Gå til innhold

ASP: Hente data fra en table, basert på en annen table

Anbefalte innlegg

(Beklager elendig emnetittel, men vet ikke helt hvordan jeg ellers skulle forklare det).

Bruker ASP og Access til ett lite prosjekt, men har kjørt meg helt fast (igjen) og jeg klarer ikke google meg frem til dette pga jeg ikke vet helt hva jeg leter etter...

Jeg har en tabell med med masse records. Kall den gjerne «Alle».

I tillegg har jeg en tabell som inneholder noen utvalgte records hvor det ene feltet er alleID. Kall den gjerne «noen».

Det jeg ønsker er å vise informasjon fra «Alle» men kun de records som har alleID som matcher fra tabellen «noen».

Jeg har gjort noen lignende tidligere, men da har jeg åpnet og lukket «alle» for hver record i «noen». (ny select for hver record). Dette fungerte greit siden jeg kun hadde noen få records, men nå vil jeg havne på ca 1500 records og det vil kun øke, derfor ser jeg ikke for meg at jeg lager en select for hver record i «noen».

Eneste tanken som slo meg var å legge alle «alleID» fra «noen» til ett array (jeg aner ikke hvordan) og deretter gjøre noe alla dette, men er vel kanskje ikke helt aktuelt pga array vil jo da inneholde minst 1500 kriterier :S

"select * from alle where alleid = (array)"

Beklager elendig forklart :(

Kanskje det er hele strukturen min som er feil ... alle tips er velkomne.

Edit: Jeg kom på noe lurt, men det funket ikke, men kanskje det er en løsning, om det er noe som kan gjøres. Se på denne setningen:

"select * from alle where alle.alleID = noen.alleID"

Edit2: Er det bedre å heller legge inn ett felt i «alle» som f.eks. heter «noen» og setter det til "1" om det skal være med? Grunnen til at jeg ikke ville gjøre det slik var rett og slett fordi jeg vil du få en del ekstra felter på alle records, men det vil kun finnes data i alle på enkelte records. Men det er kanskje en OK måte å gjøre ting på?

Endret av JohnRichard
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...