M@ggii Skrevet 27. november 2006 Del Skrevet 27. november 2006 (endret) Fant ikke noe sted dette faget var diskuter så jeg starter en ny tråd. My bra info om samfunskunnskap laget til læreboken socius (Cappelen) Læreplanmål- Samfunnskunnskap (2SK) Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor 2.2 Samfunnskunnskap (2SK) - sosiologi og sosialantropologi Mål 1 Elevene skal kjenne samfunnsvitenskapelige tenkemåter og metoder, kunne bruke de arbeidsredskapene som samfunnsfagene benytter og kunne ta stilling til etiske problemer i samfunnsforskningen Hovedmomenter Elevene skal 1a ha kjennskap til framveksten av samfunnsvitenskapene nasjonalt og internasjonalt 1b ha kunnskap om noen sentrale forklaringsmodeller og teorier i samfunnsvitenskapene 1c kunne bruke samfunnsvitenskapelige metoder til å gjennomføre mindre undersøkelser og kunne peke på feilkilder ved slike undersøkelser 1d kunne kritisk vurdere resultater av undersøkelser Mål 2 Elevene skal ha kunnskaper om hvordan sosialiseringsprosessen former individets personlige og sosiale utvikling. De skal ha kjennskap til samspillet mellom individ og samfunn og kunne vurdere ulike former for avvik Hovedmomenter Elevene skal 2a kunne bruke grunnleggende begreper knyttet til sosialisering 2b kunne drøfte hvordan sosial adferd kan være knyttet til ulike former for kommunikasjon 2c ha kunnskap om og kunne forstå hvordan familie, venner, skole, massemedia, arbeidsplass og religiøse samfunn påvirker og former individet 2d kunne drøfte hvordan sosialiseringsfaktorer som subkulturer, organisasjoner, gjenger og nærmiljø kan forme individet 2e kunne drøfte hvordan enkeltmennesket kan påvirke sine sosiale omgivelser 2f ha kunnskaper om hvorfor sosial konflikt og sosialt avvik oppstår og kunne drøfte ulike måter å møte sosiale konflikter på 2g kunne gjøre rede for ulike former for kriminalitet og kjenne til samfunnets reaksjonssystem overfor kriminelle 2h kunne drøfte virkninger av ulike straffemetoder og kunne gjøre rede for ulike former for kriminalforebyggende tiltak Mål 3 Elevene skal ha kunnskaper om hvordan ulike samfunn er bygd opp og endrer seg og kunne sammenligne ulike kulturer Hovedmomenter Elevene skal 3a ha kunnskaper om hvordan ulike samfunn ivaretar grunnleggende menneskelige behov og kunne gjøre rede for hvordan disse kan bli ivaretatt av sosiale systemer i ulike kulturer 3b kunne gjøre rede for faktorer som kan bidra til å opprettholde og endre et samfunn 3c kunne gjøre rede for religionenes, ideologienes og vitenskapens samfunnsmessige betydning 3d kunne gjøre rede for ulike oppfatninger av begrepet kultur og hvordan kulturbegrepet kan brukes til å forstå og analysere sosiale relasjoner innen og mellom grupper 3e kjenne til framveksten av Norge som et flerkulturelt samfunn og kunne drøfte årsaker til dannelse av fordommer 3f kunne drøfte forholdet mellom storsamfunnet og samer i Norge Mål 4 Elevene skal kunne vurdere sammenhengen mellom produksjon og samfunnsendring og kunne drøfte arbeid og produksjon i et internasjonalt, økologisk, økonomisk og sosialt perspektiv Hovedmomenter Elevene skal 4a ha kjennskap til sammenhengen mellom ressurstilgang, produksjon og teknologi og kunne gjøre rede for miljømessige konsekvenser av vår tids produksjons- og forbrukermønster 4b ha kjennskap til framveksten av kunnskaps- og informasjonssamfunnet og kunne gjøre rede for virkninger av utviklingen 4c kjenne til hovedtrekkene ved arbeidsliv og arbeidsmarked i Norge og kunne se hjemlige forhold i et internasjonalt perspektiv 4d ha kjennskap til hvordan lønnsdannelse skjer og kunne drøfte hvordan lønnsskiller oppstår og opprettholdes 4e ha kjennskap til kvinners rolle i arbeidslivet, og kunne drøfte kjønnsdeling i arbeidsmarkedet 4f kunne gjøre rede for sentrale organisasjonsteorier 4g kunne vurdere hva som kjennetegner et godt arbeidsmiljø Mål 5 Elevene skal ha kunnskaper om makt- og bytteforhold og forstå hvordan sosial ulikhet oppstår Hovedmomenter Elevene skal 5a ha kjennskap til ulike oppfatninger av makt og former for maktanvendelse på ulike nivåer i samfunnet 5b kjenne til ulike prinsipper for fordeling og kunne se fordeling som en grunnleggende politisk og økonomisk prosess knyttet til makt og beslutninger 5c kunne bruke lagdelings- og klassemodeller i analyse av sosial ulikhet og mobilitet 5d kunne gjøre rede for sosial ulikhet ut fra kjønn, alder, etnisk og sosial tilhørighet Beskrivelse av privatist eksamen Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Som den første i gruppen som har hatt privatiskeksamen (9.11),så har jeg nå lagt ut en oppsummering med noen hint til hva som kan gjøres ved forberedelse til eksamen. Det første du gjør når det er din tur til å bli kalt inn, er å trekke et tema tilfeldig som er basert på lærerplanen. I mitt eksempel ble det for eksempel: 3. Samfunnsendringer og produksjon / Makt og bytteforhold. Deretter trekker man et spesifikt emne som oppgaven handler om. Emne som jeg fikk gikk ut på dette; 3.1: Du er ungdomssekretær i Naturforbundet og skal holde foredrag for samfunnskunnskapsklassen med tema: "Industriell produksjons miiljømessige konsekvenser" Lag disposisjon til foredraget Når du har valgt tema og emne, får du 20 minutter til å forberede deg med alle skriftlige hjelpemidler. Bruk derfor ikke hele dagen til før til å finne notater med mindre du har skrevet dem selv for å huske. Etter disse 20 minuttene, holder du et foredrag på så lenge som overhodet mulig. Etter dette, stiller læreren sentrale spørsmål om sosialisering og etterhvert mer spesifikke spørsmål. Hint til eksamen: - Eksamenen er først og fremst basert på lærerplanen, så det er veldig lurt å lese gjennom denne grundig før eksamen, og ikke basere seg på at emnet du får er basert på Socius! - Prøv å få organisert disposisjonen så godt som overhodet mulig for best mulig orden. Ustrukurerte disposisjoner gir vanligvis trekk. - Husk å ha alle begrepene i orden. Nen begrep kan variere fra bok til bok, så husk definisjonene så godt som mulig- Skrevet 14. november 2006 Endret 28. november 2006 av M@ggii Lenke til kommentar
OddZen Skrevet 27. november 2006 Del Skrevet 27. november 2006 Gid gadde jeg hadt sammfunsfag eksamen i stede for elektroteknikk Lenke til kommentar
M@ggii Skrevet 28. november 2006 Forfatter Del Skrevet 28. november 2006 Siden ingen svarte på læreplanmål 1a måtte jeg finne det ut selv(lærer mer av det). Men trenger likevell hjelp til denn her. Hva er det egentlig de mener rundt dette læreplanmålet? Hvis jeg får en oppgave rundt dette målet hva skal jeg da svare? Hvor skal jeg begynne? 2b kunne drøfte hvordan sosial adferd kan være knyttet til ulike former for kommunikasjon Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå