dot_ Skrevet 27. november 2006 Del Skrevet 27. november 2006 Jeg ønsker en oversikt over lovverket rundt eksamen på universitetsnivå. Kjæresten min blir utsatt for hets og ren forskjellsbehandling (rett og slett fordi hun våger å stå i mot inkompetente lærere). Er det noen som kjenner systemet som kan være så behjelpelige å spore opp regler og lover? Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 27. november 2006 Del Skrevet 27. november 2006 Hm.. du har ikke litt mer info? Her er noe fra Lov om universiteter og høyskoler: http://www.lovdata.no/all/hl-20050401-015.html#3-9 Hvis det er snakk om UiO, er eksamensreglementet her: http://www.uio.no/studier/eksamen/ Lenke til kommentar
ChaosPredicted Skrevet 27. november 2006 Del Skrevet 27. november 2006 Ble litt nysgjerrig nå. Hva skjedde? Lenke til kommentar
RIP Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 (endret) Noen som vet om man kan finne pensumlister for diverse fag? Vi skal ha eksamen nå på fredag, og jeg vet at det meste vi får på prøven er langt i fra pensum. Det er snakk om å ta 3mx på høyskolen igjennom en ordning de har. Kan de da bestemme hva som skal være pensum? Sorry for hijacken btw ;P Endret 5. desember 2006 av RIP Lenke til kommentar
DrObjektiv Skrevet 6. desember 2006 Del Skrevet 6. desember 2006 (endret) Noen som vet om man kan finne pensumlister for diverse fag? Vi skal ha eksamen nå på fredag, og jeg vet at det meste vi får på prøven er langt i fra pensum. Det er snakk om å ta 3mx på høyskolen igjennom en ordning de har. Kan de da bestemme hva som skal være pensum? Sorry for hijacken btw ;P 7434211[/snapback] Læreplanen er i hvert ganske diffus... 2.1.2 3MX Mål 1: Kultur, språk og kommunikasjon Elevene skal kunne tolke og formidle matematisk informasjon på muntlig, skriftlig og grafisk form. De skal kunne gjennomføre matematiske resonnementer, ha innblikk i matematikkens historie, og kjenne til noe av fagets betydning for samfunns- og kulturliv. Hovedmomenter: Elevene skal 1a kunne samtale og samarbeide om matematiske spørsmål og kunne presentere og begrunne egne oppgaveløsninger og undersøkelser 1b kunne lese og forstå en enkel matematisk tekst, gjøre rede for innholdet og bruke det i oppgaveløsing 1c kjenne begrepene implikasjon og ekvivalens og være kjent med noen vanlige matematiske bevistyper 1d kjenne matematiske bevis for noen sentrale resultater i faget og selv kunne gjennomføre matematiske resonnementer 1e kjenne til matematikkens flerkulturelle historie og ha innblikk i matematikkens betydning for naturvitenskap, teknologi, samfunnsliv og kultur Mål 2: Modellering, eksperimentering og utforsking Elevene skal ha innsikt i samspillet mellom matematikk og virkelighet, og de skal kunne løse oppgaver som krever kreativitet, fantasi og innsikt. De skal kunne bruke teknologiske verktøy på en hensiktsmessig måte i modellering, utforsking og problemløsing. Hovedmomenter: Elevene skal 2a kunne formulere og analysere enkle matematiske modeller og kunne vurdere deres gyldighet 2b kunne reflektere over og vurdere egne metoder og resultater og kunne diskutere dem med andre 2c kunne bruke teknologiske verktøy i utforsking og problemløsing 2d kjenne forskjellen på analytiske og numeriske løsninger og kunne angi svar på eksakt form eller med fornuftig avrunding 2e kunne oppdage og eksperimentere med mønstre, systemer og sammenhenger og kunne undersøke om resultatene de kommer fram til, har generell gyldighet 2f kunne formulere og løse problemer der de må kombinere sine matematiske kunnskaper og ferdigheter med initiativ, originalitet og innsikt. Mål 3: Rekker Elevene skal kunne regne med geometriske og aritmetiske rekker og kunne bruke dem til å løse praktiske problemer. Hovedmomenter: Elevene skal 3a kunne summere endelige aritmetiske og geometriske rekker 3b kunne regne med uendelige geometriske rekker med konstante kvotienter 3c kunne bruke lommeregneren til å summere sekvenser av tall 3d kunne bruke rekker til å utforske geometriske forhold og mønstre 3e kunne bruke rekker til å løse praktiske problemer blant annet i forbindelse med sparing og avbetalingskjøp Mål 4: Trigonometriske funksjoner Elevene skal kunne regne med trigonometriske funksjoner og kunne bruke dem til å løse praktiske problemer Hovedmomenter: Elevene skal 4a kjenne absolutt vinkelmål, kunne regne om mellom grader og radianer og kjenne definisjonene til sinus-, cosinus- og tangensfunksjonene 4b kjenne de eksakte verdiene til sinus, cosinus og tangens til 0, 30, 45, 60 og 90 grader og kunne bruke disse verdiene til å finne vinkler i andre kvadranter og omløp 4c kunne bruke formlene for sinus og cosinus til summer og differanser samt formelen sin2x + cos2x = 1 4d kunne derivere og integrere trigonometriske funksjoner 4e kunne finne amplitude, periode og fase til en harmonisk svingning ut fra funksjonsgrafen, kunne skrive om uttrykk fra formen a sin(cx) + b cos(cx) til A sin (cx + ) og kunne bruke resultatet til å analysere funksjoner og løse ligninger 4f kunne bruke trigonometriske funksjoner til å modellere periodiske fenomener Mål 5: Integralregning Elevene skal kunne bruke de vanligste metodene til å løse integraler, og de skal kunne løse praktiske problemer ved hjelp av integrasjon Hovedmomenter: Elevene skal 5a kunne beregne integraler ved hjelp av variabelskifte og delvis integrasjon 5b kunne bruke integraler til å beregne volumer 5c ha kjennskap til den historiske utviklingen av noen grunnleggende problemstillinger i numerisk matematikk Mål 6: Vektorer og vektorfunksjoner Elevene skal kunne regne med vektorer og parametriserte kurver i planet og i rommet Hovedmomenter: Elevene skal 6a kunne bruke de geometriske og algebraiske definisjonene av operasjonene addisjon, subtraksjon, skalarprodukt og multiplikasjon med en skalar for tredimensjonale vektorer 6b kunne finne ligningen for et plan gjennom et gitt punkt og med en gitt normalvektor 6c kunne finne avstanden mellom to punkter i rommet og kjenne ligningen for en sirkel i planet og en kuleflate i rommet 6d kunne finne avstanden fra et punkt i planet til en linje og fra et punkt i rommet til et plan 6e kunne bruke vektorfunksjoner til å parametrisere kurver i planet og i rommet, kunne derivere vektorfunksjoner og finne hastighet, akselerasjon og buelengde 6f kunne bruke polarkoordinater til å fremstille kurver i planet og til å beregne arealer Mål 7: Sannsynlighetsregning og statistikk Elevene skal kunne regne med sannsynlighetsfordelinger, forventning og varians og kjenne til sammenhengen mellom modellparametere og parameterestimat. Hovedmomenter: Elevene skal 7a kjenne begrepene fordeling og stokastisk variabel for endelige utfallsrom og kunne finne forventning, varians og standardavvik 7b kjenne regnereglene for forventningen til en lineær kombinasjon av to stokastiske variable og variansen til en lineær kombinasjon av to uavhengige stokastiske variable 7c kjenne forventning og varians til en binomisk fordeling 7d kjenne normalfordelingene og kunne regne ut sannsynligheter knyttet til normalfordelinger 7e ha kjennskap til den sentrale grensesetningen og kunne beregne sannsynligheter ved å tilnærme binomiske fordelinger med normalfordelinger 7f forstå at utvalg fra en stor populasjon kan betraktes som uavhengige gjentak og kunne beregne punktestimat med standardfeil og tilnærmet konfidensintervall for en populasjonsandel og et populasjonsgjennomsnitt. Kanskje Cappelens "Sinus 3MX" kan gi en bedre oversikt? http://sinus97.cappelen.no/3mx.html Endret 6. desember 2006 av DrObjektiv Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå