bergetun Skrevet 16. november 2002 Del Skrevet 16. november 2002 Kan noen fortelle meg hva forskjellen paa FreeBSD og Linux er ? Jeg har brukt Red Hat i flere aar og har egentlig aldri brydd meg om aa bytte distro siden jeg har veart stor fornoeyd. Saa jeg kommer til aa holde meg til Red Hat for linux, men jeg kunne godt tenkt meg aa proeve ett annet system, saa da lurte jeg litt paa FreeBSD. Lenke til kommentar
daffy- Skrevet 16. november 2002 Del Skrevet 16. november 2002 Hovedforskjellene ligger i at FreeBSD ikke er en distro, men et helt OS. Dermed lages det ikke utallige forskjellige kernels osv. Alt ligger i ÉN pakke, f.eks. FBSD 4.7 som er ute nå. Kjører selv denne og alt fungerer perfekt. Tidligere hardware problem, som at mye hardware ikke var støttet i kjernen er nå faset ut, og jeg vil påstå at du skal ha ganske så sjelden maskin for at FBSD ikke skal støtte noe av den. Hmm.. Mer kommer jeg ikke på i farta, men jeg vet det finnes en genial side som forklarer forskjellen. Husker bare ikke hvor jeg fant den. Kommer tilbake hvis jeg finner den. Lenke til kommentar
bergetun Skrevet 16. november 2002 Forfatter Del Skrevet 16. november 2002 Quote: Den 2002-11-16 11:03, skrev daffy-:Hovedforskjellene ligger i at FreeBSD ikke er en distro, men et helt OS. Dermed lages det ikke utallige forskjellige kernels osv. Alt ligger i ÉN pakke, f.eks. FBSD 4.7 som er ute nå. Kjører selv denne og alt fungerer perfekt. Tidligere hardware problem, som at mye hardware ikke var støttet i farta, men jeg vet det finnes en genial side som forklarer forskjellen. Husker bare ikke hvor jeg fant den. Kommer tilbake hvis jeg finner den. kjernen er nå faset ut, og jeg vil påstå at du skal ha ganske så sjelden maskin for at FBSD ikke skal støtte noe av den. Hmm.. Mer kommer jeg ikke på i Men siden linux og FreeBSD er begge basert paa nix saa lurte jeg paa om det vil veare store problemer for meg som er en linux bruker aa bruke FreeBSD.. Bare ett annet lite spoersmaal (gidder ikke lage en ny tread): Er det mulig aa kjoere FreeBSD eller Linux paa en MAC? Lenke til kommentar
Rafael Skrevet 16. november 2002 Del Skrevet 16. november 2002 Linux er fullt mulig for Mac. YellowDog heter distroen. Lenke til kommentar
daffy- Skrevet 16. november 2002 Del Skrevet 16. november 2002 Quote: Den 2002-11-16 11:42, skrev bergetun:Men siden linux og FreeBSD er begge basert paa nix saa lurte jeg paa om det vil veare store problemer for meg som er en linux bruker aa bruke FreeBSD.. Dette skulle vel for all del ikke by på noen problemer vel ? Skjønte ikke helt den der.. Lenke til kommentar
bergetun Skrevet 16. november 2002 Forfatter Del Skrevet 16. november 2002 Quote: Dette skulle vel for all del ikke by på noen problemer vel ? Skjønte ikke helt den der.. Tenkta bare at det var STORE forskjeller mellom FreeBSD og Linux slik at det ville ta meg veldig lang tid til aa sette meg inn i FreeBSD systemet. Lenke til kommentar
akzj0n Skrevet 16. november 2002 Del Skrevet 16. november 2002 Quote: Den 2002-11-16 01:48, skrev bergetun:Kan noen fortelle meg hva forskjellen paa FreeBSD og Linux er ?Jeg har brukt Red Hat i flere aar og har egentlig aldri brydd meg om aa bytte distro siden jeg har veart stor fornoeyd.Saa jeg kommer til aa holde meg til Red Hat for linux, men jeg kunne godt tenkt meg aa proeve ett annet system, saa da lurte jeg litt paa FreeBSD. Bare lurer, har du kjørt rh i mange år uten å svitsja til norsk tastatur ? :smile: Lenke til kommentar
daffy- Skrevet 16. november 2002 Del Skrevet 16. november 2002 Hmm.. Sånnsett ja.. Men det er ikke så store forskjeller at det skulle være noen STORE problemer. De fleste linuxproggs kan også brukes i FreeBSD så.. Lenke til kommentar
bergetun Skrevet 16. november 2002 Forfatter Del Skrevet 16. november 2002 Quote: Bare lurer, har du kjørt rh i mange år uten å svitsja til norsk tastatur ? :smile: Hva f*ens idioti speorsmaal er det da ? Jeg er student i Australia og sitter her og skriver paa en laptop med Engelsk tastatur.. Lenke til kommentar
bergetun Skrevet 16. november 2002 Forfatter Del Skrevet 16. november 2002 Quote: Den 2002-11-16 13:24, skrev daffy-:Hmm.. Sånnsett ja.. Men det er ikke så store forskjeller at det skulle være noen STORE problemer. De fleste linuxproggs kan også brukes i FreeBSD så.. Takker for hjelpen. Lastet nettopp ned FreeBSD 4.7 isoen (mini iso) Tenkte jeg skulle installere den i morgen visst jeg orker. Det er saa sinnsykt varmt her at jeg orker nesten ikke aa gjoere noe. (~35 grader i morgen) Lenke til kommentar
daffy- Skrevet 16. november 2002 Del Skrevet 16. november 2002 Ved mini-iso'en er det vel minimalt som følger med, men jeg vet ikke helt hva. Lager heller egne iso'er av sourcetreet :smile: ellers er det bare hyggelig å hjelpe, og får ønske deg lykke til! Håper du liker. Syns også at du er en liten drittunge med 35 grader! Her sitter jeg med 10cm snø, og -5! *banne* :razz: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå