Solidsturla Skrevet 27. november 2006 Del Skrevet 27. november 2006 Hei, Jeg har solgt en ting på nettet for 2000kr. Jeg ba han om å sende dem til meg med posten. Det er gått 2-3 månder nå og jeg har enda ikke fått noe. Han sier at han har sendt dem, jeg vet at jeg ikke har fått dem. Jeg skjønner at han kan tro at jeg bare sier at jeg ikke har fått noe, og jeg tror han skjønner at jeg kan tro at han også bare sier at han har sendt dem. Jeg snakket med han for en stund siden da sa han at han skulle ringe posten, etter at han hadde ringt sa han at posten sa at de(posten) skulle ta kontakt hvis de fant noe. Jeg har snakket med han en gang etter det, da sa han bare at posten skulle si ifra det er ikke noe mer jeg kan gjøre. Jeg kjenner han ikke og har aldri sett han. Det kan diskuteres hvor smart det var av meg å be han om å sende det med posten eller ikke, men det er ikke det jeg håper på å få svar på. Hva er det jeg kan gjøre? Begynner å bli temmelig lei nå Takk Lenke til kommentar
V-by Skrevet 27. november 2006 Del Skrevet 27. november 2006 på brevet/pengene, så fulgte det vel med et ordrenummer (eller hva det nå heter), med mindre han slengte det oppi en vanlig postkasse... Men har han det nummeret, er det vel bare å kontakte Posten og de finner ut hvor den er, eller sisst ble sett... Lenke til kommentar
ChaosPredicted Skrevet 27. november 2006 Del Skrevet 27. november 2006 Hvis ikke du har fått pengene er det vel strengt tatt ikke ditt problem. (bortsett fra at du evt må selge varen en gang til.) Det var som du sier ikke veldig smart å be ham sende penger med posten, dette er vel strengt tatt ikke lovlig heller med mindre han sendte dem som verdipakke (eller hva det nå heter når du oppgir at man sender penger.) Mitt råd er å snakke med posten en gang til, og forklare situasjonen for dem. Hvis pengene ble sendt, men aldri kom fram, er det enten kjøperens problem eller postens. Det er uansett ikke din feil, og alternativet er å enten sende varen i postoppkrav (som du burde gjort i utgangspunktet) eller finne en ny kjøper. Lykke til uansett. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 27. november 2006 Del Skrevet 27. november 2006 (endret) Aldri send kontanter i Posten! De blir "garantert" borte. Til nød: Pakk dem inn i aluminiumsfolie, og så inni noe tynn papp. Kjedelig å miste 2000,- på den måten. Som de andre sier, så har du strengt tatt ikke mottatt betaling for varen.. så.. Endret 27. november 2006 av klilleng Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 27. november 2006 Del Skrevet 27. november 2006 tja, vanskelig å si hva som er rett å gjøre her. Hvis det stemmer at kjøperen har sendt fra seg 2000 er det utrolig surt for vedkommende å ikke motta varen han har betalt for! På den annen side skal man ikke sende penger som vanlig post, det gjøres via verdiseninger eller hva posten nå enn kaller det... Jeg forstår heller ikke hvorfor du ikke ga et kontonummer, overføres pengene fra konto X til Y ser begge parter hvor pengene er hen... Snakk med kjøperen, finn ut hvordan han sendte pengene. Ble de sendt som vanlig brev, kan det bli veldig vanskelig å spore de opp igjen... Lenke til kommentar
HeltNils Skrevet 27. november 2006 Del Skrevet 27. november 2006 Det kan vel oppsummeres med at det var utrolig tabbe av kjøperen å gjøre som du sa. Hvem som skal ta tapet må dere nok sloss om, men du stiller sterkt så lenge ikke kjøper har noe bevis på at pengene er sendt. På den andre siden ville det være moralsk riktig om du dekker halve tapet (han betaler 1000 kr for varen), siden du sa han skulle sende pengene slik. Lenke til kommentar
Solidsturla Skrevet 27. november 2006 Forfatter Del Skrevet 27. november 2006 Jeg har gitt han varen men har ikke fått pengene. Så jeg står her med ingenting. Lenke til kommentar
ChaosPredicted Skrevet 27. november 2006 Del Skrevet 27. november 2006 Jeg har gitt han varen men har ikke fått pengene. Så jeg står her med ingenting. 7371306[/snapback] Da har du, som vi sier på godt norsk, drete på leggen. Med mindre du har en skritflig avtale har du gitt bort en vare til 2000,-. Lenke til kommentar
Hetland Skrevet 27. november 2006 Del Skrevet 27. november 2006 ikke mye du kan gjøre med det:) din egen feil at du valgte å sende pengene med posten når du kunne sendt oppkrav/overført etter pakken var motatt Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 27. november 2006 Del Skrevet 27. november 2006 I følge Posten så er vel kravet deres at skal man sende penger, så må det skje som verdisending. Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 27. november 2006 Del Skrevet 27. november 2006 Til neste gang kan du huske at hvis du skal sende penger/annet av verdi i posten bør dette gjøres ved: Rekommandert Brev Sender du et brev Rekommandert, får du et bevis på at brevet er innlevert. Mottaker varsles om at sendingen er ankommet og må legitimere seg og signere før utlevering. Sporing Kan spores i Norge. Erstatning Inntil kr 1 000,-. Verdibrev Sender du et Verdibrev, får du et bevis på at brevet er innlevert. Verdibrev sendes fram med ekstra sikkerhet. Mottaker varsles om at sendingen er ankommet og må legitimere seg og signere før utlevering. Sporing Kan spores i Norge. Erstatning Inntil NOK 40 000,- Lenke til kommentar
Solidsturla Skrevet 27. november 2006 Forfatter Del Skrevet 27. november 2006 Men nå/hvis jeg syns at det bar underforstått at man gjorde det hvordan er saken da? Jeg tror han har logget alt vi har sagt til hverandre på msn værtfall har ikke slettet noen av mailen kan gå igjennom dem. Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 27. november 2006 Del Skrevet 27. november 2006 Ja syntes du det var underforstått at han skulle sende det rekommandert/verdibrev ? Hvis du selv, da du ba ham sende det ikke viste om dette selv, kunne du da gått ut fra at han var klar over dette ? Akkurat den biten der er vanskelig Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 27. november 2006 Del Skrevet 27. november 2006 sendes penger i posten må det sendes spom verdibrev. dette for at pengene da blir: a) lettere å spore (du vet hvor lpengene er til enhver tid b) pengene er forsikret i tilfelle de blir "borte". når du sskal selge en vare over nettet er det et par ting du bør huske på a) aldri send varen før du har lagt dine klamme lanker om betalingen. I verste fall så send det i postoppkrav. b) er det av verdi så send i en pakke som kan spores. disse pakkene er også forsikret. Lenke til kommentar
Solidsturla Skrevet 27. november 2006 Forfatter Del Skrevet 27. november 2006 Så med andre ord det er ingenting jeg kan gjøre? Lenke til kommentar
ChaosPredicted Skrevet 27. november 2006 Del Skrevet 27. november 2006 (endret) Du skulle nok ikke sendt pakken nei. På meg virker det sannsynlig at denne personen rett og slett har svindlet deg. Du kan prøve å kjøre dette rettslig, men tviler på at du kommer noen vei desverre. Endret 27. november 2006 av ChaosPredicted Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 27. november 2006 Del Skrevet 27. november 2006 Så med andre ord det er ingenting jeg kan gjøre? 7371662[/snapback] så lenge du har sendt varen uten først å forsikre deg om at pengene er på kontoen (eller at han betaler hvis du sender i oppkrav) så tror jeg du kan se langt etter de pengene. men du kan iallefall håpe selv jeg ser på det som usansynlig.. Lenke til kommentar
Solidsturla Skrevet 27. november 2006 Forfatter Del Skrevet 27. november 2006 Si at det er en måte jeg kan ta den tilbake på da, har jeg noe rett til det? Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 27. november 2006 Del Skrevet 27. november 2006 Si at det er en måte jeg kan ta den tilbake på da, har jeg noe rett til det? 7372462[/snapback] Tja.. Du har jo ikke fått betaling så.. Lenke til kommentar
ChaosPredicted Skrevet 27. november 2006 Del Skrevet 27. november 2006 Tja, du kan jo spørre ham om han kan sende den tilbake. Det vil han nok ikke gjøre tenker jeg. Ellers kan du jo troppe opp på døren hans og kreve den tilbake, du har jo adressen hans. Men tror du skal slite endel for å få rettsystemet til å hjelpe deg med dette. Jeg håper du får ordnet dette, synes det er trist å se at folk blir svindlet. Lykke til. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå