Gå til innhold

Fortolling av varer etter kjøp fra utlandet

Anbefalte innlegg

Jeg bestillte en dvd fra play.com. Mottok i dag et brev hvor det står at den må fortollels. Tenkte desverre ikke på dette da jeg bestilte den (kostet like over 200 kr). Kommer nok til å fortolle den selv, for jeg gidder ikke gi posten gleden av å håve inn kr 150 bare i gebyr. Uansett:

De skal ha en kvitering/faktura eller kontoutskrift... Jeg brukte skandiabanken, så jeg får ikke noen kontouskrift, og faktura/kvitering har jeg jo ikke mottat. Kanskje den ligger i pakken???

Noen som har noen erfaring med dette? Hvor nøye er de på det? Kan jeg gå ned dit og åpne pakken dersom kviteringen ligger inni? Kan jeg ta en utskrift fra nettsiden hvor jeg ser de har trukket summen fra kontoen min (inne på nettbanken altså)?

I det hele tatt: Har noen der ute vært borti slikt og kan fortelle meg hvordan dere løste dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ligger helt sikkert i pakken.

ellers kan du jo bare vise dem at det er en dvdfilm, og vise til at prisene idag sjelden går over 200. du kan også true dem med at du skal innlevere rapport til tolldirektoratet og administrasjons og rasjonaliseringsdepartementet og klage over denne type unødig pirk og byråkrati, si at det er et uvesen som sverter hele etaten og er i strid med regjeringens intensjoner.....så skjelver de nok i buksene.

forøvrig: mine dvd filmer fra amazon har havnet direkte i min postkasse uten avgift og gebyr. den siste (GOGS,complete collection!) var forresten blandt de dyre, tror jeg, med frakt sikkert bbortimot 300, men den gikk også rett gjennom.

Lenke til kommentar

Takk for svar, men jeg tror ikke jeg skal gå så hardt ut med en gang :grin:

Leser også at dersom pakken er moms- / tollfri blir det ikke noe gebyr... Med dagens pund priser koster det ca 250 kr for filmen. Vet dvd'en er tollfri, men er den også momsfri? Har jo helt sikkert allerede betalt moms til storbritania... Dessuten momsen (forskjell i momsen) blir jo utrolig liten... sikkert snakk om noen kroner... utrolig surt om jeg må betale enorme summer i gebyr bare for at staten skal få cashet inn et par lusne krone stykker... Kan godt sette en hel tier rett inn på kontoen din kjell mange... så tjener vi begge på dette her :grin:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-16 02:15, skrev Herr_Dude:

De skal ha en kvitering/faktura eller kontoutskrift... Jeg brukte skandiabanken, så jeg får ikke noen kontouskrift, og faktura/kvitering har jeg jo ikke mottat.

Du får jo kontoutskrift på Skandiabanken da.

Er jo bare å printe ut og sende/faxe inn.

Du kan jo også ta en utskrift ifra Play.com sine websider, der prisen kommer frem.

Lenke til kommentar

Quote:

Du får jo kontoutskrift på Skandiabanken da.

Er jo bare å printe ut og sende/faxe inn.

Du kan jo også ta en utskrift ifra Play.com sine websider, der prisen kommer frem.

Ja tok en utskrift fra Skandiabanken, og tenkte å gå ned til tollvesenet på mandag og krangle litt med dem. Trodde dette var en litt tvilsom måte å gjøre det på da det er svært vanskelig å verifisere at en utskrift fra en html side er ekte. Hva om noen "luringer" kjøper en greie til 20 000 og bare endrer dette til 200? Eller vet de kanskje allerede verdien på varen? I såfall burde det vel gå greit :smile:

Lenke til kommentar

God idè borre. Skal sannelig ta med telefonnummeret til skandiabanken i fall de er noen skikkelige paragraf-ryttere.

En ting til :smile: Har (som dere sikkert har forstått :wink: )ikke kjøpt noe over 200 fra utlandet før:

- Noen som har kjøpt varer over 200 kr fra play.com og måttet betale moms på dette? Er det slik at du allerede betalt moms til storbritania? Er det enkelt å få denne tilbakebetalt eller er det så mye heft og byråkrati at det ikke engang er verd 50-lappen (hvordan gikk dere evt. fram) ?

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-16 21:58, skrev Herr_Dude:

Noen som har kjøpt varer over 200 kr fra play.com og måttet betale moms på dette?

Ja.

Quote:

Er det slik at du allerede betalt moms til storbritania?

Nei. Play ligger på Jersey.

Quote:

Er det enkelt å få denne tilbakebetalt eller er det så mye heft og byråkrati at det ikke engang er verd 50-lappen (hvordan gikk dere evt. fram) ?

Du får den ikke tilbakebetalt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...