Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg ser at det er mange som vil prøve ut Rails. Det skjønner jeg godt, for det er veldig fleksibelt rammeverk :) Her kommer en enkel og kort guide for installering av Ruby + Rails

1. Ruby

Rails er basert på Ruby. Liker du ikke Ruby er det ikke vits i å prøve seg på Rails. Prøv det og kjøp deg en bok. Du har godt av det :)

2. Installer Ruby

ruby = selve programmeringsspråket

irb = interaktivt Ruby-programmering. Utrolig hendig for å teste ut ting

rdoc = lager dokumentasjon ut i fra .rb-filer

ri = kommandolinje-verktøy for oppslag i ruby-dokumentasjonen

Windows

For Windows-folket har vi One-Click Installer. Last ned, klikk og du er ferdig :)

Linux

Ruby burde være i pakkesystemet (jeg skrev bare: sudo apt-get install ruby irb rdoc ri), men du kan laste ned kildekoden og kompilere selv. Kildekode

3. Installere RubyGems

RubyGems er et pakkesystem for Ruby. Dette gjør det lettere å installere Ruby-biblioteker og -programmer senere. gem install <navn på program> er alt som skal til for å installere et program.

Last ned fra RubyForge og kjør ruby setup.rb i konsoll/cmd

4. Installere Rails

RubyGems gjør susen: gem install rails

Ferdig! :) Da kan du hoppe over til den offisielle Rails-hjemmesiden og begynne med Rails. Les gjerne igjennom Rails-kategorien på rails.no (Begynn nederest)

Linker

Offisiell Ruby-hjemmeside

Dokumentasjon

Offisiell Rails-hjemmeside

Rails dokumentasjon

Norsk Rails-side

Artikler om Rails (på rails.no)

Artikler om Ruby (på rails.no)

Installering av ALT på Mac OS X

Endret av Judofyr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...
1. Ruby

Rails er basert på Ruby. Liker du ikke Ruby er det ikke vits i å prøve seg på Rails. Prøv det og kjøp deg en bok. Du har godt av det :)

Veldig viktig poeng. Rails er ikke et nytt PHP, og det er viktig å kunne Ruby for å kunne gjøre bruk av Rails på en god måte. En Rails-applikasjon er ikke noe man "hiver sammen" på samme måte som man kan gjøre med PHP. Mange lar seg rive med av scaffolds og generert JavaScript som utfører Ajax-operasjoner med artige effekter, men treffer veggen når de finner ut at de faktisk må gjøre noe selv om de skal lage noe mer avansert enn en oppskriftsdatabase.

Endret av horetore
Lenke til kommentar
Hvordan man installerer Ruby on Rails + mer på macintosh om noen som vil drive med RoR på mac :)

7576457[/snapback]

Tjah.. Jeg foretrekker darwin/macports. Bruker de 6 første linjene herfra:

http://www.nshb.net/install-ruby-and-rails-on-mac-intel

Lighty/fastcgi hører ikke hjemme på en dev-maskin, webrick eller evt. mongrel er glimrende til utvikling, og er vel for øyeblikket ikke anbefalt til produksjon heller.

Lenke til kommentar

Jeg kjører flere mongrel-servere lokalt, med apache som proxy og load balancer fra port 80 til de interne portene. På den måten er ikke mongrel-serverne tilgjengelig fra utsiden, og det er enkelt å skalere (bare legger til mongrel-prosesser), samt at apache kan brukes til andre ting som den er god på.

Det finnes en fin artikkel om dette her.

Lenke til kommentar
Jeg kjører flere mongrel-servere lokalt, med apache som proxy og load balancer fra port 80 til de interne portene. På den måten er ikke mongrel-serverne tilgjengelig fra utsiden, og det er enkelt å skalere (bare legger til mongrel-prosesser), samt at apache kan brukes til andre ting som den er god på.

Det finnes en fin artikkel om dette her.

7624721[/snapback]

nginx er forresten et glimrende alternativ til apache i denne rollen, spesielt på VPS o.l. med begrensede ressurser.

Men rails deployment fortjener vel egentlig en egen tråd..?

Lenke til kommentar

Ja, har ment å se nærmere på Nginx, men har ikke hatt tid ennå. Den får mye skryt. Jeg gikk for Apache mest fordi det er noe jeg kjenner fra før og vet hvordan fungerer og hva den fungerer bra (statiske filer) og mindre bra (FCGI) til.. Foreløpig er ikke ressurser noe problem (les: lite trafikk :)), men det kan vel forandre seg etter hvert..

Endret av horetore
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei

Jeg har ingen aning på hvordan jeg kan fikse Ruby til mac.

Jeg har prøvd mange guider, men jeg skjønner ingenting...

Jeg lastet en ting som skulle innstallere det for meg da. Det lagde en mappe som het usr/ så mange filer der inne

Hva gjør jeg nå?

Hvor skal jeg lagre filene mine?

Skal dokumentete inneholde noe spesielt før jeg kan starte?

Hva skal dokumentet saves som?

Takker for svar

EDIT: Er Ruby innstallert på Mac os X fra før? Til dere som har mac, gå til terminal å skriv ruby -v

hmm...

Endret av Mr Chief
Lenke til kommentar
Er Ruby innstallert på Mac os X fra før? Til dere som har mac, gå til terminal å skriv ruby -v

Jepp, Ruby ligger alt inne fra før av, men det er en gammel versjon som ikke funger med bla.a. RoR.

Hvis "ruby -v" sier 1.8.4 eller 1.8.5 så er ihvertfall Ruby installert ordentlig. "gem -v" bør si 0.9.0 eller 0.9.1.

Hvordan du bruker Ruby tar vi heller i en annen tråd..?

Men prøv å lage filen "hello.rb" et eller annet sted på hjemmeområdet ditt, som inneholder

puts "hello world"

, og kjøre den med "ruby hello.rb".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...