Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

kjøpe brukt bil - erfaringer med volvo v40

Spr0cket

Anbefalte innlegg

Jeg og min kjære samboer skal ha oss "ny" brukt bil.

Våre ønsker er at skal være så ny at den ikke blir stående på verksted hele tia, samtidig ikke så ny at det er å kaste pengene ut av vinduet.

Vi har begge hatt hver sin "eldre" bruktbil (over åtte år) og begynner å bli lei av å skru (dvs jeg begynner å bli lei av det:) )

Vi ønsker å finne et balansert alternativ i forholdet mellom følelser og fornuft når det gjelder bilkjøp.

Vi trenger ganske stor plass i bagasjerommet til hundebur, og evt barnevogn :whistle: etterhvert. Derfor er vi bestemte på stasjonsvogn.

I dag så vi på en Volvo V40 2000 mod 85k km fra forhandler. Den hadde en pris på ca 140k inkl omreg. Samme forhandler får i desember inn en brukt V70 1998 ca 110k km, antatt pris ca 150k.

Det jeg lurer på er folk sine erfaringer med volvo V40 ca 2000 mod, og om dette er et god kjøp. bilen er normalt utstyrt og i teknisk og utseendemessig god stand.

Valget står mellom disse to, eller en Volvo 940 av nyere årgang. Imidlertid mener jeg at da nærmer man seg veldig en "gammelbil".

Jeg inviterer eder til å komme med synspunkter på V40, evt V70 og andre modeller som kan være aktuelle for oss.

Har hørt et feltrykte om at V40 hadde visse barnesykdommer, men at disse skal være avviklet ved 2000 modellen (?)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var nok noen barnesukdommer på V40, men disse er nok borte på så nye biler som 2000. Mamma har en 2001 V40 1.9D, nå gått 190 000 km. Måtte bytte dynamoen på den for ca 1 - 2 år siden, bortsett fra det har det ikke vært byttet noe annet en slitedeler. Vil si det er en veldig god bil å kjøre, kvaliteten virker også bra. Dieselen går billig og stille også, ca 0.5 på mila. Vet lite om bensinmotorene.

940 er jo en ganske gammel bil, kom vel i 1993 eller noe, så ville heller sattset på noe nyere. V70 vet jeg lite om, bortsett fra at den vel er litt større enn V40.

Lenke til kommentar

940 kom vel i 91 og ble sluttprodusert i '98. 98-modellen er en meget utprøvd bil og har sjelden noen andre feil enn slitedeler. En '98-modell har jo gjerne passert 100k km, noe som begynner å bli en del, samt at det er rundt der de fleste dyre slitedeler begynner å ryke. Dvs at du må regne med å koste på en slik bil noe mer enn en '00-'01 V40.

V40 er en liten, billig og driftssikker bil og har fått flere facelifts. Personlig synes jeg 01-versjonen er den peneste av de. Merk at det er en _liten_ stasjonsvogn, 940 er mye, mye større innvendig og utvendig.

Da V40 har en del mindre motorer enn 940 (2.3 liter selvpustende eller turbo, samt en rævva diesel), f.eks 1.6liter, 1.8 og 2 liter m/ eller uten turbo, i tillegg til de obligatoriske dieselmotorene som er veldig rimelige.

Du burde kunne få en pent brukt 01-modell ganske så rimelig som er rikelig utstyrt. Til og med T4'ene har blitt billige nå (200hk).

Skulle jeg kjøpt en '98-modell, hadde jeg klart valgt 940/850 før jeg valgte V70/V40 som på det stadiet var biler med en del feil.

Lenke til kommentar

Mine foreldre har en 2001 mod. Volvo V40 Stv. (122 HK, bensin) og den har gått som en klokke uten ett eneste lite problem siden de kjøpte den i 2002.

Bilen har nå gått 115.000 km, de årlige servicene er alt de har hatt av bry med denne bilen.

Pålitelig, sikker, godt med plass og gode kjøreegenskaper er min erfaring.

PS: Mine aldrende foreldre har nå kjøpt seg en ny mindre bil, så bilen er nå til salgs. Den går for 140-150' kr. tenker jeg. Godt kjøp spør du meg.

Lenke til kommentar

Mht. driftssikkerhet kan jeg klart anbefale en V40 hvis den har fulgt sine servicer. Har hatt en 1.8 99-mod. i over 5 år, den har rundet 200k og går fortsatt uproblematisk. Problemer som jeg har hatt på den er lyspærer i lykt som stadig går, ellers intet. Vær obs. på rustdannelse på eldre modeller, langs kanten på panseret og ved bakluka.

edit: pass på å ikke gå for noe under 1.8 liters motor hvis dere velger v40!.

Endret av dvd-jan
Lenke til kommentar

jeg synes at både v70 og v40 er veldig bra alternativer, mens 940 ville jeg ikke fraråde når du ellers kan finne så fine og greie biler som ser og er nyere + sikkrere. jeg har selv hatt v70 og vil på det varmeset anbefale denne, er en mye større bil enn v40 og så er det også en mere pålitelig bil ut i fra statestikker, v40 har flere feil enn v70 og til v70 får du også overraskende billige deler. selv synes jeg at v40 er noe liten. men dette må du finne ut av selv. det eneste minuset med v70 er at den bruker noe mere drivstoff, men herlig femmer i disse bilene, må bare oppleves helt fantastisk lyd selv i minste motor.

Uannsett så er volvo en veldig trygg bil å kjøpe, og eie.

Lenke til kommentar

Når det blir snakk om Volvo, må jeg nesten si noen ord. Kjører selv en 2000 mod V70 2,4 S med automat, helskinn og stort sett alt utstyr forøvrig. Det er en aldeles nydelig bil. God kjørecomfort, kanskje litt stiv, men det liker nå jeg. God plass, og trenger du mer, så drar den uten problemer en relativt stor henger. Mange mener at denne bilen er tørst, men tatt i betraktning at den er stor, tung, komfortabel og trygg, så synes jeg nesten den bruker lite. På langkjøring med full bil, er det ikke noe problem å holde seg rundt 0,7. Når det gjelder V40, så har jeg liten erfaring med denne, men den hadde sine kvalitetsproblemer. Har prøvd et par før jeg kjøpte V70'n og det er en mye mindre bil både passasjerer og menesker har det trangere. I tillegg mener jeg den har en dum lastekant i bagasjerommet.

940 er selvsagt et alternativ, den bare går og går, men siste modeller av 850 er også knallbra biler. Får man tak i noen som ikke har ruslet alt for langt, så har man bil i årevis. Skal man ha en trygg stasjonsvogn med god kvalitet, så er Volvo et meget godt valg, men V40 er ikke mitt førstevalg...

Lenke til kommentar

er litt det jeg tenker ja.

i dag kjøpte jeg v70en for 146k. er en 1998 mod, 2,5l (ikke lavtrykksturbo, woot?) gått ca 108 000 km ca. håper jeg blir nøyd med den. jeg kan ikke tenke meg at de to årene i aldersforskjell mellom v40en og v70en (2000 vs 1998) er noe å bry seg om når jeg får en så mye større bil for omtrent samme prisen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...