Gå til innhold

Maskiner fra DELL - svak konfigurasjon

Anbefalte innlegg

TUTORIAL! :grin:

1) Åpne Photoshop

2) Åpne en bakgrunn fra skrivebordet (1024x768) du finner en slik fra Wallpaper- mappen i Windows.

3) Gå til Image

4) Forstørr bildet til 2480px i bredde (A4)

5) Trykk CTRL+N velg nytt bilde som A4 i CMYK

6) Dra det første bildet inn der 2 ganger for å fylle ut siden

7) Nå lagrer vi bildet i .PDF format

:cool: Åpne PDF filen du laget i Acrobat Reader mens du har photoshop oppe og dette nettleservinduet. Velg kvalitet 12 på PDF dokumenet.

Så går du hit å skriver hvor raskt det gikk med 128MB minne.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-11-16 12:10, skrev Oppdatert:

Herregud... jeg har brukt PC i 10 år

vel jeg kjenner mange som har brukt pc i ti år, men de kan ikke noe mer en meg av den grunn. kommer helt an på hva du bruker pcen til, hvor mye du bruker pcen, om,du er iteresert i pc, eller om du bare bruker det som et verktøy.

Lenke til kommentar

Quote:

vel jeg kjenner mange som har brukt pc i ti år, men de kan ikke noe mer en meg av den grunn. kommer helt an på hva du bruker pcen til, hvor mye du bruker pcen, om,du er iteresert i pc, eller om du bare bruker det som et verktøy.

Bruker den mest til grafisk design, digital video, delphi/multimeida programmering og slikt. Har da litt tenkisk innsikt da mann. Alle vet jo at minne er bra, invester heller tusen kroner ekstra for det skuffer ikke.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-16 11:29, skrev Oppdatert:

Glemte noe, ta en tommelfinger-regel om 2,5.

2000MHz / 2,5 = 800 (Altså 800MB eller MER for best ytelse)

Dette er noe vi glemmer i dag siden vi bare tenker på x-antall MHz. Viritueltminne i Win krever det samme så ikke skyld på Microsoft om maskinene suger.

At en maskin blir raskere og trenger mer minne hvis du skal kjøre mange oppgaver samtidig er opplagt.

Men denne tommelfingerregelen CPU-hastighet/2,5=antall MB RAM er totalt ny for meg.

Vil ikke en 500MHz prosessor kreve like mye minne med de samme oppgavene kjørende?

Men siden du sier det er en tommelfingerregel er det vel noe som blir brukt til vanlig?

Kan du referere til et sted denne tommelfingerregelen er omtalt?

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-16 13:09, skrev TheLoco:

Vil ikke en 500MHz prosessor kreve like mye minne med de samme oppgavene kjørende?

Men siden du sier det er en tommelfingerregel er det vel noe som blir brukt til vanlig?

Kan du referere til et sted denne tommelfingerregelen er omtalt?

Det er min regel, men det er klart at maskinen krever minne etter oppgaver. Jeg skriver 2.5 som et enkelt tips. 128MB på 2000MHz blir en flaskehals å prosessoren får ikke yte fullt ut når du kjører flere programmer. Som en kjøring av WindowsXP har du sikkert rundt 40 prosesser kjørende med disse som blir liggende i systemstatusfeltet. Det resterende tilgjengelige minnet forsvinner straks en åpner et nytt program som t.d. word.

Det var omtalt i IT-Avisen også en gang for lenge siden om jeg ikke husker feil. En må ha minne etter CPU for at systemet skal holde ytelse/stabilitet for det blir en teknisk sett en "flaskehals".

Lenke til kommentar

Jeg kjörer Dell m/ 1,1Ghz Celleron, 128MB RAM og Windows Me akkurat nå. Funker helt fortreffelig. Jeg merker ikke at den er noe svärt vesentlig tregere enn 2Ghz -maskinene med XP, til internett og words. Har både 1,8 P4 Wilamette og P4 2,26 NW selv.

Imidlertid hadde utvilsomt en 2,0Ghz Celleron med 128MB RAM värt raskere enn 1,1Ghz'en, - og det er gresk, altså helt uforståelig, - for meg at maskinen blir ustabil om jeg bytter CPU'en til en Celleron 2,0 :lol: !

Så la folk få kjöpe maskiner med kun 128MB da, og såkalte svake maskiner i dag, - maskiner som var råbra for kort tid siden.

Det er jo dessuten heilt på tryne å kreve av leverandörene at de skal levere sterkere konfigurasjoner i dag, - det er jo drita prisdrivende når leverandörene sorterer bort "low end" produktene.

Så bruk hue å la folk oppgradere når folk selv har behov. Selv om klisjeen; 2Ghz er et salgsargument som slår til tross for lite RAM. Det er vel meget värre å i ren uvitenhet bli sittende med en Wilamette-prosessor når du kanskje ville önsket en Northwood? Da jeg tidligere i år fikk en Dell med ny "Willie" kunne jeg ikke oppgradere like enkelt som om jeg kun manglet litt eller masse RAM.

Hva med Web-shoppene som selger "Willie" og Northwood -prosessorer om hverandre til omtrent samme pris til folk som ikke vet bedre? Det er litt mere ugreit enn denne trådens tema syns no jeg. :razz:

[ Denne Melding var redigert av: run på 2002-11-16 13:36 ]

Lenke til kommentar

ser du på dell sin hjemmeside så ser du faktisk at slike maskiner har en tekst under seg som referer til hva maskinen best egner seg til!

da vet du faktisk hva du kjøper, og samtidig kan du oppgradere det mest nødvendige.

det å påstå at 128 mb ram til 2ghz er for lite og gjør maskinen ustabil kan ikke bevises på noen som helst måte og er ingenting annet enn et tomt utsagn.

128 mb ram er lite ja, men gjør det maskinen ustabil ? ikke f...

og hvem vil påstå noe annet enn at du kommer bedre ut ved å sette sammen maskinen selv ?

men de som ofte kalles den eldre generasjonen vil gjerne slippe å måtte bestille små deler, sette seg på knærne og be om at de spesielle smådelene faktisk befinner seg på lager, og jeg tviler på at de vil ta sjangsen på at en av delene er skadet slik at de må bruke timesvis for å finne ut hvilken del det gjelder.dell sine løsninger er bra, er egentlig ingen tvil om det.

dine tidligere maskiner, joda, 30 000 og mer, det blir en del penger, spesielt når man skal sløse de bort...

du må vel gjerne ha det raskeste hele tiden ? p4 2,8 etc.. ( kjekt å da tenke på at en p4 2,5 som koster 2500 mindre kan klokkes like langt )

10 000, ikke nok til en kraftig pc???

tror du overdriver litt vel mye nå..

nedenfor ser du et lite utdrag for hva en mer enn kraftig nok maskin på dagens marked vil koste..

intel p4 2,4b 533 boxed = 1850

(min kjører på 3,1ghz stabilt boxed)

asus p4b533 = 1000 kr, veldig bra hovedkort.

Asus CD-RW 48x16x48x = 500 kr

sony 52x cdrom = 300 kr

IBM Deskstar 120GXP 80Gb 7200rpm 2Mb UDMA100 Silence! IDE = 900

creative sndblaster audigy = 500 kr

2*256 apacer pc 2700 ddr = 900 kr

ethernet 10100mbit =300

Gigabyte GV-R9700-PRO =3400

ca 9650 kr + frakt for en pc som tar takler alt av dagens krav!

dette oppsettet tar forbehold i at personen har skjerm og kabinett

hvis dette ikke er tilfellet så gjør man følgende bytter..

istedenfor gigabyte gv-r9700 pro så setter man inn gainward geforce 4 ti 4200

som absolutt ikke er et kort man bør klage på.

+ chieftech dragon midi = 500 kr

Hitachi CM621FET 17" Flat TCO99 = 1900

tilsammen kroner 9950

ingen av disse løsningene er noen "pyser" i dagens sammenheng.

hovedkortet har agppci lock som gir bedre ytelse samtidig som du kan klokke cpu høyere..

hårfine innstillinger på cpu vcore som kan stilles til 1,950, agp core og ram coren kan også stilles.

det eneste som kan få maskinen din til å koste så mye er hvis du hiver inn unødvendige småting, en 19 lcd skjerm gjør ikke pcen kraftigere eller mer stabil..vannkjøling kan man også påkoste seg..etc, liten lzd skjerm i kabinettet som viser cpu temp og load..

lian li kabinett, you name it.

men grunnenhetene som hk,cpu, ram etc koster deg ikke mer enn 10 000

det er når man skal ha litt mer fancy ting at prisen stiger dramatisk..

og unnskyld at jeg sier det, men du bruker maskinen til videoredigering og grafisk tunge oppgaver..

da trenger man videoredigeringskort = 2400

spesielle grafikk-kort som sist gang jeg sjekket lå på en 6-7000 ++++

kraftig maskin til spilling - ca 10 000

(løsningene mine ovenfor)

kraftig MULTIMEDIA MASKIN - 8000 og mindre.

kraftig maskin til grafisk tunge oppgaver 25000+++

selv du burde klare å skilne mellom disse...

[ Denne Melding var redigert av: AzTm på 2002-11-16 13:37 ]

Lenke til kommentar

En maskin trenger jo for all del ikke bli mer stabil selv om den har mer minne. Kan være andre deler av et system som gjør den ustabil. Det som har noe å si for stabilitet vil jeg påstå er KVALITETEN på minnet man kjøper. Kjøper man ustabilt minne får man en ustabil maskin. Sånn er det. At mengden minne har noe å si for stabiliteten er jo totalt vås!

Lenke til kommentar

Jeg har selv en Dell pc som har kun 256 rdram 800mhz. og en cpu på 2.2.

Jeg synes denne pc'en er meget rask og jeg har aldri opplevd noen problemer med denne. Pc'en passer perfekt til spilling og multimedia. Men personlig er ikke denne pc'en så meget god for redegering av video og bilder siden minne er på kun 256.

Men jeg kjøpte hovedsaklig denne pc'en for spilling og jeg må si at jeg er meget fornøyd med pc'en.

Så ikke kom her å si at 256 ram er for lite til spilling. Men til redegering er det for lite.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig har minne masse å si. Her har jeg foreksempel en p120 med 16MB ram. Det er en faktor på 7,5. Nå har jeg oppgradert den til 64MB ram. Faktoren synker til 2 og maskinen har blitt mye raskere. Tadaaa!!!

Vet noen hva den knatringen fra maskinen er? Når jeg installerte mer minne så forsvant den! Siden den forsvant har jeg konkludert med at det gamle minne var synderen. Jammen godt jeg skiftet...

Fra vås til noe mer produktivt. Her kommer det en tommelfingerregel til, for de som trenger det. Med tolv tommeltotter regner jeg med at det skulle gå greit. Ellers kan du vel installere mer minne...:

Du bør ha nok minne til at DIN maskin ikke swapper til disk med de applikasjonene DU bruker til vanlig. Dette er helt fullstendig UAVHENGIG av klokkefrekvensen på CPU, harddiskstørrelser, antall vifter i kabinettet eller om du har spist frokost i dag!

Som en 10 år gammel bruker (var det det du sa?) så vil jeg anbefale deg Taskmanager. Trykk ctrl-alt-del en (1!) gang og flytt musen til knappen som heter "Task Manager". Så kan du fyre opp Photoshop, velge Adobe Online og få opp noe som kalles en nettleser. Herfra går du videre til Microsoft sin knowledgebase og søker etter info om denne funksjonen i windows. Lykke til.

Til dere andre. Fatt mot, det er ikke lett å snakke fornuft inn i designere. Webdesignere er forøvrig enda verre for de tror de har peiling.

Ps: Harddisken bør være Ram x 1000 ellers så går surfing og mail ganske så sakte.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-16 12:38, skrev Oppdatert:

Joda en person som bruker Word & Excel trenger ikke allverden med minne. Men det vi snakker om her er å kunne kjøre et stabilt system.

Bra vi begynner å bli enigere hvertfall. Men fremdeles snakker du om stabilitet som om det har noe med forholdet mellom CPU/RAM å gjøre. Man kan finne en viss sammenheng, fordi MS stadig lager mer krevende OS, men det er en annen diskusjon. En maskin med nok RAM vil sef være raskere i endel tilgeller, men neppe mer stabil. Kanskje på tide å si hva du legger i et stabilt system? Er systemer ustabilt dersom det krasjer eller legger du andre forutsetninger til grunn?

Quote:

Om datamaskinen din skal regne så tipper jeg det er en server og da trenger den hvertfall minne.

OK, det var dette jeg fryktet. Særlig tunge regneoppgaver skyver jeg sef over på en krafigere server som kan holde på mens jeg gjør andre ting. Dog finnes det applikasjoner for PC som jeg bruker til mine formål som kjører enkelt på en vanlig PC på under en time, dersom CPUen er kraftig nok vel og merke. Og dersom man sitter og arbeider med noe kan det være veldig greit dersom det tar 5 minutter i stedet for 10 minutter. Et program som f.eks matlab trenger ikke mye RAM, men krever sitt av CPU for å kjøre raskt. Det samme kan sies om diverse windows/DOS baserte simulatorer(fluid, reservoar med få celler etc i mitt tilfelle) som brukes for en del eksperimentelle forsøk/kjøringer. Tyngre kjøringer med simulatorer(f.eks Eclipse) legger vi sef over til en UNIX basert server, men da er CPU/RAM en helt annen historie og ikke relevant for vanlige PC-brukere.

legge til...:

Og jeg bruker taskmanager i Windows NT ganske mye :smile: Så jeg har god peil hvor mye minne de forskjellige appliskasjonene bruker. Greit å vite at programmene gjør det man har satt dem til, mens man skriver i word eller noe sånt.

[ Denne Melding var redigert av: kindings på 2002-11-16 13:55 ]

Lenke til kommentar

Sorry, hvis mitt innlegg ble funnet støtende (av andre enn Oppdatereren)

Regner med at de fleste vet hva TaskManager er.

Forøvrig så skal man passe seg for å lage slike tommelfinger-regler. Man kan bli ansatt på Elkjøp før man vet ordet av det.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-16 14:05, skrev 2roll:

Sorry, hvis mitt innlegg ble funnet støtende (av andre enn Oppdatereren)

Regner med at de fleste vet hva TaskManager er.

Forøvrig så skal man passe seg for å lage slike tommelfinger-regler. Man kan bli ansatt på Elkjøp før man vet ordet av det.

Tull, spør naboen din hva TaskManager er! hehe.. ja de fleste i forumet her vet vel at det er startmenyen men noen kunne jo tro noe annet også. :lol:

Lenke til kommentar

Så min maskin er ikke stabil nok?!?!?!?!? Jeg har ikke hatt et eneste problem med maskina siden jeg fikk den, og jeg har bare halvparten av det minnet du sier trengs for å gjøre maskina stabil! Jeg bruker den til spill og multimedia oppgaver, og har ikke et eneste problem med det i det hele tatt!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...