Gå til innhold

TEST: To vifteløse strømforsyninger

Anbefalte innlegg

maken til tull.. det finnes bra psuer med veldig lav støy, sub 20db, selv ved høy belastning, eks chieftec 410w.

7371377[/snapback]

Nei det gjør det ikke, (spørs litt hva du regner som høy belastning, men da mener jeg 200-250 plus, og hvilken avstand man måler på,er du 10 meter unna er det jo ikke så mye bråk). En chieftec 410 vil garantert bråke mer en 20 db på 250+ på en meters avstand.

Vifteløse PSUer er ikke noe mirakelmiddel, og krever litt omtanke, men i et veldesignet system, så kan det fint få ned støyen. (dette er mest relevant for allerede stille systemer).

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Paradoks og paradoks,

AtW

7370429[/snapback]

Ville vært en noe mer oversiktlig diskusjon om strømforsyninger dette hvis man slapp moderator sin inngripen for annenhvert inlegg.

Fortsatt mener jeg grunnlaget ikke er til stede for å kåre "Best i test".

7370651[/snapback]

Når folk kommer med bastante påstander som er feilaktige, så svarer jeg. At du synes det er uoversiktlig for så være, jeg synes det er bedre enn alternativet. I tillegg har jeg forsøkt å svare og oppklare etpar ting om vifteløse PSUer.

Min moderatorstatus har ingenting med mine vanlige innlegg å gjøre.

AtW

Lenke til kommentar

maken til tull.. det finnes bra psuer med veldig lav støy, sub 20db, selv ved høy belastning, eks chieftec 410w.

7371377[/snapback]

Nei det gjør det ikke, (spørs litt hva du regner som høy belastning, men da mener jeg 200-250 plus, og hvilken avstand man måler på,er du 10 meter unna er det jo ikke så mye bråk). En chieftec 410 vil garantert bråke mer en 20 db på 250+ på en meters avstand.

Vifteløse PSUer er ikke noe mirakelmiddel, og krever litt omtanke, men i et veldesignet system, så kan det fint få ned støyen. (dette er mest relevant for allerede stille systemer).

AtW

7371736[/snapback]

"og hvilken avstand man måler på,er du 10 meter unna er det jo ikke så mye bråk"

Du behøver ikke behandle forummedlemer som tullinger?

Lenke til kommentar

7371377[/snapback]

AtW

7371736[/snapback]

"og hvilken avstand man måler på,er du 10 meter unna er det jo ikke så mye bråk"

Du behøver ikke behandle forummedlemer som tullinger?

7371781[/snapback]

Påstanden min er bare korrekt om man tar forusetningen om at det ikke måles langt unna.

AtW

Lenke til kommentar

Min påstand er at min chieftec 410w som er belastet med en D940, ett 7900GS, 4 ddr2 minnebrikker, 2xraptor pluss 1 pata disker, 2x12cm vifter og 1x9cm vifte støyer mindre enn en Pabst 12cm 19db vifte. Og da har vifta på psu'en ett honeycomb mønster¨å sende lufta gjennom mens Pabstvifta har null motstand.

Lenke til kommentar
Min påstand er at min chieftec 410w som er belastet med en D940, ett 7900GS, 4 ddr2 minnebrikker, 2xraptor pluss 1 pata disker, 2x12cm vifter og 1x9cm vifte støyer mindre enn en Pabst 12cm 19db vifte. Og da har vifta på psu'en ett honeycomb mønster¨å sende lufta gjennom mens Pabstvifta har null motstand.

7371910[/snapback]

Med hvor mange omdreinger per minutt på papst-vifta? De aller aller fleste vifter oppgir en støy som er endel lavere enn den reelle. Antaklig bråker viften (og PSUen) over 19 db.

AtW

Lenke til kommentar
For dere som lurer på hvor mange watt oppsettet deres trenger så kan dere prøve denne sida:

http://extreme.outervision.com/psucalculator.jsp

7371893[/snapback]

Jeg så på noen modeller,og den ser ut til åværelitt for høy (la oss si 20-30% for høy), men nærmere enn mange andre slike kalkulatorer jeg har sett, så den virker fin, det er jo greit å ha en PSU som går på omkring 80% load. Så har man litt å gå på.

AtW

Lenke til kommentar

7371910[/snapback]

Med hvor mange omdreinger per minutt på papst-vifta? De aller aller fleste vifter oppgir en støy som er endel lavere enn den reelle. Antaklig bråker viften (og PSUen) over 19 db.

AtW

7371929[/snapback]

Pabst oppgir den til 18db (A) ved 1200rpm.

når jeg kjører den via tempsensor rusler den rundt med 900rpm. selv da støyer den mer... og det er ikke bare denne vifta, jeg har to identiske.

men det er strengt talt ikke dette som er temaet.

Lenke til kommentar

7371910[/snapback]

AtW

7371929[/snapback]

Pabst oppgir den til 18db (A) ved 1200rpm.

når jeg kjører den via tempsensor rusler den rundt med 900rpm. selv da støyer den mer... og det er ikke bare denne vifta, jeg har to identiske.

men det er strengt talt ikke dette som er temaet.

7372025[/snapback]

Jaja, her kan du ihvertfall se endel målinger på PSUer:

http://www.silentpcreview.com/section10.html?from=0

De stilleste med vifte har vel 22-23 db på litt load. Så man kan får ned støyen med vifteløs (om den ikke brummer eller piper for mye).

AtW

Lenke til kommentar

men greia er at med ei vifteløs psu i kassa vil man ha en massiv kloss inni der som vil, enten du vil eller ikke, drive opp tempen i kassa. sopm artikkelforfatteren sier må man ha en vifte ved den for å få ut den varme lufta. hva er da vitsen?? det er poenget mitt, ikke om en psu med vifte støyer eller ikke..

Lenke til kommentar
men greia er at med ei vifteløs psu i kassa vil man ha en massiv kloss inni der som vil, enten du vil eller ikke, drive opp tempen i kassa. sopm artikkelforfatteren sier må man ha en vifte ved den for å få ut den varme lufta. hva er da vitsen?? det er poenget mitt, ikke om en psu med vifte støyer eller ikke..

7372370[/snapback]

Poenget er at du kan bygge en stillere PC med en vifteløs PSU enn du klarer med en som har vifte. (selv om det som sagt krever litt omtanke).

AtW

Lenke til kommentar

jeg er sterkt tvilende.. det med vifteløse ting er i tiden.

Tomshardware har kikket på den ene av de to testede.

sitat "Since the power supply unit has to work without a ventilator, the heat sinks have correspondingly larger dimensions compared to the normal version. The three large aluminum cooling fins scorch the heat loss from the 60 watt fixed voltage controller. The temperature of the heat generated by the device is well over 149 °F (65 °C)." sitat slutt.

med mindre man har ett veldig stort volum i kabinettet eller vifter som er ekstremt retingsbestemt i avsugsvinkel vil det være en veldig stor tilgang på varme som må ut.

Endret av dominus
Lenke til kommentar
Vifteløst har sine ulemper ja, og man må huske på det når man konstruerer PCen, i praksis må man gjerne ha en vifte som kompanserer, men det er mer fleksibelt, og ofte stillere.

AtW

7369317[/snapback]

Vifter er bare en billig måte å kjøle ned PC-komponentene på. Med litt planlegging er det fullt mulig å lage et fullstendig passivt kjølt kabinett, men desverre ser det ikke ut til at kabinettprodusentene ennå har forstått de grunnleggende fysiske lovene. Jeg har ikke sett mange gode kabinettkonstruksjoner der ute, de aller fleste "stillegående" kabinetter har begredelige løsninger hva kjøling angår. Lian-Li er et godt eksempel på dette. Dårlig kjøling må kompanseres med vifter.

Likevel dukker det av og til opp kabinettprodusenter som faktisk gidder å ta dette med passiv kjøling alvorlig. A-Tech Fabrication og Zalman har begge flere passive kabinetter som er i stand til å kjøre temmelig kraftige desktop-oppsett. Passivt, ja. Førstnevnte har også en løsning på det idiotiske harddiskproblemet alle andre kabinettprodusentene sliter med, nemlig ressonans.

Det eneste poenget med å dytte en vifteløs PSU inn i et standard crappy-kabinett hva kjøleløsning angår må være å slippe å trekke luft gjennom det trange PSU-kabinettet, og dermed minke luftmotstanden litt. Om det i praksis hjelper så mye på støynivået vet jeg ikke, vifteløst er det i grunn bare tull å kalle slike jalla-løsninger uansett.

Lenke til kommentar
jeg er sterkt tvilende.. det med vifteløse ting er i tiden.

7372423[/snapback]

Du må gjerne tvile, men det fakta, ikke i alle tilfeller, eller for alle oppsett, men for endel tilfeller, se feks på antec p180, der man har et eget kammer for PSU, dette er et typisk kabinett som egner seg godt til slikt.

AtW

Lenke til kommentar
Vifteløst har sine ulemper ja, og man må huske på det når man konstruerer PCen, i praksis må man gjerne ha en vifte som kompanserer, men det er mer fleksibelt, og ofte stillere.

AtW

7369317[/snapback]

Vifter er bare en billig måte å kjøle ned PC-komponentene på. Med litt planlegging er det fullt mulig å lage et fullstendig passivt kjølt kabinett,

Ja, men en 120mm-vifte på 500-600 rpm hjelper endel og er nå man ikke hører i de fleste oppsett, ofte er det ikke hensiktsmessig å gå igjennom masse bry for å slippe et par meget stillegående vifter man ikke hører allikevel. Og alt dette variere jo etter hva slags komponenter man har i PCen. Derfor mener jeg vifteløse PSUer kan han noe for seg, også i mer eller mindre standard kabinett.

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

7372370[/snapback]

Ja, hva er vitsen..

Jo. Vitsen er å ha ett *vifteløst* og *støyfritt* system/HTPC som tåler de temperaturer det innebærer.

Jeg regner med at noen aktive deltakere i tråden har vært borte i vifteløst skjermkort?

Funker det? Til tross for at du får svimerker når du tar på ribbene?

Svaret er ja.

:)

Det er flere PSU'er enn Chieftec 410w som er nokså "lydløse" ved lav/middels belastning. Men de blir aldri så stille som en uten vifte (men ikke langt unna... såfremt vifta går på lavt turtall=lav belastning).

Lenke til kommentar

AtW

7369317[/snapback]

Vifter er bare en billig måte å kjøle ned PC-komponentene på. Med litt planlegging er det fullt mulig å lage et fullstendig passivt kjølt kabinett, men desverre ser det ikke ut til at kabinettprodusentene ennå har forstått de grunnleggende fysiske lovene. Jeg har ikke sett mange gode kabinettkonstruksjoner der ute, de aller fleste "stillegående" kabinetter har begredelige løsninger hva kjøling angår. Lian-Li er et godt eksempel på dette. Dårlig kjøling må kompanseres med vifter.

Likevel dukker det av og til opp kabinettprodusenter som faktisk gidder å ta dette med passiv kjøling alvorlig. A-Tech Fabrication og Zalman har begge flere passive kabinetter som er i stand til å kjøre temmelig kraftige desktop-oppsett. Passivt, ja. Førstnevnte har også en løsning på det idiotiske harddiskproblemet alle andre kabinettprodusentene sliter med, nemlig ressonans.

Det eneste poenget med å dytte en vifteløs PSU inn i et standard crappy-kabinett hva kjøleløsning angår må være å slippe å trekke luft gjennom det trange PSU-kabinettet, og dermed minke luftmotstanden litt. Om det i praksis hjelper så mye på støynivået vet jeg ikke, vifteløst er det i grunn bare tull å kalle slike jalla-løsninger uansett.

7372440[/snapback]

jeg jobber med arbeidsstasjoner og servere til daglig. varme er og blir det største problemet i en boks, ved siden av støv. med dagens atx standard er en varmeovn det siste man trenger i en moderne pc hvis man vil holde støynivået nede og driftstiden oppe.

Lenke til kommentar

7372370[/snapback]

Ja, hva er vitsen..

Jo. Vitsen er å ha ett *vifteløst* og *støyfritt* system/HTPC som tåler de temperaturer det innebærer.

Jeg regner med at noen aktive deltakere i tråden har vært borte i vifteløst skjermkort?

Funker det? Til tross for at du får svimerker når du tar på ribbene?

Svaret er ja.

:)

Det er flere PSU'er enn Chieftec 410w som er nokså "lydløse" ved lav/middels belastning. Men de blir aldri så stille som en uten vifte (men ikke langt unna... såfremt vifta går på lavt turtall=lav belastning).

7372489[/snapback]

Det fungerer ja. men forsøk å sette ett moderne skjermkort inne i en boks med en passivt kjølt psu i en kasse uten vifter så skal du se hvordan det går.

ikke vet jeg hvilken strømforsyning du har borti ettersom du påstår at de støyer nevneverdig. jeg er fullstendig hatsk mot lyd på kontorpc'n men der plager definitivt Samsungdisken meg langt mer enn psuvifta.

kjøp en strømforsyning som har litt headroom kontra hva systemet ditt bruker ved maks belastning. da slipper du psu støy og ett sunnere system.

Endret av dominus
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
jeg jobber med arbeidsstasjoner og servere til daglig. varme er og blir det største problemet i en boks, ved siden av støv. med dagens atx standard er en varmeovn det siste man trenger i en moderne pc hvis man vil holde støynivået nede og driftstiden oppe.

7372508[/snapback]

Kan du se noesomhelst sammenfallende mellom behovene for en serverpark og en som skal ha en HTPC i stua?

Jeg kan nemlig ikke det..

PS og edit:

Jeg skrev da *ingenting* i en retning om at PSU'er generelt støyer mye..

Jeg skrev noe om vifteløst PSU kontra gode PSU'er med vifte (på lav belastning=lavt turtall).

Det finnes også mange forskjellige HD'er.. Noen bråker infernalsk.. noen er relativt støyfrie (her har jo oppheng/kabinett også en del å si for støy).

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...