Gå til innhold

Hvilken utdanning skal jeg ta?

Nimrad

Anbefalte innlegg

Jeg ser det finnes en del slike tråder fra før av, men de hjelper egentlig meg lite. Jeg har undersøkt i haugevis og prata med en rådgiver, men han på min skole hadde lite peiling på dette her.

Problemet er at jeg ikke vet hva jeg skal bli. Mine faglige interesser er markedsføring og administrative og økonomisk rettede fag. Jeg så tidligere for meg å bli siviløkonom, men har i det siste gått over til å ta en bachelor i entreprenørskap på BI. Jeg har siden 8. klasse vært interessert i bedriftsøkonomi. Var på kurs i 8. og var veldig nær ved å starte egen bedrift. Jeg lurer bare på om noen her har gått på dette programmet på BI(evt. lignende på andre skoler)? Hadde vært greit og pratet med noen om hvordan dette er og hvor "viktig" dette er om man skal starte egen bedrift. Noe som jeg sannsynligvis vil gjøre så fort jeg blir 18-19.

Takker for svar

(Ble litt ufullstendig, men jeg må hjem fra skolen nå. Kan oppdatere litt når jeg kommer hjem.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor gammel er du nå?

Når du skal velge hvilken utdannelse du skal ta bør du ta utgangspunkt i to forhold:

1. Hva er du interessert i?

2. Hva er du flink i?

Siden du oppgir at du er interessert i økonomiske og administrative fag og kanskje er rimelig flink i fag som ligger dette fagområdet nært (matematikk, bed.øk., regnskap, rettslære etc), kan det være naturlig å satse i den retningen. Hvis du ikke har noen nærmere preferanser mht til yrke, vil en generell utdannelse gi større muligheter enn en smal utdannelse. Den mest generelle utdannelsen innenfor økonomi er siviløkonom/master i økonomi og administrasjon.

Jeg tok denne utdannelsen fordi jeg var litt usikker på hva jeg ville bli, samtidig som jeg ville holde flest mulige veier åpne og ha god sannsynlighet for å nå lengst mulig innenfor den fagretningen jeg valgte.

Valget stod faktisk mellom to så forskjellige utgangspunkt som siv.øk og siv.ing ntnu, da jeg var rimelig interessert i både teknologi og økonomi og var omtrent like god i fag som berørte områdene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...