knutinh Skrevet 27. november 2006 Del Skrevet 27. november 2006 Hvorfor gir lang eksponering støy? Hva skjer når man setter canon kamera i modus for "fjerne støy ved lange eksponeringer" Kan man kompensere for dette ved å ta en rekke eksponeringer med speilet oppe (uten bevegelse) og så midle disse i dertil egnet software? -k Lenke til kommentar
riktig Skrevet 27. november 2006 Del Skrevet 27. november 2006 Jeg skal ikke uttale meg om hvorfor det blir mye støy og hete pixler, det får sensor-nerdene ta seg av. Derimot vil jeg anbefale den støyfjerningen, da den er veldig effektiv for å fjerne hete pixler og støy ved lange eksponeringer, særlig når du må bruke høy iso. Da tar kameraet et nytt bilde med lukkeren igjen, og bruker støyen som oppstår til å kansellere støyen på bildet. Skal ikke si noe skråsikkert, men det er noe slikt som skjer. Eneste måten du kan kompensere er å skru opp iso. Sensoren trenger å fange opp et visst nivå med lys for at det skal bli resultater, derfor vil ikke flere kortere eksponeringer ha noen effekt. Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 27. november 2006 Forfatter Del Skrevet 27. november 2006 Eneste måten du kan kompensere er å skru opp iso. Sensoren trenger å fange opp et visst nivå med lys for at det skal bli resultater, derfor vil ikke flere kortere eksponeringer ha noen effekt. 7369201[/snapback] Men hvis du skrur opp ISO så får du gjerne et støybefengt bilde med "rett" gain, dvs hele A/D konverter-området dekket. Hvis bare iso-innstillingen går langt nok så burde det være mulig å kompensere for denne støyen med å ta mange identiske bilder av samme motiv siden bildet er korrelert mens støyen er ukorrelert? Denne fremgangsmåten ville bare fungere mot hvis støy, ikke "hot pixels" etc. -k Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 27. november 2006 Del Skrevet 27. november 2006 (endret) Det er flere kilder til støy. Ved lange eksponeringer så er det hovedsakelig lekkasjestrømmer i bildebrikken som gir støy. Lekasjestrømmene forårsaker to typer støy, det ene er en tilfeldig termisk støy det andre er en fast støy på grunn av at hver piksel har forksjellig lekkasjestrøm på grunn av produksjonsvariasjon. Den faste støyen er lett å fjerne ved ta et bilde uten å eksponere brikken og trekke det bildet fra det eksponerte bildet. Det er det mange kameraer gjør når man velger "fjerne støy ved lange eksponeringer". Det gjør at det tar dobbelt så lang tid å ta et bilde. Man kan også gjøre det manuelt for å få større kontroll og spare tid siden man ikke trenger to eksponeringer for hvert bilde. Den termiske støyen kan du bli kvitt vet å ta medianverdien av flere eksponeringer. Det funkerer fint til den termiske støyen begynner å bli stor i forhold til strømmen forårsaket av innkommende lys. Et dårlig kompaktkamera vil nå denne grensen ettere noen få sekunder, mens et speilreflekskamera av meget god kvalitet vil først nå denne grensen etter eksponeringstider på mange timer. Endret 27. november 2006 av Kristallo Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 27. november 2006 Forfatter Del Skrevet 27. november 2006 Det er flere kilder til støy. Ved lange eksponeringer så er det hovedsakelig lekkasjestrømmer i bildebrikken som gir støy. Lekasjestrømmene forårsaker to typer støy, det ene er en tilfeldig termisk støy det andre er en fast støy på grunn av at hver piksel har forksjellig lekkasjestrøm på grunn av produksjonsvariasjon. Den faste støyen er lett å fjerne ved ta et bilde uten å eksponere brikken og trekke det bildet fra det eksponerte bildet. Det er det mange kameraer gjør når man velger "fjerne støy ved lange eksponeringer". Det gjør at det tar dobbelt så lang tid å ta et bilde. Man kan også gjøre det manuelt for å få større kontroll og spare tid siden man ikke trenger to eksponeringer for hvert bilde. Den termiske støyen kan du bli kvitt vet å ta medianverdien av flere eksponeringer. Det funkerer fint til den termiske støyen begynner å bli stor i forhold til strømmen forårsaket av innkommende lys. Et dårlig kompaktkamera vil nå denne grensen ettere noen få sekunder, mens et speilreflekskamera av meget god kvalitet vil først nå denne grensen etter eksponeringstider på mange timer. 7369287[/snapback] Så moralen er: Fast støy er "korrelert" og fjernes kun ved å trekke ifra et ikke-eksponert bilde av samme type som det man ønsker å støyfjerne (forutsetter dette samme arbeidstemperatur?) Termisk støy er ukorrelert og kan dermed fjernes ved å sammenligne to eller flere eksponeringer av samme motiv. Dette er det man ideelt gjør ved å sette en lang eksponeringstid, men i praksis kan man få bedre resultat ved å sette sammen flere eksponeringer gitt at man ikke innfører bevegelse fra speil i bevegelse etc. For å få et støyfritt bilde er man avhengig av å kontrollere begge støytyper. Hvis ISO-innstilling ikke lar deg skru opp gain nok til å mette sensoren i tilstrekkelig grad så kan man i tillegg risikere at oppløsningen til A/D konverter blir en begrensende faktor. Mao at de digitalt lagrede verdiene alle er spredd på så få sample-verdier at det gir liten mening å midle dem. Jeg går ut ifra at termisk støy og foton shot-noise faktisk vil være til noe hjelp i så måte fordi det "dithrer" den reelle verdien ut over flere sample-verdier? -k Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 27. november 2006 Del Skrevet 27. november 2006 Når man skal trekke fra den faste støyen så fungerer det best når man trekker fra et bilde med identisk eksponeringstid og som er tatt med identisk temperatur. Bildebrikkene er følsomme for temperaturforandringer men ved vanlige eksponeringstider så er lekkasjestrømmene små i forhold til andre former for støy. Støy kan være hjelpsomt når man er på grensen av oppløsningen til A/D konverteren og man kan koste på seg mange eksponeringer. Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 28. november 2006 Forfatter Del Skrevet 28. november 2006 Så for en som er villig til å bruke software kan man få bedre bildekvalitet ved å ta en serie "korte" eksponeringer enn en enkelt lang eksponering i mørke forhold hvis man vet hva man gjør og får nok total gain til å mette sensoren i hver eksponering. Tror jeg må kjøpe meg fjernkontroll =) Synd at ikke remote-software som finnes til PC også finnes til PDA. -k Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 Hvis du har et kamera som fungerer med infrarød fjernkontroll så er det ofte mulig å få det til å fungere med PDA. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå