Gå til innhold

Alternativ for GRUB

maxM

Anbefalte innlegg

Hei, har hatt Ubuntu på dataen før og vil nå instalere det igjen. Sist gang fikk jeg problemer når jeg skulle formatere Ubuntu HDen min pga GRUB tok over for boot record og dermed ville ikke maskinene starte.

Jeg lurer på om jeg kan under instalasjonen eller i etterkant skifte ut GRUB med en annen boot loader som kan kjøre fra Windwos HDen min. Dermed er jo det problemet løst til seinere tilfeller. Hadde også vert fint om dere hadde en oppskrift (link) som forklarer hva som må gjøres.

Mvh meg og takk for alle svar på forhånd :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det funker med xp-cd. Start "recovery console" og skriv "fixmbr" eller noe slikt. Har gjort det selv...

Dersom du trenger hjelp til å bruke produktet "microsoft recovery console", vil jeg annbefale en telefon til utgivers supportavdeling. Jeg er sikker på at de er mer enn glade for å ta heftig betalt for å hjelpe deg å avinstallere deres værste (beste?) konkurent...

Lenke til kommentar

Vil det da isåfall gjøre at jeg kan slette ubuntu å fortsatt fyre opp windows uten problemer? Trodde GRUB ble satt til mbr automatisk når jeg instalerte ubuntu, var hvertfall GRUB som var min boot loader forrige gang, men kanskje jeg som svarte ja litt for fort til ett par ting.

Lenke til kommentar
Hei, har hatt Ubuntu på dataen før og vil nå instalere det igjen. Sist gang fikk jeg problemer når jeg skulle formatere Ubuntu HDen min pga GRUB tok over for boot record og dermed ville ikke maskinene starte.

Sikkert dårlig forklart av meg. Men forrige gang hadde jeg problemer etter at jeg sletta ubuntu. Altså GRUB forsvant og dataen min fant ingen bootloader av seg selv. Jeg prøvde XP-cd å fixmbr men det fungerte ikke for min del.

Dette vil jeg ungå hvis jeg skal slette ubuntu etter denne instalasjonen (en gang i fremtiden). Jeg klarer å instalere Ubuntu på egenhånd.

Jeg lurer på om jeg kan under instalasjonen eller i etterkant skifte ut GRUB med en annen boot loader som kan kjøre fra Windwos HDen min. Dermed er jo det problemet løst til seinere tilfeller. Hadde også vert fint om dere hadde en oppskrift (link) som forklarer hva som må gjøres.

Jeg lurer på om jeg kan drite i å instalere GRUB og bruke en annen bootloader som støtter to OS på samme maskin. Og isåfall hvordan jeg gjør dette.

Lenke til kommentar

Vet ikke om dette fungerer på Ubuntu (Det gjør det sikkert), men om du f. eks installerer Ubuntu uten Bootloader og lar den bare boote Windows når du restarter.

Hvis du så skal inni Ubuntu så starter du bare maskina med Ubuntu cd`en/dvd i, også booter du bare fra den. (Nei ikke LIVE versjonen).

Finnes jo masse forskjellige bootloadere da. Acronis har no iallefall en, også har du jo Lilo/Grub, i tillegg til at du kan legge til Ubuntu`en din til NT Loaderen. Det går også an.

Den siste har jeg riktignok ikke prøvd.

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke helt om Lilo følger med Ubuntu/Kubuntu som standard, men det er jo lov til å sjekke.

7371385[/snapback]

Lilo, arconis etc. vil vel gi deg samme problemet som grub - du må bruke xp-cd'n til å fjerne den, men ikke alle xp-cd'r er like (har du OEM?)...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...