Gå til innhold

DS eller GBAa

Ghaundan

Anbefalte innlegg

Joda, er storebror, og da av den typen som alltid har de kule harde pakkene. Og i år tenkte jeg at jeg skulle slå til med en håndholdt konsoll. Men siden jeg ikke helt har fulgt med i det siste så er jeg litt uttafor akkurat nå.

DS virker jo veldig grei, men den er kanskje litt dyr? Mener å ha sett at den koster rundt 1000?

GBA koster vel litt mindre, men vil han gå glipp av mye om jeg ikke kjøper en DS?

Fikk vite i en annen post at DS støtter GBA spill og det er jo bra, men hva koster en GBA? Og spill til begge to? Vet noen om noen butikker med godt utvalg og/eller pris? Og er det noe lurt å kjøpe brukt eller...?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil ihvertfall anbefale DS Lite på det varmeste. Koster rett under tusenlappen ny på elkjøp. DS kan spille alle spill, amerikanske såvel som europeiske, så du kan kjøpe billige spill fra f.eks Play-Asia. Har nettopp fått Final Fantasy 3 fra play asia, for 200 kroner alt inkludert.

Har ikke erfaring med GBA, men vil tro at DS er et godt stykke foran både grafisk, med spillutvalg (ettersom DS spiller GBA spill) og ikke minst er den mye stiligere :)

Så, har du råd til det, er DS Lite et mye bedre kjøp. Men har du ikke råd til en DS, så har du ikke råd :p

Lenke til kommentar

Multiplayer ja, ikke'no problem! Bare å finne et spill som for Nintendo DS som er merket et eller annet med Wi-Fi, et lite hvitt klistremerke'ish opplegg. Du trenger bare å koble deg til et trådløst nettverk, krever det inngangskode (WEP/WPA) så kan du skrive det inn der. Det er det samme opplegget som med hvilken som helst PC, nærmere bærbar PC; dette kan du sikkert. Antallet tror jeg varierer fra 2-4, kanskje mer, har ikke sjekket 100% selv enda, ettersom det ikke har vært noe særlig til ferie i det siste.

Anngående bakoverkompitabilitet så er den 100% hva som angår GBA-spill. Kan bl.a. anbefale Zelda Minish Cap derifra.

Kan selv anbefale DS, ettersom Nintendo konser 98,5% på denne og ikke noe særlig på GBA lenger. Er du likevel kåt på GBA så er den eneste versionen å få kjøpt i butikken GBA Micro; veeeldig liten.

Håper det hjalp!

Lenke til kommentar
Okei, noen som vet noe om bakover kompitabiliteten til GBA og DS? Hadde vært hyggelig å vite :) Og hvordan er det med multiplayer? Går det ann å spille 2 på en DS om man spiller turn based spill for eksempel?

7371731[/snapback]

Alle GBA-spill kan spilles på DS. Jeg vet ikke om noen spill som har "hot seat" implementert, men man trenger jo strengt tatt ikke det for å knive om beste hiscore. :)

Lenke til kommentar

Greit, så GBA har ingen bakover kompatibel med GBC eller noe? Jaja, hmm, virker som det kan bli en DS da (hva står DS for egentlig?).

Hvor mye koster ett spill sånn ca da? Må jo iallefall ha ett med DS'n på julaften.

Ikke noe hotseat? :( jaja, ikke alle TBS spill kan være som heroes antar jeg...

Lenke til kommentar

Det beste spillet til DS for øyeblikket er New Super Mario Brothers, det er nesten for pliktkjøp å regne. Når det gjelder Zelda-spill har ikke DS noe eget, men det kommer i løpet av første kvartal '07. I mellomtiden kan man jo spille alle GBA-Zelda-spillene. AW har jeg ikke prøvd, men de skal visst være bra for dem som liker strategi.

Lenke til kommentar

Selv vill jeg anbefale Metroid Prime, skikkelige godsaker. Litt snål kontroll i begynnelsen da, om du har spilt Metroid Prime-spillene til Gamecube.

Angående pris så kan jeg si at før i tiden, ikke mer enn 5-8 år siden, så kom prisene fort og enkelt opp i 6-700 kroners klassen på Elkjøp og greier, kroneverdien var jo til og med MYE høyere i de tider. Spilte da Gameboy; husker det undrende blikket til fatter'n som var så snill å kjøpe et nytt DS spill til meg nå nettopp (noe han ikke har gjort siden, nettopp, den gangen jeg spilte Gameboy, spilte aldri GBA). "Bare 350 kroner!?" liksom. Om han ikke hadde lovet kun ETT spill så hadde han kanskje kjøpt alle, av Happy-Hour instinkt :D

POENGET!: det er ikke så værst pris likevel :yes:

Endret av Motoko
Lenke til kommentar

Har vel faktisk aldri spilt Metroid. Zelda spill for fantasi interesserte? Spennende, forresten, er det ett lite håp om remake/virtual console spill til DS?

Er final fantasy bra? Storyline inviklet? Har kun spilt 10'ern, ble lei av CG filmer jeg ikke kunne hoppe over og noen knep gjorde slik at jeg ikke kunne tape kampene med mindre jeg ville =/

Hvordan er det med lagring forresten? Vær så snill ikke si at vi kommer til å sitte med flere små memory sticks etterhvert. Blir gal av sånt.

Endret av Ghaundan
Lenke til kommentar
Hvordan er det med lagring forresten? Vær så snill ikke si at vi kommer til å sitte med flere små memory sticks etterhvert. Blir gal av sånt.

Ha ha, det hadde vært noe det, ser det for meg... HUFF! Nei da, noe slikt har Nintendo spart oss for (takk og pris). Forsovet er det kanskje ikke SÅ rart heller, (ser bort ifra at det ellers hadde sugd:...) Nintendo har aldri hatt noe bruk for slikt ettersom de bruker små kasetter til spillene hvor det er mulighet for å lagre spillet i selve brikken.

Men det kommer foresten en liten ekstra minnepinne som man kan plugge i (tror at det skulle være en nokså galant løsning på det :hmm: ) til lagring av mp3-filer og annet diverse når det blir mulighet for det, om litt.

Endret av Motoko
Lenke til kommentar

Final Fantasy er ekstremt bra. Hvis man likte noen av de tidligere (spesielt de fra NES/SNES-dagene) så kommer man (sannsynligvis) til å elske det. Kan dog bli litt innviklet når man begynner å få mange jobber, som man kan bytte mellom når man vil utenfor kamper. Selv synes jeg det er noe av det morsomste med det da :p Men, for å avslutte, ser absolutt på FF III som must-buy til DS :)

Lenke til kommentar

Har spilt FFX, det er velt alt. Det var ett bra spill, men jeg hatet det. Ikke fordi spillet var dårlig men fordi 1) jeg kunne aldri overleve all den unskippable CGI shitet i begynnelsen en gang til 2) det var lett, for lett. siste boss var banalt enkelt med reflection eller noe slik at han healet meg (eller noe slik) ^^

Trenger man å ha spilt de andre FF spillene for å forstå seg på 3ern? Og er Final Fantasy Tactics noe bra? GBA spill tror jeg, har sett over så mange idag at det går helt i surr. Det minnet litt om Ogre wars eller noe, som jeg digget før :)

forresten, blir det noe ala virtual console med gamle spill til DS? :)

Endret av Ghaundan
Lenke til kommentar

Det er en CG-film i FF III og det er startfilmen som man bare kan hoppe over ved å trykke på hvilken som helst knapp. Ellers er alt av story gjort med in-game grafikk og tekst (ingen tale).

Har vel blitt level 21-22 med alle personene mine og tok en boss like før jeg ga meg sist. Brukte vel 15-20 min(fulgte ikke helt med på klokka, mulig det ble nesten en halv time) bare på den bossen, og da sleit jeg utrolig på slutten. Så vil nok si at spillet er relativt vanskelig, i hvert fall ikke alt for lett :p

Man trenger ikke ha spilt noen av de andre FF-spillene, alle har sin egen historie.

FFT skal jeg ikke uttale meg om; ikke spesielt glad strategispill, så har ikke spilt det...

Lenke til kommentar

En CGI film er greit, men har du spilt FFX? Det var minst 10 i starten alene og det hele føltes langdrygt, hakkete og kjedelig. Men den høres grei ut, er det å anbefale til en 11 åring? Vil helst ha noe som varer litt og han liker jo RPG's :)

Matsini, en student, to deltids jobb på lageret til glamox er hverken glamorøst, morsomt eller særlig innbringende, dog jeg burde ha nok.

Endret av Ghaundan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...