tore_v1 Skrevet 27. november 2006 Del Skrevet 27. november 2006 (endret) Hei O'STORE EDIT: Videokameraet er tydeligvis ikke å få tak på i Norge lenger. Så derfor.. Da blir det nytt kamera i overnevnte prisklasse, rundt 6500.. Sjekker litt videre rundt her inne, men tar gjerne i mot innspill. Jeg skal altså da kjøpe en blitz til et Nikon D70. Flott kamera, men innendørs kommer den ofte til kort på blitzen. Jeg har 10.000 til rådighet, men innenfor dette budsjettet skal jeg også kjøpe et videokamera. Derfor blir det en avveining på hvor mye som brukes på hvert. Jeg har fint lite peiling på hverken videokamera eller blitz, så jeg er veldig avhengig av hjelp. Når det gjelder blitz kan denne gjerne være trådløs, da kamera tydeligvis støtter dette. Jeg vil sånt sett gjerne ha innspill på totalpakken, altså begge deler, helst fra samme nettbutikk, slik at summen kommer under 10.000. Jeg har kun lov til å bruke denne summen, har et vedtak bak meg på det, så grensen er absolutt når det gjelder budsjett. Videokamera skal primært brukes til å filme diverse arrangementer, som da skal redigeres ned til 5- og 10 minutters snutter. Jeg er usikker på hva slags andre kriterier man bør ha med, annet enn at utseende ikke teller en dritt. Fint om kamera ikke er for stort heller. Jeg har ingen forutsetning for å uttale meg om det bør være harddiskbasert, cd, dvd, dv eller hva som helst. Tusen takk for alle innspill LØST: Takk for hjelpen dere. Kjøper GS300 og Sigma super blits. Takker og bukker Endret 18. januar 2007 av tore_v1 Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 27. november 2006 Del Skrevet 27. november 2006 (endret) Jeg vil sånt sett gjerne ha innspill på totalpakken, altså begge deler, helst fra samme nettbutikk, slik at summen kommer under 10.000. Jeg har kun lov til å bruke denne summen, har et vedtak bak meg på det, så grensen er absolutt når det gjelder budsjett. Siden pris åpenbart er vesentlig, ville jeg gått for Sigma EF 500 DG Super og Panasonic NV-GS500 dersom det ikke er noe krav om at du må ha noe ekstrautstyr (som DV-taper etc). Du må muligens kjøpe dem i forskjellige butikker, men selv med frakt bør alt dette komme (så vidt) under 10000,- kr. Blitzen kommer på 1945,- + frakt og kameraet kommer på 7798,- + frakt... Dersom du vil ha ekstrautstyr til kameraet, som stativ, DV-taper, kamerabag etc. ville jeg gått for Panasonic NV-GS300. Siden du skal redigere, bør du utvilsomt velge DV-kamera, og les noen tråder på forumet her om videokamera, så skjønner du fort hvorfor Panasonic... Endret 27. november 2006 av k-ryeng Lenke til kommentar
Anew Skrevet 27. november 2006 Del Skrevet 27. november 2006 Jeg slutter meg til k-ryengs blitztips. Massevis av lys for pengene. Lenke til kommentar
tore_v1 Skrevet 27. november 2006 Forfatter Del Skrevet 27. november 2006 (endret) Hjertelig takk for innspill Hvordan er de to panasonic-kameraene satt opp mot hverandre? Trenger ikke stativ, men burde ha veske, et par tape'r, og eventuelt et enkelt redigeringsprogram om dette ikke følger med kamera. EDIT: Kan gå litt utover budsjett har jeg fått høre nå, men det er snakk om maks 500-600 kroner.. Endret 27. november 2006 av tore_v1 Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 30. november 2006 Del Skrevet 30. november 2006 (endret) Hjertelig takk for innspill Hvordan er de to panasonic-kameraene satt opp mot hverandre? Trenger ikke stativ, men burde ha veske, et par tape'r, og eventuelt et enkelt redigeringsprogram om dette ikke følger med kamera. NV-GS500 har litt bedre optikk og større zoom-område. Det er egentlig hovedforskjellen, i tillegg til at det er bedre på manuell kontroll hvis jeg ikke husker feil. Det følger med et ganske enkelt og greit program til redigering, du kan prøve det og heller kjøpe noe bedre etter hvert. Taper koster noen hundrelapper for en 5-pk, og en rimelig og grei veske får du får du for 3-400 kr. Det er med andre ord ingenting som gjør at du ikke bør velge NV-GS300, dersom du får det inn på budsjettet, noe jeg synes ser ut som skal gå greit... Edit: ser at verken NV-GS300 eller NV-GS500 har videolys... Endret 1. desember 2006 av k-ryeng Lenke til kommentar
Ole_Kr Skrevet 30. november 2006 Del Skrevet 30. november 2006 Jeg vil sånt sett gjerne ha innspill på totalpakken, altså begge deler, helst fra samme nettbutikk, slik at summen kommer under 10.000. Jeg har kun lov til å bruke denne summen, har et vedtak bak meg på det, så grensen er absolutt når det gjelder budsjett. Siden pris åpenbart er vesentlig, ville jeg gått for Sigma EF 500 DG Super og Panasonic NV-GS500 dersom det ikke er noe krav om at du må ha noe ekstrautstyr (som DV-taper etc). Du må muligens kjøpe dem i forskjellige butikker, men selv med frakt bør alt dette komme (så vidt) under 10000,- kr. Blitzen kommer på 1945,- + frakt og kameraet kommer på 7798,- + frakt... Dersom du vil ha ekstrautstyr til kameraet, som stativ, DV-taper, kamerabag etc. ville jeg gått for Panasonic NV-GS300. Siden du skal redigere, bør du utvilsomt velge DV-kamera, og les noen tråder på forumet her om videokamera, så skjønner du fort hvorfor Panasonic... 7369290[/snapback] Jeg fikk min Sigma EF 500 DG for Nikon D70S i dag - for 1713,- inkl. frakt. Dette fra komplett.no Har ingen erfaringer med blitzen så langt. ....jeg bare nevner det Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 1. desember 2006 Del Skrevet 1. desember 2006 Jeg fikk min Sigma EF 500 DG for Nikon D70S i dag - for 1713,- inkl. frakt. Dette fra komplett.no Med eller uten "Super"? Er litt usikker på forskjellen, men det skal ha litt å si... Lenke til kommentar
Ole_Kr Skrevet 1. desember 2006 Del Skrevet 1. desember 2006 Jeg fikk min Sigma EF 500 DG for Nikon D70S i dag - for 1713,- inkl. frakt. Dette fra komplett.no Med eller uten "Super"? Er litt usikker på forskjellen, men det skal ha litt å si... 7399075[/snapback] Det er jeg litt usikker på også? Trudde alle disse blitzene var like jeg? Som lettere uerfaren - og noen måneder fersk speilrefleksbruker, må jeg si at jeg syns den fysiske størrelsen på blitzen var noe større enn jeg hadde ventet meg. Er Nikon SB600 like ruvende? De må kanskje være såpass store for å fylle funksjonen sin. Jeg får begynne å ta bilder, så får jeg lære etterhvert. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 1. desember 2006 Del Skrevet 1. desember 2006 (endret) Jeg fikk min Sigma EF 500 DG for Nikon D70S i dag - for 1713,- inkl. frakt. Dette fra komplett.no Med eller uten "Super"? Er litt usikker på forskjellen, men det skal ha litt å si... Det er jeg litt usikker på også? Trudde alle disse blitzene var like jeg? Ser på Sigmas hjemmeside at om EF 500 DG Super står det It incorporates "modeling flash" mode to provide proper light distribution to check the shadow of the subject. The multi pulse flash features enable reduced power setting from 1/4 to 1/128 in 6 steps and the pulse frequency of the flash can be set from 1Hz to 199Hz. EF-500 DG SUPER incorporates wireless TTL flash photography, slave flash photography, and FP flash photography (synchronized with high shutter speeds). In addition, manual flash also can be set at 8 output power levels.mens om EF 500 DG ST står det bare In addition manual flash can be set to full and 1/16 output levels in 2 steps.Med andre ord er Super litt mer avansert, og støtter trådløs TTL (må vel ha Nikon D70/D70s/D80 eller høyere for å få utnyttet det uten tilleggsutstyr). Nikon SB-600 er omtrent like stor (men ikke like kraftig), ruver nok ikke noe mindre... Kanskje litt, men ekstern blitz tar litt plass, uansett hvordan du vender på det. Endret 1. desember 2006 av k-ryeng Lenke til kommentar
Ole_Kr Skrevet 1. desember 2006 Del Skrevet 1. desember 2006 Jeg fikk min Sigma EF 500 DG for Nikon D70S i dag - for 1713,- inkl. frakt. Dette fra komplett.no Med eller uten "Super"? Er litt usikker på forskjellen, men det skal ha litt å si... Det er jeg litt usikker på også? Trudde alle disse blitzene var like jeg? Ser på Sigmas hjemmeside at om EF 500 DG Super står det It incorporates "modeling flash" mode to provide proper light distribution to check the shadow of the subject. The multi pulse flash features enable reduced power setting from 1/4 to 1/128 in 6 steps and the pulse frequency of the flash can be set from 1Hz to 199Hz. EF-500 DG SUPER incorporates wireless TTL flash photography, slave flash photography, and FP flash photography (synchronized with high shutter speeds). In addition, manual flash also can be set at 8 output power levels.mens om EF 500 DG ST står det bare In addition manual flash can be set to full and 1/16 output levels in 2 steps.Med andre ord er Super litt mer avansert, og støtter trådløs TTL (må vel ha Nikon D70/D70s/D80 eller høyere for å få utnyttet det uten tilleggsutstyr). Nikon SB-600 er omtrent like stor (men ikke like kraftig), ruver nok ikke noe mindre... Kanskje litt, men ekstern blitz tar litt plass, uansett hvordan du vender på det. 7399252[/snapback] Da er det nok ikke super jeg har. Men på mitt nivå tror jeg ikke det er det store behovet heller. Lenke til kommentar
tore_v1 Skrevet 4. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2006 Panasonic GS280 skal ettersigende være helt lik 300, med unntak av DV-inn funksjonen, som selgeren på Aamo elektro mente ingen hadde brukt på fem år.. Kan noen kommentere dette? Noen som vet om andre forskjeller? Vil gjerne gjøre dette innkjøpet uten at det skal stilles spørsmålstegn ved bakgrunnsarbeidet.. Blir Sigma Super blitsen i alle fall, det er sikkert. Følger det med et futteral med denne? Lenke til kommentar
Anew Skrevet 4. desember 2006 Del Skrevet 4. desember 2006 Blir Sigma Super blitsen i alle fall, det er sikkert. Følger det med et futteral med denne? 7425932[/snapback] Så vidt jeg husker, så gjør det det. Jeg har den selv, men har aldri brukt futteralet. Lenke til kommentar
dhjerp Skrevet 4. desember 2006 Del Skrevet 4. desember 2006 Blir Sigma Super blitsen i alle fall, det er sikkert. Følger det med et futteral med denne? 7425932[/snapback] Futteral og et lite stativ. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 4. desember 2006 Del Skrevet 4. desember 2006 med unntak av DV-inn funksjonen, som selgeren på Aamo elektro mente ingen hadde brukt på fem år..Tror jeg hadde valgt å gå et annet sted hvis selgeren faktisk sa dette i fullt alvor. For da har han ikke god nok peiling til å faktisk selge kamera. DV-inn brukes blant annet for å overføre ferdigredigert materiale tilbake til tape, så man kan lagre denne som en master. Det gir bedre kvalitet (mindre komprimert) enn om man lagrer på DVD, og tilsvarende kvalitet på harddisk tar MYE plass... samt at en harddisk kan krasje. Hvis det er fem år siden jeg sist brukte DV-inn, så går tiden noe helt for j*vlig fort. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 Du kunne ikkje ha svart på det som eigentleg var spørsmålet i same slengen Afseth? tore_v1: So vidt eg veit -- gjennom Afseth og eit raskt søk på Google akkurat no --- er DV-inn eller mangel på dette den einaste forskjellen mellom GS280 og GS300 ja. Lenke til kommentar
tore_v1 Skrevet 5. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2006 Den er god Da blir det nok GS300, var forberedt på at selger ikke hadde helt peiling, siden han først maste litt om hvorvidt jeg kunne kjøpe med en gang eller ikke.. Godt å vite at det finnes folk som vet bedre her inne Hjertelig takk for alle innspill! Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 6. desember 2006 Del Skrevet 6. desember 2006 Du kunne ikkje ha svart på det som eigentleg var spørsmålet i same slengen Afseth? Glemte det Men ja, dv-inn er eneste forskjellen på disse to. Lenke til kommentar
tore_v1 Skrevet 18. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2007 Da er tydeligvis ikke kamera å få tak på lenger.. Har noen tips om andre kamera i samme prisklasse, altså 6500 kroner? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 18. januar 2007 Del Skrevet 18. januar 2007 Da er tydeligvis ikke kamera å få tak på lenger.. Har noen tips om andre kamera i samme prisklasse, altså 6500 kroner? 7748782[/snapback] GS280/GS300? Er da fortsatt noen butikker med disse på lager, mens man venter på arvtakerne. Lenke til kommentar
tore_v1 Skrevet 18. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2007 Jepp, endte opp med en demoversjon av GS280 fra elkjøp til 4999. Helt kurant regner jeg med. Takk for alle innspill Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå