Gå til innhold

Fjernutløser til Nikon D80

Anbefalte innlegg

Tenkte på at jeg skulle kjøpe meg en fjernutløser til min D80, men er litt usikker på om jeg bør gå for den med kabel eller uten.

Et spørsmål som dukker opp ved den trådløse er om den kun fungerer når den blir rettet mot fronten av kamera eller om den også vil fungere når man er bak, ved f.eks. fotografering på tripod.

Jeg vil tro jeg vil sette mest pris på den trådløse, så lenge den fungerer foran og bak kamera.

Noen som har noen formening rundt dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fjernkontrollen til D80 (ML-L3) fungerer ikke om man står bak kameraet. Sensoren for fjernkontroll sitter rett over D80-logoen på forsida av kamerahuset. Den vil sikkert fungere om man står litt til side for kameraet, men ikke rett bak. Det er mulig den vil fungere rett bak kameraet hvis man er i nærheten av reflekterende flater, men feks ute i naturen blir det litt verre.

Jeg kjøpte en uoriginal fjernutløser med tre meter ledning fra Hong Kong Supplies på eBay. Den kostet ca 35 NOK inkl porto. Det merkes at kvaliteten er litt skrot, men til prisen er det uslåelig. Min beskjedne bruk av fjernutløser forsvarer ikke innkjøp av en original en som er 20 ganger så dyr.

EDIT: Med fjernutløser med ledning kan du fokusere, vente og så ta bilde. Med fjernkontroll fokuserer kameraet når du trykker inn knappen og tar bilde straks motivet er i fokus.

Endret av simpson
Lenke til kommentar

Har sett på de på ebay jeg også, virker som en grei løsning for meg. Skal ikke akkurat drive med proffe ting, trenger bare en fjernutløser til å motvirke "shake" under lange lukkertider.

Får se om jeg greier å finne en med 3 meters kabel. Fjernutløser uten kabel som ikke fungerer bak kamera blir litt bortkastet for min del.

Edit: Ser at orginal Nikon MC-DC1 ligger på ca. 215kr på ebay inkl. frakt, mens uorginal med 3 meters kabel haver på ca. 125kr inkl. frakt. Noen som vet hvor lang kabelen er på den orginale?

Telcontar

Endret av Telcontar
Lenke til kommentar

D80 har en form for speillås for å motvirke at rystelser i kameraet gir bevegelsesuskarphet i bildet. Jeg husker ikke akkurat i hvilken meny funksjonen aktiveres, men det er i alle fall noen tidels sekunder forsinkelse på lukkeren etter at speilet er svingt opp. Det + selvutløser kan også fikse biffen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...