Gå til innhold

Plassere former og litt generellt css

Anbefalte innlegg

jeg holder på å lage siden min på ny, og selfølgelig endre en del innehold, men det er noen problemer i overgangen til css.

på min gamle side har jeg fått plassert søkemotorene mine temmelig fint syntes jeg, og vil gjerne gjøre det me css på min nye side.

Da tenker jeg på som følger: hvoran skal jeg få formene ved siden av hverandere, og hvordan skal jeg få plassert de? må jeg dele de opp i to for hver kolonne liksom? det jeg tror, selv om jeg ikke har fått det helt til enda, er at jeg må putte de in i <div class/id> og ha to kolonner.

kan du definere forskjellen på id og class? hvorfor må jeg av å til skrive f.eks: "h2.titel1", mens andre ganger holder det med bare ".bla". og til id så er det vel "#bla"?

Og å få plassert dette her. hvordan får jeg dem opp ved siden av menyen min? har prøvd med sånn absolute og left, top osv. jeg klarer å definere størrelsen på div'en, men ikke plasseringen.

Er absolute min posistion? jeg ønsker ihvertfall at alt skal stå stille, uavhengig av vidustørrelse.

Og alle lenkene mine, kan jeg fordele dem utover i kolonner med en funksjon, eller må jeg dele de inn i div'er, ev. andre grupperingsfunksjoner? antar at det i så fall blir like vanskelig å plasere disse ved sien av hverandere...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aldri bruk position:absolute! Sier ikke at det ikke finnes untak, men aldri for å posisjonere elementer sammen med andre. Har du derimot et element som skal flyte frittstående i designet helt for seg selv så kanskje...

Det du trenger er rett å slett å lære deg CSS (no offense). F.eks ser jeg at det du ikke har brukt float:; en eneste gang i CSS'n, er pr. dags dato mer eller mindre umulig å lage et fler-kolonnet design uten.

http://htmldog.com/guides/cssbeginner/ - mulig du synes den første er for lett, men les den grundig allikevel! Er helt sikkert mange gode tips der også.

Etter det kan du ta for deg Intermediate og Advanced.

Er du smart leser du gjennom W3Schools og noen andre guider også, man kan aldri få nok teori! Men jo mer du kan desto raskere og bedre blir resultatet.

Om float: http://www.w3schools.com/css/pr_class_float.asp

PS: Det var vel jeg som gjorde grunnjobben for deg med å kode om den gamle siden din for noen uker siden. Ville tatt en ny titt på den koden var jeg deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...