Gå til innhold

.format nødvendig på URL.

Anbefalte innlegg

(Beklager evt. feilpost og noe dårlig emnetittel)

Hei!

Jeg har en webserver som for tiden server 3 domener, noe som i seg selv fungerer fint, men jeg har et litt plagsomt problem. Skal jeg nå en side jeg ikke har linket til må jeg ha endelsen på filen i URLen, eks: www.mittdomene.no/haha.html

Prøver jeg uten, www.mittdomene.no/haha kommer jeg ingen plass, altså "404: Page not found". Hvor er det jeg kan forandre på dette? - Jeg vet jo at på de fleste sider er det ikke nødvendig med endelse. Er dette noe jeg må forandre på serveren eller når jeg lager dokumenter?

Server:

Win XP

Apache 1.33

MySQL 5

--

Takker for alle svar! =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei haugsand, det kan godt være han bare ønsker forklaring på hvorfor mange nettsider tilsynelatende opererer med filer uten filendelse.

Forklaringen er som KillYou allerede er inne på bruken av mapper. Lag deg tre undermapper på domene ditt, og i hver fil legger du en index.html-fil (eller index.php for den del). Ved å skrive inn kun adressen til mappe-navnet leses automatisk index-fila :) Slik kan du fortsette med uendelig mange undermapper om ønskelig...

- - -

Eller kanskje haugsands forklaring var den du lette etter? Med mod-rewrite kan du nemlig få serveren din til å kjøre en fil med filendelse X som f.eks. php-fil. ...

Lenke til kommentar

Nja, tror jeg som smått begynner å forstå det nå. Er jo fult klar over at det må være en index fil på enhver webside, men tenkte ikke på at jeg kunne lage flere mapper med innehold, og deretter lage en index fil der.

Ergo har jeg fått løst problemet mitt, tusen takk til alle sammen :)

(Var forøvrig veldig interessant lesing haugsand)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...