Gå til innhold

A*sin(w*t)+B*sin(w*t) -> C*sin(wt+phi)

kyrsjo

Anbefalte innlegg

Som tittelen sier, hvordan gjør man følgende omskrivning:

A*sin(w*t)+B*sin(w*t) -> C*sin(w*t+phi)

Ønsker å skrive om den spesifikke løsningen av en difflikning til en enkelt sin/cosinus-funksjon med en fase...

EDIT: Om det går (generellt) da. Har hørt rykter om det :p

EDIT2: la til noen * for klarhetens skyld

Endret av kyrsjo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Regner med dette er noe annet enn det vi har drevet med i 3MX nå? Uttrykket så jo helt likt ut, men jeg regner med du jobber på et litt høyere nivå enn som så ... :p

Edit: Det vi har drevet med er altså omskrivning slik du skriver over, og der C = sqrt(A² + B²) og tan(phi)=B/A (bruker enhetssirkel for å finne den rette av de to vinklene).

Endret av TwinMOS
Lenke til kommentar

Åhoi, skjønner hva du mener. Læreren vår var veldig misfornøyd med at det ikke stod noen "skikkelig" utledning av den i boka vår, så han demonstrerte like godt tre forskjellige fremgangsmåter på tavla da vi skulle gå gjennom det.Tror det var få som hang med på slutten av den timen.

Lenke til kommentar

Skal vise: A*sin(w*t)+B*cos(w*t) -> C*sin(w*t+phi)

Se på addisjonsformelen til sinus;

sin(a+b) = sin(a)cos(b) + sin(b)cos(a)

Jeg lar w*t = u her, så slipper jeg å skrive så mye.

Vi vil altså få A*sin(u) + B*cos(u) på formen C*sin(u+phi)

sin(u+phi) = sin(u)cos(phi) + sin(phi)cos(u).

dvs. A = cos(phi) og B = sin(phi)

Videre ser vi at C = sqrt(A^2 + B^2).

Bruk dette, så finner du fort ut at det er riktig.

Lenke til kommentar

Fant også en annen, geometrisk måte å vise det på for et par dager siden. Gikk på å omskrive den ene sinusen/cosinusen til "omvendt" funksjon (slik at man fikk to sinus eller cosinus-ledd), og så "felle" de opp til to vektorer som roterte rundt, og sto 90° på hverandre.

Derifra fulgte resten lett :)

Lenke til kommentar

Vi brukte også en geometrisk utledning, der du skriver om uttrykket som et skalarprodukt av to vektorer. Den ene er [cos(x) , sin(x)] og den andre er de respektive koeffisientene i uttrykket. Vinkelen mellom vektorene blir x-phi (hvis du bruker phi som faseforskyvning i det nye uttrykket).

Litt vrient å forklare dette, merker jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...