Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

2000 kroner sendt med posten

Solidsturla

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har solgt en ting på nettet for 2000kr. Jeg ba han om å sende dem til meg med posten. Det er gått 2-3 månder nå og jeg har enda ikke fått noe. Han sier at han har sendt dem, jeg vet at jeg ikke har fått dem.

Jeg skjønner at han kan tro at jeg bare sier at jeg ikke har fått noe, og jeg tror han skjønner at jeg kan tro at han også bare sier at han har sendt dem.

Jeg snakket med han for en stund siden da sa han at han skulle ringe posten, etter at han hadde ringt sa han at posten sa at de(posten) skulle ta kontakt hvis de fant noe.

Jeg har snakket med han en gang etter det, da sa han bare at posten skulle si ifra det er ikke noe mer jeg kan gjøre.

Jeg kjenner han ikke og har aldri sett han.

Det kan diskuteres hvor smart det var av meg å be han om å sende det med posten eller ikke, men det er ikke det jeg håper på å få svar på.

Hva er det jeg kan gjøre? Begynner å bli temmelig lei nå

Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

på brevet/pengene, så fulgte det vel med et ordrenummer (eller hva det nå heter), med mindre han slengte det oppi en vanlig postkasse...

Men har han det nummeret, er det vel bare å kontakte Posten og de finner ut hvor den er, eller sisst ble sett...

Lenke til kommentar

Hvis ikke du har fått pengene er det vel strengt tatt ikke ditt problem. (bortsett fra at du evt må selge varen en gang til.) Det var som du sier ikke veldig smart å be ham sende penger med posten, dette er vel strengt tatt ikke lovlig heller med mindre han sendte dem som verdipakke (eller hva det nå heter når du oppgir at man sender penger.)

Mitt råd er å snakke med posten en gang til, og forklare situasjonen for dem. Hvis pengene ble sendt, men aldri kom fram, er det enten kjøperens problem eller postens. Det er uansett ikke din feil, og alternativet er å enten sende varen i postoppkrav (som du burde gjort i utgangspunktet) eller finne en ny kjøper. Lykke til uansett. :)

Lenke til kommentar

Aldri send kontanter i Posten! De blir "garantert" borte.

Til nød: Pakk dem inn i aluminiumsfolie, og så inni noe tynn papp.

Kjedelig å miste 2000,- på den måten. :ermm:

Som de andre sier, så har du strengt tatt ikke mottatt betaling for varen.. så..

Endret av klilleng
Lenke til kommentar

tja, vanskelig å si hva som er rett å gjøre her. Hvis det stemmer at kjøperen har sendt fra seg 2000 er det utrolig surt for vedkommende å ikke motta varen han har betalt for! På den annen side skal man ikke sende penger som vanlig post, det gjøres via verdiseninger eller hva posten nå enn kaller det... Jeg forstår heller ikke hvorfor du ikke ga et kontonummer, overføres pengene fra konto X til Y ser begge parter hvor pengene er hen...

Snakk med kjøperen, finn ut hvordan han sendte pengene. Ble de sendt som vanlig brev, kan det bli veldig vanskelig å spore de opp igjen...

Lenke til kommentar

Det kan vel oppsummeres med at det var utrolig tabbe av kjøperen å gjøre som du sa. Hvem som skal ta tapet må dere nok sloss om, men du stiller sterkt så lenge ikke kjøper har noe bevis på at pengene er sendt. På den andre siden ville det være moralsk riktig om du dekker halve tapet (han betaler 1000 kr for varen), siden du sa han skulle sende pengene slik.

Lenke til kommentar

Til neste gang kan du huske at hvis du skal sende penger/annet av verdi i posten bør dette gjøres ved:

Rekommandert Brev

Sender du et brev Rekommandert, får du et bevis på at brevet er innlevert. Mottaker varsles om at sendingen er ankommet og må legitimere seg og signere før utlevering.

Sporing

Kan spores i Norge.

Erstatning

Inntil kr 1 000,-.

Verdibrev

Sender du et Verdibrev, får du et bevis på at brevet er innlevert. Verdibrev sendes fram med ekstra sikkerhet. Mottaker varsles om at sendingen er ankommet og må legitimere seg og signere før utlevering.

Sporing

Kan spores i Norge.

Erstatning

Inntil NOK 40 000,-

Lenke til kommentar

sendes penger i posten det sendes spom verdibrev. dette for at pengene da blir:

a) lettere å spore (du vet hvor lpengene er til enhver tid

b) pengene er forsikret i tilfelle de blir "borte".

når du sskal selge en vare over nettet er det et par ting du bør huske på

a) aldri send varen før du har lagt dine klamme lanker om betalingen. I verste fall så send det i postoppkrav.

b) er det av verdi så send i en pakke som kan spores. disse pakkene er også forsikret.

Lenke til kommentar
Så med andre ord det er ingenting jeg kan gjøre?

7371662[/snapback]

så lenge du har sendt varen uten først å forsikre deg om at pengene er på kontoen (eller at han betaler hvis du sender i oppkrav) så tror jeg du kan se langt etter de pengene. men du kan iallefall håpe selv jeg ser på det som usansynlig..

Lenke til kommentar

Tja, du kan jo spørre ham om han kan sende den tilbake. Det vil han nok ikke gjøre tenker jeg. Ellers kan du jo troppe opp på døren hans og kreve den tilbake, du har jo adressen hans. Men tror du skal slite endel for å få rettsystemet til å hjelpe deg med dette. Jeg håper du får ordnet dette, synes det er trist å se at folk blir svindlet. Lykke til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...