Gå til innhold

Boot-partisjonen med WinXP heter F! Kan den byttes til C?

klarsen91

Anbefalte innlegg

Emnet sier vel egentlig det meste. Jeg skulle installere Windows XP hos en kamerat av meg, på en helt ny 80 GB harddisk. Fra før hadde han en annen harddisk (med Windows ME på en FAT32-partisjon). Jeg lot installasjonsprogrammet opprette en NTFS-partisjon, og la inn Windows XP på denne. Men da installasjonen var ferdig, oppdaget jeg at partisjonen hadde endt opp med bokstaven F!! Den gamle harddisken het C, mens D og E var hhv. cd-rom og cd-brenner. Finnes det noen mulighet for å bytte bokstaven på partisjonen hvor Windows ligger?

Jeg vet at "Disk management" kan brukes til å endre bokstav på de fleste harddisker / cd-rom, men dette går ikke med boot-partisjonen. Finnes det noe program, f.eks. PartitionMagic, som kan fikse dette?

På forhånd takk for all hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er en link til en med tilsvarende problem:

http://forum.hardware.no/viewtopic.php?top...=44799&forum=62

Start opp windows-hjelpen, og søk etter "diskpart".

Velg start->kjør, skriv så diskpart

Skriv "?" for hjelp

Kan gjøre mye der. Har selv skiftet på stasjonsbokstavene på samtlige stasjoner. Er litt pes, men windows-hjelpen er faktisk ganske bra.

Kan forklare kort her:

skriv "list volume"

Du får da opp en liste over volumer

Der står sikkert din stasjon F og til venstre for den står det "Volum X" der X er nummeret på volumet.

Skriv så "select volum X"

Så kan du skrive "assign c", volumet skal nå være skiftet fra F til C. Fungerer bare dersom C ikke er tatt fra før. Da må du i så fall skiftet det volumet som allerede er C til en anne bokstav. Bare gjenta fremgangsmåten til alt er som du vil ha det.

Håper du forstår.

[ Denne Melding var redigert av: Kjellinge på 2002-11-19 19:18 ]

Lenke til kommentar

Jeg tror du gjør lurt i å satse på PartitionMagic i nyeste versjon.

Tar jeg ikke feil så ligger det en masse henvisninnger til stasjonene c: d: f: g: i ulike registere og inifiler i operativsystemet. Dersom du bare skulle stokke om på bokstavene her, er jeg redd for at du ville få problemer ved oppstart og bruk av windows.

Så vidt jeg vet har PQMagic et eget program som tar seg av denne omstokkingen av volumhenvisninger i programvaren.

Du kan jo ta en tur innom websidene til powerquest å se...

- Ivar

Lenke til kommentar

Hmm, jeg har ikke akkurat lyst til å måtte formatere om. Maskinen virker tilsynelatende som den skal. Er det noen som vet om noen problemer som kan oppstå fordi boot- / Windows-partisjonen heter F? Er det f.eks. noen programmer som antar at Windows ligger i C:Windows, at programmer er installert i "C:Program Files" osv?

[ Denne Melding var redigert av: klarsen91 på 2002-11-20 20:31 ]

Lenke til kommentar

Husker ikke om jeg hadde installert noen programmer før jeg byttet på stasjonsbokstavene, men jeg er 99% sikker på at det ikke blir noen problemer med windows, hvis du gjør slik jeg beskrev over.

Skulle det bli problemer med andre programmer, kan du jo enten bytte tilbake stasjonsbokstaven, eller avinstallere programmene og installere på nytt.

Lenke til kommentar

For all del ikke endr bokstaven på OS partisjoner. Alt blir fucket opp når du gjør det.

Har ikke prøvd partition magic's program som skal fikse alle problemene skifte av bokstav medfører, men jeg tviler sterkt på at den kommer til å klare å fikse ALT.

Det beste er å koble fra alle ekstra harddisker, og skjule ekstra partisjoner (ved hjelp av PM f.eks) FØR du installerer operativsystem.

Jeg har funnet ut at da får du mest kontroll over hvilke partisjoner som får hvilken bokstav.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt H: som bootpartisjon i over et år nå og har aldri hatt noen problemer med det. Antar det er flere her som kjører dualboot med Win2000/XP og Win98.

Det eneste jeg har merket er at enkelte programmer (<1%) foreslår installasjon til C:, men dette gjelder gamle programmer. Uansett har jeg alltid kunnet endre dette til riktig disk selv.

Lenke til kommentar

Jeg har gjort det, først kjører jeg RegSearch og søker på F: og erstatter F: med C: i hele

registeret...

Deretter så går jeg i Registeret: og endrer stasjons

bokstav: HWLocalMachine>System>MountedDevices

og endrer F: til C: (hvis det er en C: fra før så

endrer jeg den til den annen ledig stasjonsbokstav)

Og booter, dette KAN gå bra, men du også risikere

at Win2000/XP ikke booter etterpå eller at du

ikke får logget inn.....

JEG ANBEFALER IKKE Å PRØVE DETTE det var litt knot..

-------

Jeg dualbooter Win98/2000/XP.

Harddisken er delt i 4 partisjoner:

Win98(Fat32, boot-disk), Win2000(NTFS), WinXP(NTFS) og Data(Fat32)

Altså en til hver av OSene, og felles disk D der

jeg har alle data: dokumenter, bilder, videos osv

Når jeg booter 2000 så er Win2000 partisjonen C:

det samme når jeg booter WinXP, Data partisjonen

er D: for alle OS.

lqpl

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...