Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Samfunnskunnskap (2SK): Læreplanmål og disposisjon


Anbefalte innlegg

Fant ikke noe sted dette faget var diskuter så jeg starter en ny tråd.

 

My bra info om samfunskunnskap laget til læreboken socius (Cappelen)

 

Læreplanmål- Samfunnskunnskap (2SK)

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
2.2 Samfunnskunnskap (2SK) - sosiologi og sosialantropologi

 

 

Mål 1

Elevene skal kjenne samfunnsvitenskapelige tenkemåter og metoder, kunne bruke de arbeidsredskapene som samfunnsfagene benytter og kunne ta stilling til etiske problemer i samfunnsforskningen

 

Hovedmomenter

Elevene skal

 

1a ha kjennskap til framveksten av samfunnsvitenskapene nasjonalt og internasjonalt

 

1b ha kunnskap om noen sentrale forklaringsmodeller og teorier i samfunnsvitenskapene

 

1c kunne bruke samfunnsvitenskapelige metoder til å gjennomføre mindre undersøkelser og kunne peke på feilkilder ved slike undersøkelser

 

1d kunne kritisk vurdere resultater av undersøkelser

 

 

Mål 2

Elevene skal ha kunnskaper om hvordan sosialiseringsprosessen former individets personlige og sosiale utvikling. De skal ha kjennskap til samspillet mellom individ og samfunn og kunne vurdere ulike former for avvik

 

Hovedmomenter

Elevene skal

 

2a kunne bruke grunnleggende begreper knyttet til sosialisering

 

2b kunne drøfte hvordan sosial adferd kan være knyttet til ulike former for kommunikasjon

 

2c ha kunnskap om og kunne forstå hvordan familie, venner, skole, massemedia, arbeidsplass og religiøse samfunn påvirker og former individet

 

2d kunne drøfte hvordan sosialiseringsfaktorer som subkulturer, organisasjoner, gjenger og nærmiljø kan forme individet

 

2e kunne drøfte hvordan enkeltmennesket kan påvirke sine sosiale omgivelser

 

2f ha kunnskaper om hvorfor sosial konflikt og sosialt avvik oppstår og kunne drøfte ulike måter å møte sosiale konflikter på

 

2g kunne gjøre rede for ulike former for kriminalitet og kjenne til samfunnets reaksjonssystem overfor kriminelle

 

2h kunne drøfte virkninger av ulike straffemetoder og kunne gjøre rede for ulike former for kriminalforebyggende tiltak

Mål 3

Elevene skal ha kunnskaper om hvordan ulike samfunn er bygd opp og endrer seg og kunne sammenligne ulike kulturer

 

Hovedmomenter

Elevene skal

 

3a ha kunnskaper om hvordan ulike samfunn ivaretar grunnleggende menneskelige behov og kunne gjøre rede for hvordan disse kan bli ivaretatt av sosiale systemer i ulike kulturer

 

3b kunne gjøre rede for faktorer som kan bidra til å opprettholde og endre et samfunn

 

3c kunne gjøre rede for religionenes, ideologienes og vitenskapens samfunnsmessige betydning

 

3d kunne gjøre rede for ulike oppfatninger av begrepet kultur og hvordan kulturbegrepet kan brukes til å forstå og analysere sosiale relasjoner innen og mellom grupper

 

3e kjenne til framveksten av Norge som et flerkulturelt samfunn og kunne drøfte årsaker til dannelse av fordommer

 

3f kunne drøfte forholdet mellom storsamfunnet og samer i Norge

 

 

Mål 4

Elevene skal kunne vurdere sammenhengen mellom produksjon og samfunnsendring og kunne drøfte arbeid og produksjon i et internasjonalt, økologisk, økonomisk og sosialt perspektiv

 

Hovedmomenter

Elevene skal

 

4a ha kjennskap til sammenhengen mellom ressurstilgang, produksjon og teknologi og kunne gjøre rede for miljømessige konsekvenser av vår tids produksjons- og forbrukermønster

 

4b ha kjennskap til framveksten av kunnskaps- og informasjonssamfunnet og kunne gjøre rede for virkninger av utviklingen

 

4c kjenne til hovedtrekkene ved arbeidsliv og arbeidsmarked i Norge og kunne se hjemlige forhold i et internasjonalt perspektiv

 

4d ha kjennskap til hvordan lønnsdannelse skjer og kunne drøfte hvordan lønnsskiller oppstår og opprettholdes

 

4e ha kjennskap til kvinners rolle i arbeidslivet, og kunne drøfte kjønnsdeling i arbeidsmarkedet

 

4f kunne gjøre rede for sentrale organisasjonsteorier

 

4g kunne vurdere hva som kjennetegner et godt arbeidsmiljø

 

 

Mål 5

Elevene skal ha kunnskaper om makt- og bytteforhold og forstå hvordan sosial ulikhet oppstår

 

Hovedmomenter

Elevene skal

 

5a ha kjennskap til ulike oppfatninger av makt og former for maktanvendelse på ulike nivåer i samfunnet

 

5b kjenne til ulike prinsipper for fordeling og kunne se fordeling som en grunnleggende politisk og økonomisk prosess knyttet til makt og beslutninger

 

5c kunne bruke lagdelings- og klassemodeller i analyse av sosial ulikhet og mobilitet

 

5d kunne gjøre rede for sosial ulikhet ut fra kjønn, alder, etnisk og sosial tilhørighet

 

Beskrivelse av privatist eksamen

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Som den første i gruppen som har hatt privatiskeksamen (9.11),så har jeg nå lagt ut en oppsummering med noen hint til hva som kan gjøres ved forberedelse til eksamen.

 

Det første du gjør når det er din tur til å bli kalt inn, er å trekke et tema tilfeldig som er basert på lærerplanen. I mitt eksempel ble det for eksempel:

 

3. Samfunnsendringer og produksjon / Makt og bytteforhold.

 

Deretter trekker man et spesifikt emne som oppgaven handler om. Emne som jeg fikk gikk ut på dette;

 

3.1: Du er ungdomssekretær i Naturforbundet og skal holde foredrag for samfunnskunnskapsklassen med tema: "Industriell produksjons miiljømessige konsekvenser"

Lag disposisjon til foredraget

 

Når du har valgt tema og emne, får du 20 minutter til å forberede deg med alle skriftlige hjelpemidler. Bruk derfor ikke hele dagen til før til å finne notater med mindre du har skrevet dem selv for å huske.

 

Etter disse 20 minuttene, holder du et foredrag på så lenge som overhodet mulig. Etter dette, stiller læreren sentrale spørsmål om sosialisering og etterhvert mer spesifikke spørsmål.

 

 

 

Hint til eksamen:

- Eksamenen er først og fremst basert på lærerplanen, så det er veldig lurt å lese gjennom denne grundig før eksamen, og ikke basere seg på at emnet du får er basert på Socius!

 

- Prøv å få organisert disposisjonen så godt som overhodet mulig for best mulig orden. Ustrukurerte disposisjoner gir vanligvis trekk.

 

- Husk å ha alle begrepene i orden. Nen begrep kan variere fra bok til bok, så husk definisjonene så godt som mulig-

Skrevet 14. november 2006

Endret av M@ggii
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden ingen svarte på læreplanmål 1a måtte jeg finne det ut selv(lærer mer av det). :blush:

 

Men trenger likevell hjelp til denn her. Hva er det egentlig de mener rundt dette læreplanmålet? Hvis jeg får en oppgave rundt dette målet hva skal jeg da svare? Hvor skal jeg begynne?

 

2b kunne drøfte hvordan sosial adferd kan være knyttet til ulike former for kommunikasjon

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...