Gå til innhold

Hardware deinterlacing vs. software

aMo

Anbefalte innlegg

Her er ei nøtt jeg har slitt endel med..

Man skulle jo tro at hardware deinterlacing var det beste når man skulle se DVD, spesielt når ATI skryter så hemningsløst av sitt AVIVO opplegg..

Men det jeg har funnet ut er at hardware deinterlacing faktisk i mange (de fleste?) tilfeller fungerer dårligst!

Det skal merkes at selve bildekvaliteten er ok, at man ikke merker flimmer eller selve interlacing-effekten man gjerne får uten behandling (weave), men dette hjelper jo lite når man får følelsen av at filmen går i 15fps og ikke 24/25 som den skal.. Dette har jeg merka meg mye i det siste, spesielt i scener der kameraet panorerer fra en side til en annen og hele bildet må behandles (ikke bare en liten del som er i bevegelse altså). :nei:

Jeg testa derfor i Powerdvd 7 å skru av hardware accelleration og prøve diverse av Cyberlinks software deinterlacing, og dette funker faktisk veldig bra, man får følelsen at at framerate er høy, samtidig som man ikke får weave-effekten..

Dette irriterer meg litt, siden X1800XT skal være et bra kort, og når ATI skryter så hemningsløst av AVIVO-delen i produktene sine, hvorfor fungerer det da så dårlig?

Flere enn meg som har merket lav fps (eller tilsynelatende så) eller andre mangler ved hardware deinterlacing med ATI?

Er Nvidia bedre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg testa Nvidia sin Purevideo Decoder og den var veldig bra. Ved panorering ble bildet veldig skarpt og flyten var mye bedre enn med en del andre programmer.

Grunnen til at det kan virke som lav fps er at simple de-interlacere bare tar de to halvbildene som utgjør ett helt bilde og legger de sammen til ett (enten ved weave, blend eller andre simple metoder). Man vil da få 25fps. Problemet er at de to halvbildene ligger forskjellig i tid, altså egentlig 50fps. (Siden halv-bildene ligger forskjellig i tid vil det ved panorering også bli veldig diffuse/uklare bilder).

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Etter litt testing så viser det seg at enkelte filmer funker best med ATI AVIVO på hardware accelerated og hardware deinterlacing, mens annet funker best med software.. Irriterende at hver gang man skal se en film må man være sikker på at man har beste deinterlacing og kanskje må bytte under veis..

Skjønner ikke at vi egentlig må deinterlace videoen i det hele tatt siden den ligger lagret progressivt (samme som 480p/576p) på DVD'ene og PC-skjermene våre viser bildet med progressiv scan.. Eller gjør de ikke det?

Lenke til kommentar

Rikky: Både rett og feil, DVD'ene er lagret både progressivt og interlaced alt ettersom.... (PAL 576i/576p)

Det som er vanlig (som jeg har merka) er at selve filmen er lagret i 576p for best kvalitet, og ekstramateriale er lagret i 576i for å spare plass (?)

Det er typisk på DVD'ene mine at filmen ikke har horisontalt støy, mens ekstramaterialet må deinterlaces for å ikke får horisontale striper.

Eventuelt 480p/480i på NTSC, sone 1, filmer.

Problemet med progressive scan, er akkurat det jeg klager over, at det blir tendenser til "lav framerate" i scener der hele bildet er i bevegelse (panorering fra side til side f.eks). Dette er jo grunnen til at vi ikke liker å spille FPS-spill i 24fps :p

Problemet med Interlaced scan er jo akkurat at man på LCD-skjermer merker disse horisontale stripene der det er bevegelse.

Ingen av disse problemene merker man på en vanlig TV da de er interlaced og progressive bilder blir konvertert til interlaced, og LCD-tv'er og plasma-skjermer har jo ganske avanserte deinterlacing-elektronikk innebygd.. Så man merker vel ikke stort til det der heller..

Problemet mitt er at et skjermkort som i sin tid kosta 4000kr som produsenten skryter så hemningsløst av video-kvaliteten og deinterlacinga til, ikke klarer å deinterlace all video, men at det i mange tilfeller lønner seg å deaktivere hele hardware acceleratinga og kjøre software deinterlacing..

Lenke til kommentar

Spillefilmer er ofte 25fps (29,97 i NTSC). Dette gir da ingen weave-effekt siden begge feltene ligger likt i tid. TV-serier, programmer (og sikkert mye ekstra-materiale) er ofte 50fps (59,94fps i NTSC) og vil derfor resultere i weave-effekt og uklare bilder ved f.eks. panorering (om man bruker dårlige de-interlace-rutiner). Begge deler er alikevel interlaced.

Lenke til kommentar
Spillefilmer er ofte 25fps (29,97 i NTSC). Dette gir da ingen weave-effekt siden begge feltene ligger likt i tid. TV-serier, programmer (og sikkert mye ekstra-materiale) er ofte 50fps (59,94fps i NTSC) og vil derfor resultere i weave-effekt og uklare bilder ved f.eks. panorering (om man bruker dårlige de-interlace-rutiner). Begge deler er alikevel interlaced.

7378274[/snapback]

Spillefilmer ER i 24fps, da panavision-kameraene de blir spilt inn med ruller 24 bilderammer i sekundet (her snakker vi fysisk filmrull).

På DVD lagres filmene derimot i 25fps.

PAL bildesystemet som vi bruker i Norge og Europa er 25fps progressivt, og 50fps interlaced. TV-signal er 50fps interlaced og kalles PAL 576i50, mens NTSC er 30fps progressivt og TV-signalene i USA er 60fps (59,94 da om du absolutt må :p) og kalles NTSC 480i60.

Filmene er lagret i "nesten" originalt format på DVD, dvs 25fps i enten PAL 576p eller NTSC 480p. Men for å vise dem på TV'er må bildet bli gjort om til det TV'en viser, nemlig 50fps i Norge og å intrerlace bildet her er en rimelig enkel sak da 25x2 = 50fps interlaced. Derimot, når man skal vise film på en skjerm som er 60hz (f.eks NTSC i USA) så må de bruke en pulldown-teknikk som lager ujevne bilder i interlacingen (2-2-3-2-2-3 eller noe i den duren) for å få det til å gå opp i 60fps.

Weave effekten vil man uansett få på progressive skjermer, uansett hvor høy fps man har, så lenge bildet man viser er interlaced, de er rett og slett ikke kompatible med hverandre. Hvorvidt alle merker effekten er en annen sak.. Jeg merker den godt. Men det er ikke interlaced eller weave effekten som er problemet mitt. Problemet mitt er på filmer som er lagret progressivt (altså ingen weave effekt uansett) så får man følelsen av lav framerate dersom man ikke omdanner bildet fra 25fps til 50 eller 60 ved å kjøre deinterlacing på dem..

Dette er ting man aldri merker på TV, fordi de gjør det av seg selv. Jeg merker det derimot på Mitt system.. Og jeg er usikker på hvorfor.. Om det er ATI som sliter med DVD-avspilling (som en nevnte over her) eller om det er samsung som har lamme skjermer..

Endret av aMo
Lenke til kommentar

Vel, da syns jeg du skal ta deg en tur hit å se på skjermen min (Samsung Syncmaster 225bw LCD) og se meg rett inn i øynene etterpå at du ikke ser weaving når jeg viser det til deg ;)

Men det kan virke som det er som sagt over her, rett og slett at PowerDVD ikke funker så bra med ATI kort.. For det er nå i det siste jeg har blitt obs på lav framerate ved dvd avspilling, og weave-effekten har man alltid kunne unngå uansett.. Tester Media Player Classic nå, og her er det null problem.. hmmm

PowerDVD + ATI = Usant?

Lenke til kommentar

Jeg har egen skjerm. :p Men jeg har tatt opp en del fra VHS og på en del filmer trenger jeg ikke de-interlace og får ingen weave-effekt. Tar jeg derimot opp fra TV får jeg alltid weaving.

Testet nå. Jeg tok inn en eldre spillefilm (Highlander) og sjekket etter weaving. Overhodet ikke tegn til weaving. Så tok jeg inn en annen DVD som er fra TV-sending. Hva fikk jeg der? Weaving galore!! :wow: (Begge filmene i samme program og uten de-interlacing. Begge filmene er PAL).

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Og det passer jo bra med det jeg skrev om at filmene er progressivt lagret mens ekstramaterialet er lagret som interlaced, da dette ofte er laget for TV (The Making Of - dokumentarer f.eks vises jo ofte på tv som promo).

Problemet var ikke weaving, da man lett kan overkomme dette, problemet var at PowerDVD mister framerate dersom man ikke bruker deinterlacing (hvilket er veldig rart igrunn) eller bruker hardware deinterlacing på mitt ATI-kort.. Og det kan tyde på at det er PowerDVD mot ATI som er problemet, og ikke selve formatet på filmen eller måten det deinterlaces på..

Endret av aMo
Lenke til kommentar

Tipper capture-kortet ditt deinterlacer automatisk.. TV-kortet mitt (som også kan brukes til å ta imot VHS-signal) har automatisk deinterlacing på YUV2 fargeformatet, mens andre formater (f.eks RGB32) er interlaced med merkbar weaving..

Lenke til kommentar

hmm.. finner ingen info på om VHS er interlaced eller ikke.. Den støtter formatet, men det jeg finner ingenting som sier at den bruker det som default..

Så jeg er litt usikker på den.. har vel snart lest hele wikipedia på dette feltet.. hehe

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...