pleiadene Skrevet 27. november 2006 Del Skrevet 27. november 2006 (endret) Hei!har en panasonic fz 50 og til den vil jeg ha en god extern blitz,gjerne der alt er automatisert,hva skal jeg kjøpe og hvor?pris ca 2000 kroner pluss,minus Endret 29. november 2006 av pleiadene Lenke til kommentar
Manskow Skrevet 27. november 2006 Del Skrevet 27. november 2006 Gå til Metz sine sider, der finner du en link til å finne passende blits(er) for FZ'en din. Velg produsent og kameratype, så får du opp liste over de som kan brukes. Jeg kjøpte en Metz-blits til mitt FZ-30 som var meget bra. Vær obs på at du ikke kan sette på hva som helst, da digitalkamera har ulike krav til maks triggerspenning, som betyr at feil blits kan ødelegge kameraet. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 (endret) Her er en utrolig lang liste over blitzer med deres "trigger voltage": http://www.botzilla.com/photo/strobeVolts.html Din FZ-50 er kompatibel med ISO-standarden fra 1992 for blitz, og kan derfor bruke alle blitzer med "trigger voltage" på 24V eller mindre. I praksis nesten alle blitzer laget de siste 10-15 årene, så du kan finne massevis av brukte godsaker - feks. kan du få billige 5-6 år gamle Nikon eller Canon proffblitzer brukt til en brøkdel av nypris, siden alle de store kameraprodusentene har byttet blitzsystemer slik at de "gamle" ikke fungerer med nye digitale speilrefleks. Det gjelder Nikon-blitzer med to sifre etter "SB" (altså f.eks. SB-26, SB-28, SB-50) og Canon-blitzer med "EZ" i navnet (f.eks 420EZ) - disse har også glimrende automatikk som ivaretar eksponeringen for deg. Endret 28. november 2006 av Anew Lenke til kommentar
pleiadene Skrevet 29. november 2006 Forfatter Del Skrevet 29. november 2006 (endret) Hvilket av disse modellene er best?alle disse selges for under 2000 kroner,brukt,hvem er råest,og kan de brukes på mitt Panasonic fz50. trenger Svar i snarest,helst i dag Canon Speedlite 420EX CANON 550ex blitz canon speedlight 540ez Nikon sb-50 dx Nikon SB-28 Blitz. Nikon SB-80DX Nikon SB26 Endret 29. november 2006 av pleiadene Lenke til kommentar
Manskow Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 Siden jeg messet om Metz, må jeg jo nevne at den jeg kjøpte til FZ30 var både kraftig og rimelig, kostet ca. 700, så vidt jeg husker. Ny. Lenke til kommentar
pleiadene Skrevet 29. november 2006 Forfatter Del Skrevet 29. november 2006 (endret) den metz,en til 700 kroner har jeg hatt ,synes at den var altfor simpel. kan man ikke bruke noen av blitzene ovenfor eller?trodde dette var en plass(forum)der dere(noen) kunne svare meg på dette! De blitzene jeg selv har mest lyst på er: Nikon sb 80 Nikon sb 50dx nikon sb 28 eller Canon 530 ez Kan jeg bruke dem på FZ50? Endret 29. november 2006 av pleiadene Lenke til kommentar
Anew Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 (endret) Den kraftigste og beste blitzen på listen din er Nikon SB80. Deretter Canon 530ez fulgt av Nikon SB28 og 26 (som er nesten helt like på alle områder). Alle disse fungerer helt utmerket med din FZ50. SB-50 er ganske pinglete i dette selskapet. (kompakt-forumet er nok ikke det stedet du finner mest folk med peiling på blitz - du burde ha postet tråden din i utstyrsforumet) Endret 29. november 2006 av Anew Lenke til kommentar
pleiadene Skrevet 7. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2006 (endret) Jeg har fått tilbud å kjøpe denne for 1700 kroner:canon Speedlite 540EZ er denne blitsen bra,og kan den brukes på mitt kamera? Endret 7. desember 2006 av pleiadene Lenke til kommentar
Anew Skrevet 7. desember 2006 Del Skrevet 7. desember 2006 Ja, den er bra. Den kan brukes på ditt kamera, men du bør sjekke at den har auto-modus - ikke bare TTL og GN modi. Det ser ut som om den har auto, men du bør få det bekreftet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå