Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Overføring mellom 2 maskiner

Anbefalte innlegg

Kan noen gi innspill på hva som er den hurtigste overføring av store mengder data mellom min bærbare PC og hjemme-pc?

Noen muligheter:

1. Lan og HUB --> Tregt og mye konfigurering

2. USB IR mot IR på bærbar --> Ustabilt?

3. SMC kabel mellom de 2 pc`ene --> Tregt

Annet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Hvis du kun skal koble sammen to maskiner ville jeg ha benyttet en krysset nettverkskabel.

Fordelen er da at du slipper med bare å investere i 2 nettverkskort og en krysset kabel, mot at du hadde måttet investert i hub/switch og en nettverkskabel til.

Bakdelen er at du ikke kan koble sammen flere maskiner til dette "nettverket".

Så hvis du har nettverkskort i begge maskinene dine fra før er dette absolutt den billigste løsningen da du kun trenger å investere i en krysset kabel, denne koster vel et sted mellom 50 - 100 kroner.

Når det kommer til konfigurering er det bare å plugge kabelen i så skal Windows fixe det selv tror jeg, hvertfall så gjør den det med Windows XP Pro. Det kan hende at du må kjøre den nettverkswizard'n som ligger under nettverksinnstillingene, men det er jo ren plankekjøring.

Jeg kjører dette systemet selv, har to maskiner i nettverk med krysset nettverkskabel og har delt internettaccess å hele pakken, funker glimrende.

Håper det hjelper :smile:

Lenke til kommentar

Gullfaks sier "1. Lan og HUB --> Tregt og mye konfigurering"

Helt feil. Du har fått gode råd her mann. Nettverk er ikke tregt eller vanskelig å konfigurere. Hvis du bare skal ha de to maskinene du har, er det nok med en krysset kabel. Son sagt overfor, må du ha hub/svitch hvis du skal ha flere naskiner senere, og da kan du ikke bruke den kryssede kabelen. Det koster lite å kjøpe, du får en Unex-svitch hos Psdata for 3-400 kr.

Ser at en nevner Router, men den må i så fall ha innebygd hub eller svitch, ellers kan den ikke brukes til lokalnett. Da må du ha det i tilegg.

[ Denne Melding var redigert av: slowcooler på 2002-11-16 11:55 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-16 11:52, skrev slowcooler:

Gullfaks sier "1. Lan og HUB --> Tregt og mye konfigurering"

Helt feil. Du har fått gode råd her mann. Nettverk er ikke tregt eller vanskelig å konfigurere. Hvis du bare skal ha de to maskinene du har, er det nok med en krysset kabel. Son sagt overfor, må du ha hub/svitch hvis du skal ha flere naskiner senere, og da kan du ikke bruke den kryssede kabelen. Det koster lite å kjøpe, du får en Unex-svitch hos Psdata for 3-400 kr.

Stusset litt på det han sa om de forskjellige alternativene jeg å.

Lenke til kommentar

Hei folkens,

Jeg har i dag mine 2 maskiner koblet mot en HUB som igjen står koblet mot bredbåndsmodemet. Problemet er at hastigheten når jeg overfører data mellom de 2 maskinene over HUB`en er lav. Jeg har nå sjekket og funnet ut at HUB`en (SMC 3605T) kun er en 10T HUB.... da hjelper det ikke at nettverkskortene takler 100Mbps.

Da må jeg enten kjøpe ny HUB eller bruke tvinnet parkabel mellom maskinene uten HUB`en nå det trengs. Eller hva?

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-16 17:32, skrev Gullfaks:

Hei folkens,

Jeg har i dag mine 2 maskiner koblet mot en HUB som igjen står koblet mot bredbåndsmodemet. Problemet er at hastigheten når jeg overfører data mellom de 2 maskinene over HUB`en er lav. Jeg har nå sjekket og funnet ut at HUB`en (SMC 3605T) kun er en 10T HUB.... da hjelper det ikke at nettverkskortene takler 100Mbps.

Da må jeg enten kjøpe ny HUB eller bruke tvinnet parkabel mellom maskinene uten HUB`en nå det trengs. Eller hva?

Ja, men du må jo ha tilkoblet bredbåndsmodemet. Blir litt tungvint å bytte hele tiden, ville valg å kjøpe en Switch, de er relativt billige.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-16 11:25, skrev Gullfaks:

Kan noen gi innspill på hva som er den hurtigste overføring av store mengder data mellom min bærbare PC og hjemme-pc?

Noen muligheter:

1. Lan og HUB --> Tregt og mye konfigurering

2. USB IR mot IR på bærbar --> Ustabilt?

3. SMC kabel mellom de 2 pc`ene --> Tregt

Annet?

"LAN" og kryssa tp kabel. Koster deg kanskje en 20 kroning, og 1 reboot kanskje? (Windoze regner jeg med.. den fikser jo det meste selv, eller hvis du føler deg modig så gir du ip=)

Og farta.. opp mot teoretisk 100mbit.. det tregt?

-Dante

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-16 17:32, skrev Gullfaks:

Hei folkens,

Hadde faktiskt vurdert Switch 99 av hundre ganger før jeg hadde kjørt HUB i et nettverk, da kan man utnytte 100 Mb/S kortene.

En ting til jeg ser du bruker utrykket "tvunnet parkabel", og vil bare legge på det rene att du bruker allerede en tvunnet parkabel i nettverket ditt. Det du ikke bruker er en krysset kabel, for alle UTP/STP kabler er tvunnet parkabler (Det er en stor forskjell mellom tvunnet og krysset, og det er en kjempe fordel å kunne vite forskjellen når man ber om hjelp. For da vet den som vil hjelpe deg hva du mener og det kommer ikke unødvendige missforståelser). Så min konklusjon er å kjøpe en Switch (med separat uplink port) i en web sjappe. (søk og du skal finne) :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...