Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

2000 kroner sendt med posten

Solidsturla

Anbefalte innlegg

Utgangspunktet er at betaling skal finne sted på selgers bosted. Da du ikke har fått penger foreligger det betalingsmislighold, noe som utløser ulike rettsvirkninger som forsinkelsesrenter og muligheter for inkasso.

Er likevel usikker på hvordan det stiller seg da dere avtalte å sende pengene med posten. Emm har det ikke noe å si, men det er bare synsing fra min side.

Hvis dere ikke får løst dette minnelig kan du nok prøve å få saken inn for forliksrådet (mulig det er egenandeler her, det vet jeg ikke).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva skjer hvis han faktisk har sendt pengene da?

Selv om ikke jeg har sagt at han skal sende dem som verdibrev så kunne han jo tenkt selv. Men jeg sa det jo ikke. Så.....

7377050[/snapback]

så lenge han ikke kan bevise det og pengene ikke har kommet frem så har han ikke mye å si... hadde iallefall ikke det hvis han hadde hatt meg meg å gjøre.

Lenke til kommentar

Mitt syn på denne saken da:

Du har ikke mottatt betaling fra han og han har ikke gitt noe håndfast bevis på at pengene er sendt.

Du har muligheten til å ta tilbake varen.

Jeg mener at du burde kunne ta tilbake varen, snakke med han be han gi deg pengene eller et ordentlig bevis på at pengene er sendt.

Så kan du snakke med han og evt. sende varen i postoppkrav eller noe lignende hvis han fortsatt er interessert når han merker at han ikke kan få svindlet den til seg uten å betale.

Inntil han kan bevise at han har sendt penger så har det jo aldri skjedd en handel og du kan ta tilbake varen, som rettmessig er din.

Jeg er ikke advokat eller noe lignende så vær så snill og rett på alt jeg sier som måtte være galt :)

Lenke til kommentar

Rent juridisk sett kan man vel tvilsomt kreve tilbake noe man har sendt fra seg i posten? Gir man ikke slipp på eierskapet til gjenstanden i det man putter konvolutten i den røde postkassa?

- Bare sånn i tilfelle det skulle bli en sak ut av det. Og på motsatt side: hva hvis fyren har sendt penger, og nå mistenker deg for å prøve å lure han? Dette er en vanskelig sak, og det er uten tvil umulig/svært vanskelig å si hvem som har gjort rett, eller hvem som eventuelt blir svindlet.. Jeg er redd for at det er lite man kan gjøre, men vil jo råde deg til å prate med kjøper - spørre om han kan bevise at pengene er betalt o.l.

Lenke til kommentar
Rent juridisk sett kan man vel tvilsomt kreve tilbake noe man har sendt fra seg i posten? Gir man ikke slipp på eierskapet til gjenstanden i det man putter konvolutten i den røde postkassa?

7379843[/snapback]

Man kan fortsatt kreve betaling, selv om man har postlagt tingen. Det er ikke sånn at alle rettigheter er forsvunnet når man putter tingen/brevet i kassa.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...