Quality Skrevet 27. november 2006 Del Skrevet 27. november 2006 Ønsker å få noe mer ut av fotograferingen enn et kompaktkamera kan gi og søker anbefalinger på et godt og greit kamera for en førstegangskjøper. Hva er bra til en akseptabel pris (merke, benevnelse o.l). Har hørt mye bra om Canon, men alle forslag mottas med takk . Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 27. november 2006 Del Skrevet 27. november 2006 (endret) 1. ikke heng deg opp i merkenavnet. alle produsentene av dSLR lager knallgode kamera, og det er stor sannsynlighet for at du blir veldig fornøyd uansett hva du velger. velg et som føles bra i hånda, prøv dem i butikken! 2. har du liggende gamle objektiver fra vanlig, analogt speilrefleks? har du venner/søsken/foreldre med dSLR eller analogt speilrefleks, som du kan låne objektiver, filtre, blitzer etc av? det kan påvirke ditt valg av merke. 3. har du spesielle krav? trenger du bildestabilisator? et batterilevetiden viktig? er du spesielt opptatt av makrobilder, sportsbilder eller portrettbilder? slike ting kan påvirke valget. 4. les Akam.no sine anbefalinger: http://www.akam.no/artikkel/15008 Endret 27. november 2006 av anderfo Lenke til kommentar
KnutIvars Skrevet 27. november 2006 Del Skrevet 27. november 2006 (endret) I tillegg til anderfo sine punkter, vil jeg påpeke et par andre ting også; Ikke fokuser for mye på megapixel. For de fleste så vil det holde med 6Mpix, så la andre ting gå forran behovet for mer pixler (Har selv 8 og er mer enn fornøyd...) Legg mer vekt på at du kjøper et kamera som føles bra i hånda enn et med flest mulige fokuspunkter. Fokuspunktene er bare forvirrende uansett, grepet er viktigere. Finn gjerne kameraer med bra optikk ut av esken... (Olympus har ganske bra kit-optikk. Hvis du vil ha Nikon, ville jeg skrotet 18-55mm'en og heller kjøpt kit'et med 18-70mm) Kameraet blir ikke "utdatert" med en gang det kommer en ny modell... Kameraer yter ofte bra nok for de fleste..., tenk mer på hvordan du kan utnytte det utstyret du har... Bedre optikk/lyststerk optikk, Blits, filter etc. Edit; Dette mener JEG ihvertfall... (+ leif) Endret 27. november 2006 av kiskogl Lenke til kommentar
Anew Skrevet 27. november 2006 Del Skrevet 27. november 2006 Litt overrasket over at ingen har nevnt denne: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=606256 Lenke til kommentar
Flums Skrevet 27. november 2006 Del Skrevet 27. november 2006 tv2hjelper deg hadde en test sammen med dinside.no tror jeg. På utskrift av et bilde i vanlig størrelse 10x15 kunne man ikke se forskjell på 1megapixel og 10megapixel. Skal du ikke gjøre veldig store forstørrelser holder 6-8mpix MER enn nok! Er enig i post #2 om at mange mpix ikke er nødvendig, selv om jeg gjerne ville ha det selv. Lenke til kommentar
Quality Skrevet 28. november 2006 Forfatter Del Skrevet 28. november 2006 Hva med Pentax K100D? Kan dette være et godt kamera for en nybegynner? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå