet og INDIVID. Det dreier seg nettopp om annerledeshet, ellers er det ikke interessant, og dette bildet har haugevis av identitet.

Det viktige for om det fungerer da er om det stemmer godt overens med modellen. Det er det jo bare du som kan vite (jeg får feks et inntrykk av positiv attitude, lekenhet og selvstendighet). Det som kan kritiseres blir det rent tekniske - albuen og bakgrunnen som er ren og fin, men ser ut som den har fått en overdose photoshop og blir for glatt for meg.

Endret av Onkel
Lenke til kommentar

Takk for konstruktive tilbakemeldinger som jeg tar med videre. Forumet er en fin ting. Og Onkel, takk for litt positiv feedback.

Drister meg til å legge ut ett bilde til fra samme "serien". Her er lyset anderledes og bildet er ikke fotoshoppet, kun beskåret.

Blir lyset for kjedelig? Andre ting? Bildene er jo personlige og sikkert ikke veldig interessante for andre, men jeg tenker mer på det tekniske

post-45747-1164693143_thumb.jpg

Endret av olar0701
Lenke til kommentar

Off-topic: Lua bare minte meg om en replikkveksling fra Firefly:

[Jayne proudly wears his mother's hideous home-knit cap.]

Jayne: How's it sit? Pretty cunning, don't you think?

Kaylee: I think it's the sweetest hat ever.

Wash: A man walks down the street in that hat, people know he's not afraid of anything.

Jayne: Damn straight!

Lenke til kommentar

Lyset på det første bildet funka ikke for meg. Kontraster er kult, men vinklingen på lyset var ikke helt vellykket, syns jeg.

Det andre er mye mer vellykket, mye mykere, for den som liker slikt. Det trengs dog en del etterbehandling, gjerne gjøre ansikt og øyne noe lysere (hvitøyet), samt den vanlige runden med levels, curves og alskens.

Lenke til kommentar
Veldig enig med Anew, riktig - bedre kjent som SirMaximus. Bilde 2 er mye bedre som sådan, men som riktig så riktig sier må det litt bearbeiding til.

7382124[/snapback]

Riktig. Nå har jeg riktignok ikke Riktigs ps-kunnskap, men jeg skal gjøre et forsøk. Så mange bilder, så liten tid..

Endret av olar0701
Lenke til kommentar

Lua er digg:-)

Tror du har mye å hente i etterbehndlingen av bildene dine. Lær deg litt basic bildebehandling få tak i en prøveversjon av Adobe Elements.

Lek, prøv, tror kansje det kunne gjort seg med mer lys i rommet i utgangspunktet? Ikke bare bruke den falske blitslyset?

En annen tanke som slår meg er softboks? Prøv å lag din egen, søk litt på nettet/forumet så finner du en drøss av oppskrifter.

Lenke til kommentar

Altfor mye skygger i ansiktet på det første. Bilde #2 var mye bedre.

En generell regel er dog: Få det riktig - første gang! Å bruke masse tid i PS på å rette opp f.eks. mangelfull/feil lyssetting er lite effektivt blir aldri like bra som om lyset hadde vært 'riktig' med en gang.

Når det er sagt så hever alle bilder seg betydelig med litt etterbehandling - men ikke bruk det primært for å rette opp 'feil' som kunne vært unngått når du tok selve bildet.

Lenke til kommentar
Lua er digg:-)

Tror du har mye å hente i etterbehndlingen av bildene dine. Lær deg litt basic bildebehandling få tak i en prøveversjon av Adobe Elements.

Lek, prøv, tror kansje det kunne gjort seg med mer lys i rommet i utgangspunktet? Ikke bare bruke den falske blitslyset?

En annen tanke som slår meg er softboks? Prøv å lag din egen, søk litt på nettet/forumet så finner du en drøss av oppskrifter.

7386191[/snapback]

Etterbehandling utfører jeg på grunnleggende nivå i photoshop, men har myyyee å gå på.

Det er store takvinduer i rommet bildene ble tatt, så naturlig lys er en god ide. Bildene ble tatt på kvelden dog.

Er på utkikk etter softbox (for doven til å lage selv :whistle: ) og etter stativ som kan brukes sammen med blitz. Tar i mot tips til begge deler

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...